آب سد کوچری دو سال دیگر به ساوه می‌رسد

ایسنا/مرکزی نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی گفت: در صورتی که وقفه‌ای در تامین منابع مالی تخصیص سهم آب ساوه از سدکوچری بوجود نیاید این پروژه ملی تا دو سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

حجت‌الاسلام محمد سبزی امروز پنجشنبه ۹ بهمن ماه در حاشیه بازدید از کارگاه عملیات انتقال سهم آب ساوه از سدکوچری اظهار کرد: تزریق قطره چکانی اعتبارات برای این پروژه ملی روند اجرای آن را با کندی مواجه کرده بود که با پیگیری‌های صورت گرفته و خرید لوله های مورد نیاز کار لوله‌گذاری ۲۰ کیلومتر دیگر آغاز شده است.

وی به شتاب در اجرای این طرح با مشخص شدن پیمانکار اشاره کرد و گفت: با تخصیص اعتبار برای ۹۶ کیلومتر باقیمانده که موافقت رئیس سازمان برنامه و بودجه و وزارت نیرو را در پی داشته است اجرای پروژه در فازهای بعدی تسریع خواهد یافت و امیدواریم بتوان ظرف حداکثر دو سال آینده مردم ساوه از نعمت آب آشامیدنی سالم و شیرین برخوردار شوند.

نماینده ساوه و زرندیه به سنگلاخی بودن و کار سخت عملیات لوله گذاری در مسیر خط انتقال آب سهم ساوه از سدکوچری اشاره کرد و گفت: با وجود دشوار بودن عملیات اجرایی این طرح اما تلاش خواهیم کرد تا آرزوی دیرینه جمعیت افزون بر ۳۰۰ هزار نفری شهرستان ساوه در برخورداری از این نعمت پس از سالها محقق شود.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای استان مرکزی نیز گفت: پروژه آبرسانی به شهر ساوه و روستاهای مسیر خط انتقال از سد کوچری بطول ۱۳۰ کیلومتر قادر است که ۴۴۰ لیتر در ثانیه را از مسیر خط انتقال آب سد کوچری به قم به سمت شهرستان ساوه منتقل کند.

عزت الله آمره‌ای افزود:  خوشبختانه تا این مرحله ۱۴ کیلومتر از این خط اجرا شده و ۲۰ کیلومتر دیگر که قطعه دوم این پروژه است هم اکنون در حال اجراست و امیدواریم تا سال آینده این ۲۰ کیلومتر به اتمام برسد و باقیمانده پروژه که در حدود ۹۶ کیلومتر است با بهره گیری از ظرفیت بخش خصوصی اجرایی خواهد شد تا ضمن افزایش سرعت اجرای طرح، زمینه تسریع در بهره برداری فراهم شود.

وی افزود: برای ۹۶ کیلومتر باقیمانده این طرح در مرحله فراخوان و دعوت از سرمایه گذاران هستیم و بانک‌ها یا حتی پیمانکارانی که توان مالی داشته باشند می‌توانند در این پروژه شرکت کنند. این فراخوان به قیمت پایه ۳۵۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است ولی طبیعتا قیمت تمام شده این پروژه ۹۶ کیلومتر حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری است که پروژه بسیار مهم و حساس و تاثیرگذاری در اشتغال و سرمایه‌گذاری شهرستان ساوه خواهد بود.

به گزارش ایسنا، استان مرکزی از سد کوچری در مجموع ۲۷ میلیون متر مکعب تخصیص سالانه دارد که ۱۴ میلیون متر مکعب در سال آن مربوط به ساوه بوده و به آب شهری، روستایی و صنایع تخصیص خواهد یافت. به عبارتی سهم آب تخصیص یافته برای شهرستان ساوه ۴۴۴ لیتر بر ثانیه است که ۳۳۵ لیتر بر ثانیه آن سهم شهر ساوه، ۶۵ لیتر بر ثانیه سهم روستاها و ۴۴ لیتر بر ثانیه آن نیز به حوزه صنعت اختصاص خواهد یافت.

طراحی خط انتقال برای انتقال پیک دبی آب ۶۳۰ لیتر بر ثانیه است و با احتساب شهرهای جعفریه و دستجرد پیک انتقال ۷۱۰ لیتر بر ثانیه انجام شده است.

نحوه انتقال آب از تصفیه‌خانه دودهک شهرستان دلیجان به صورت ثقلی به طول ۱۳۱ کیلومتر با استفاده از لوله فولادی با پوشش خارجی و پوشش داخلی با سیستم حفاظت کاتدیک به قطر ۹۰۰ میلی متر (۳۶ اینچ) است.

این طرح انتقال آب در دو قطعه صورت خواهد گرفت که قطعه اول بطول ۶۰ کیلومتر و قطعه دوم نیز بطول ۷۱ کیلومتر خواهد بود و با احداث یک باب مخزن متعادل‌کننده دو هزار متر مکعبی صورت می‌گیرد و مشخصات فنی خط انتقال روستاها نیز متفاوت است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …