یک زمینه کاری اشباع­‌نشدنی

ایسنا/بوشهر مشاور بازاریابی دیجیتال می‌گوید این زمینه کاری به راحتی اشباع­‌شدنی نیست و به دلیل رقابت روزافزون، همواره تقاضای بازار از توانمندی­‌های موجود در کشور بیشتر است و در حال حاضر شرکت­‌های موفقی در سطح کشور و دنیا را می­توان یافت که فقط در یک زمینه خاص مثل تبلیغات آنلاین یا بازاریابی ایمیلی فعالیت می‌کنند.

علی مشایخ، بنیان­گذار یک آژانس بازاریابی دیجیتال در اولین رویداد صندلی تجربه و ایده با محوریت بازاریابی دیجیتال عنوان کرد: مفهوم بازاریابی دیجیتال تلفیقی از بازاریابی با ابزارهای فناورانه و دیجیتال بوده و به بیان دیگر، بازاریابی دیجیتال وارد کردن بازاریابی به دنیای دیجیتال است.

وی بازاریابی دیجیتال را برخلاف تصور و تفکر عموم افراد، بازاریابی نوین ندانست و بازاریابی دیجیتال را به عنوان یک رویکرد نوین بازاریابی معرفی نکرد.

این مشاور بازاریابی دیجیتال در ادامه به چرایی ارزیابی دیجیتال و سوال «آیا مشکل کسب و کارها بازاریابی دیجیتال است؟» پرداخت و گفت: مشکل از بازاریابی دیجیتال نیست و هر کسب و کار در مرحله اول باید به مباحث پایه مانند محصول، خدمات، تیم‌سازی و غیره بپردازد و در واقع بازاریابی دیجیتال در مرحله آخر قرار می‌­گیرد و همواره هم کارگشا نخواهد بود و گاهی نیز برای برخی از کسب و کارها همان بازاریابی سنتی مفیدتر است.

مشایخ درباره تاثیر بازاریابی دیجیتال عنوان کرد: پایه و اساس بازاریابی دیجیتال، بازاریابی محتوا (تولید محتوا و انتشار آن) است و بازاریابی دیجیتال باعث رشد و بیشتر دیده شدن کسب و کار شما می‌شود.

بنیان­گذار آژانس بازاریابی دیجیتال  با معرفی ابزارهای بازاریابی دیجیتال و تاثیر آن­ها بر توسعه کسب و کارها اظهار کرد: ابزار قدرتمند SEO معادل Search Engine Optimization به معنای بهینه‌­سازی برای موتورهای جست و جو است. از نمونه­‌ موتور­های جست و جو می­توان گوگل، یاهو، بینگ، پارس­جو و غیره را نام برد.

وی با تاکید بر مفاهیم مدیریت بازاریابی افزود: تا وقتی که مفاهیم مدیریت بازاریابی به خوبی درک نگردند، نباید به سراغ بازاریابی دیجیتال رفت. از دیگر ابزار­های بازاریابی دیجیتال؛ همچون گوگل ادوردز، تبلیغات اینترنتی با معرفی یکی از شرکت­‌های داخل فعال به نام یکتانت و…، ایمیل مارکتینگ، بازاریابی پیامکی، شبکه­‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، توییتر، پینترست و پیام­‌رسان‌­های اجتماعی داخلی و خارجی می‌توان یاد کرد.

این مشاور بازاریابی دیجیتال ادامه داد: ابزار SEO برای کسب و کارهای تازه تاسیس مناسب نیست و باید از فاز دوم مجموعه از این ابزار استفاده کنند.

علی مشایخ با اشاره به باید­ها و نبایدهایی در خصوص هر کدام از ابزارها و تعامل آنها با مخاطبان گفت: همه ماجرای کسب و کار و فعالیت من از طراحی وب سایت شروع گردید و بعد از آشنایی با مفهوم بازاریابی دیجیتال، شرکت به سمت بازاریابی دیجیتال تغییر استراتژی داد و توانمندی‌­های مورد نیاز بازاریابی دیجیتال با توسعه تیم کاری فراهم گردید و در حال حاضر شرکت در همه زمینه‌­های بازاریابی دیجیتال در حال خدمت‌­رسانی به مشتریان فردی و سازمانی داخلی و خارجی است.

وی افزود: این زمینه کاری به راحتی اشباع­‌شدنی نیست و به دلیل رقابت روزافزون، همواره تقاضای بازار از توانمندی­‌های موجود در کشور بیشتر است و در حال حاضر شرکت­‌های موفقی در سطح کشور و دنیا را می­توان یافت که فقط در یک زمینه خاص مثل تبلیغات آنلاین یا بازاریابی ایمیلی فعالیت می‌­نمایند.

ابزارهای بازاریابی دیجیتال به تنهایی نمی‌توانند مفید باشند

در پایان این رویداد، دکتر رضا سیاوشی، سرپرست مرکز نوآوری و شتاب­دهی جهاد دانشگاهی استان بوشهر ضمن تشکر از حاضران در وبینار بیان کرد: در بحث کسب و کار و توسعه آن بازاریابی فقط یکی از نقش‌­های کلیدی است که بایستی مورد توجه قرار بگیرد و به سایر جنبه‌­های شروع یک کسب و کار همانند تیم کاری خوب و… نیز بایستی توجه کافی صورت پذیرد و از سوی دیگر، در مبحث بازاریابی نیز با توجه به آمیخته سنتی آن یعنی ۴ p که شامل محصول، مکان و بازار هدف، قیمت­‌گذاری و ترویج یا پیشبرد فروش است بایستی به همه این موارد حیاتی و زنجیره­ای توجه صورت بگیرد.

ادامه داد: به عنوان مثال وقتی در کسب و کار محصول و قیمت آن به درستی تعریف نگردیده باشد، ابزارهای بازاریابی دیجیتال به تنهایی نمی‌­توانند کارگشا و مفید باشند. ابزارهای بازاریابی دیجیتال عمدتاً در p چهارم یعنی ترویج یا پیشبرد فروش جای دارند و برای موفقیت کسب و کارها از منظر مدیریت بازاریابی بایستی به همه اجزای آمیخته بازاریابی و بهره‌گیری از ابزارهای دنیای دیجیتال توجه کافی صورت پذیرد.

به گزارش ایسنا، اولین رویداد صندلی تجربه و ایده با محوریت بازاریابی دیجیتال، از مجموعه رویدادهای برنامه­‌ریزی شده مرکز نوآوری و شتابدهی جهاد دانشگاهی استان بوشهر ویژه توسعه کسب و کارهای فناورانه جوانان با حضور “علی مشایخ”؛ بنیان­گذار آژانس بازاریابی دیجیتال رادین و مشاور بازاریابی دیجیتال به عنوان مدرس و سخنران برگزار شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

چقدر به این مطلب علاقه داشتید؟

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

مطالب مشابه