آیا خلیج فارس از شر لکه‌های نفتی رها می‌شود؟

ایسنا/بوشهر خلیج فارس، دریایی نیم بسته با عمق کم است که تبادل آبی کمی با اقیانوس هند دارد. وجود ذخائر عظیم نفت و گاز در این منطقه رشد فعالیت‌های صنعتی و اقتصادی مانند حفاری، استخراج، و حمل فرآورده‌های نفتی را به همراه داشته که از مهمترین راه های ورود مواد آلاینده به خصوص آلودگی‌های نفتی به دریـا هستند. این آلودگی‌ها همواره به عنوان مخرب ترین آسیب‌های زیست محیطی در مناطق نفت خیز شناخته شده‌اند.

در سال‌های اخیر کاهش آلودگی دریاها برای حفظ زیستگاه های آبی کشور و سلامت جانداران دریایی جزو چالش‌های جدی مسئولان کشور و متولیان است که اقدامات عملی و کاربردی در این حوزه را می طلبد.

به گزارش ایسنا، در راستای این تلاش‌ها، اداره کل بنادر و کشتیرانی استان بوشهر با حضور وزیر راه و شهرسازی پروژه آغاز به کار شناور ویژه مقابله با آلودگی های نفتی (دریا پاک۱) را بهره‌برداری کرد.

تولد دریا پاک۱

فرمانده کشتی دریا پاک۱ در گفت و گو با ایسنا عنوان کرد: طرح و نقشه های ابتدایی دریا پاک۱ توسط  شرکت نروژی پایه گذاری و سپس ساخت آن به یکی از شرکت‌های سازنده داخلی محول شد. اما به علت تحریم ها این همکاری پایان می یابد و بعد از چند سال به همت مهندسان داخلی و با نظارت سازمان بنادر و کشتیرانی این شناور مراحل تکمیلی خود را سپری کرد و توانست با دانش به روزتر و توانمندتر به بهرهبرداری برسد.

مهریار مرادیان افزود: استان بوشهر اولین استانی است که برای مبارزه با آلودگی نقتی از طریق داشتن این شناور پیشقدم شده و شاید سایر استانها از لحاظ دریانوردی فعال تر باشند اما بوشهر می تواند یک پایگاه مبارزه با آلودگی دریایی تشکیل دهد که نظیر آن در هیچ جای کشور وجود ندارد و یک شروع بسیار خوب است.

وی در مورد اختصاص این شناور به استان بوشهر نیز توضیح داد: وجود بیشترین خط لوله های نفتی زیردریایی در بین مناطقی مثل خارگ، خارگو، گناوه؛ همجواری با استان نفت خیز خوزستان و وجود چاههای نفتی و گازی پارس جنوبی این استان را با سیستم نفتی دریایی و فلات قاره درگیر کرده است که هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور را مجاب به تعلق دریاپاک به استان بوشهر کرد. 

سکاندار برطرف کردن آلودگی‌ها و امداد و نجات دریایی

مدرس دانشگاه ناوبری و نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی تصریح کرد: یکی از مهمترین دستاوردهای این کشتی به حداقل رساندن تاثیرات زیان بار آلودگی نفتی و میعانات گازی است و مخازن این شناور با جمع آوری ۵۵۰ متر مکعب آلودگی نفتی ظرفیت و توان بالایی در اجرای عملیات پاکسازی دارند.

کاپیتان مرادیان افزود: در دهههای گذشته شناورهای کوچک در اطراف سکوها میگشتند و اطلاعات کسب شده را به تیم های بازرسی میدادند و تیم های اعزامی حجم های کمتری از آلودگی‌ها را برطرف میکردند که پروسه ای زمانبر و سخت بود؛ اما اکنون با حضور شناور دریا پاک۱ حجم دریافت آلودگی از دریا زیادتر است که با امکانات تعبیه شده در آن آلودگیها سریعتر انتقال می یابد.

وی خاطرنشان کرد: از دیگر کاربردهای طراحی شده این شناور، عرشه وسیع و کارگذاری قایق های نجات بیشتر برای حوادث و سوانح دریایی احتمالی است که به عنوان کشتی مادر، فرماندهی عملیات امداد و نجات را در منطقه عهده دار خواهد بود. 

وی ادامه داد: دریاپاک۱، اولین کشتی برقی سازمان بنادر و دریانوردی کشور است که با سیستم تماما کامپیوتری نیاز به صرف انرژی ناوبری زیادی ندارد.

کسب اعتبار فراملی

این کاپیتان که نزدیک به سی سال سابقه دریانوردی نامحدود و ساحلی دارد و دوره های تکمیلی آموزشی خود را در کشورهای انگلستان و سنگاپور طی کرده، تاکید کرد: سیستم دریایی بین المللی است و اگر کشورهای همسایه جنوبی خلیج فارس دچار آلودگی زیست محیطی شوند در صورت درخواستشان به آنها کمک خواهیم کرد که این امر یک اعتبار بین المللی برای استان و کشور خواهد داشت.

مهریار مرادیان در خصوص قابلیت چندمنظوره بودن شناور به ایسنا گفت: همواره در کنار حفاریهای دریایی ممکن است مواد نفتی در محیط منتشر شود که دریا پاک۱ دارای سیستمی است که قابلیت پیدا کردن آلودگی‌ها، جمع آوری و انتقال آنها به خشکی را دارد. 

وی اظهار کرد: در دهه های اخیر با توجه به حجم بالای صادرات نفت و سوخت های فسیلی و احداث ریگ های حفاری و سکوهای نفتی به همان نسبت آلودگی‌های بیشتر شده است و باید اقدامات لازم جهت برطرف کردن آنها توسط کشورهای حوزه خلیج فارس انجام شود.

همکاری سایر کشورهای حوزه نفتی

مرادیان با اشاره به اینکه خلیج فارس و خلیج مکزیک جز دو منطقه بسیار مهم اقتصادی در دنیا هستند گفت: بزرگترین صادرات نفت جهان از این دو نقطه است. و با پیشرفت تکنولوژی حفاری و صادرات نفت، قطعا مشتریهایی از اقصی نقاط به خلیج فارس می آیند که باید پیش زمینه ای مقابله با آلودگی دریا توسط کشورهای ذینفع انجام شود و ایران با تمام مشکلات و تحریم ها اولین کشوری است که توانسته گام نخست را بردارد و امیدواریم در آینده سازه های مدرن تری ساخنه شود.

سرنوشت لکه های نفتی

آلودگی‌های نفتی بعد از جمع آوری توسط دریاپاک۱ اگر قابلیت پالایش داشته باشند به چرخه تولید باز میگردند.

امید است که پاکسازی و برداشت لکه های نفتی گام موثری در پاک سازی دریاهای آلوده به نفت کشور عزیزمان باشد.

انتهای پیام 

منبع: ایسنا

چقدر به این مطلب علاقه داشتید؟

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

مطالب مشابه