آشنایی با فرهنگ ژاپن در "موزه ملی توکیو"

ایسنا/خراسان رضوی تعلق خاطر داشتن به گذشته یکی از ویژگی‌های انسان بودن است، هیچ انسانی وجود ندارد که به تاریخ خود علاقه نداشته باشد، از همین رو موزه‌ها یکی بهترین مکان‌ها برای آشنایی با فرهنگ یک ملت هستند. در موزه‌ها می‌توان به تماشای آثار به جای مانده انسان‌ها و محیط اطرافشان که در گذشته زندگی می‌کرده‌اند، نشست.

“موزه ملی توکیو” نیز از دسته این موزه‌ها است که در منطقه تایتو و دل پارک اوئنو توکیو واقع شده است. موزه ملی توکیو قدیمی‌ترین موزه کشور ژاپن است که در سال ۱۸۷۲ تاسیس شده است.

تاسیس این موزه در سال ۱۸۷۲ زمانی که اولین نمایشگاه توسط دپارتمان موزه وزارت آموزش و پرورش برگزار شده بود، اتفاق افتاده است و این نمایشگاه در اصل به عنوان افتتاحیه این موزه برگزار شد. گفته می‌شود که این موزه پس از افتتاح تغییر مکان داده اما در سال ۱۸۸۲ دوباره به مکان اصلی که همان پارک اوئنو است، بازگشته است.

حدود ۱۰۰ سال است که از تاسیس موزه ملی توکیو می‌گذرد که در این مدت این مجموعه با تغییر و تحولات بسیار سازمانی و طبیعی همراه بوده است . گفته می‌شود موزه ملی توکیو در دو دوره دو نام متفاوت از جمله «امپریالیست» در سال ۱۸۸۶ و موزه سلطنتی «امپریال توکیو» در سال ۱۹۰۰ داشته که نام فعلی این موزه از سال ۱۹۴۷ بر روی مجموعه باقی مانده است.

همانطور که گفته شد این موزه علاوه بر تغییرات سازمانی که از زمان تاسیس داشته با اتفاقات طبیعی مانند زلزله که در سال ۱۹۲۳ در ژاپن اتفاق افتاد نیز رو به‌رو شده است، البته موزه ملی توکیو در سال ۱۹۴۵ طی جنگ جهانی دوم نیز یک دوره تعطیلی را تجربه کرده است.

موزه ملی توکیو یک گالری منحصر به فرد بوده که بیش از ۱۰۰ هزار شیء ژاپنی، چینی و هندی در آن به نمایش درآمده است. این موزه دارای آثار هنری و باستانی جمع آوری شده از آسیا به خصوص با تمرکز بر روی ژاپن است. اشیاء موزه ملی توکیو شامل ۸۷  دارایی گنجینه ملی ژاپن و ۶۱۰ اثر  مهم از دارایی  فرهنگی این کشور وجود دارد.

علاقه‌مندان می‌توانند در این موزه از هنر مردم کشور ژاپن از جمله هنر سفالگری، مجسمه‌های بودایی، سلاح‌های تاریخی، تجهیزات نظامی قدیمی، کوزه و سرامیک‌های خاص ژاپنی و چینی، شمشیرهای سامورایی و لباس‌های معروف مردم این کشور دیدن کنند و ساعاتی را در فرهنگ مردم ژاپن غرق شوند.

موزه ملی توکیو در پنج طبقه ساخته شده که بخش‌هایی با عناوین هونکان، تیو کان، هیوکیکان، هیسیکان، هوریوجی هوموتسوکان، همچنین شیر یوکان و … را شامل می‌شود.

ساختمان گالری «هونکان» که مربوط به هنرهای ژاپنی است توسط معمار بریتانیایی  طراحی شد که در زلزله بزرگ کانتو در سال ۱۹۲۳ به شدت آسیب دید. در این بخش مهمترین ویژگی‌های فرهنگ ژاپن در دو طبقه به نمایش درآمده است.

گالری «تویوکان» که بخش آسیایی موزه است در سال ۱۹۶۸ افتتاح شده و ۱۰ اتاق نمایشگاهی مختلف دارد که در این بخش بازدیدکنندگان می‌توانند هنر و باستان‌شناسی آسیا، از جمله چین، کره، آسیای جنوب شرقی، هند، شرق میانه و مصر را به تماشا بنشیند.

ساختمان و بخش «هیوهیکان» در این موزه به عنوان یک نمونه برجسته سبک معماری غربی دوره میجی شناخته می‌شود و اغلب در زمان رویدادها و نمایشگاه‌های موقت علاقه‌مندان می‌توانند از آن بازدید کنند.

گالری «هیسیکان» در موزه ملی توکیو به عنوان فضایی برای نمایشگاه‌های ویژه و خانه گالری باستان‌شناسی ژاپن ایجاد شد. در این بخش بازدیدکنندگان می‌توانند تاریخچه ژاپن را از دوره باستان تا قبل از مدرن از طریق اشیاء باستانی حاضر در مجموعه دنبال کرده و بشناسند؛ در این بخش نمونه‌هایی از سفالگری که مربوط به ۱۰ هزار سال قبل از میلاد است به نمایش درآمده‌اند.

«هوریوجی هوموتسوکان» نیز از بخش‌های موزه توکیو است که به واسطه حضور کارهای هنری از ۳۱۹ گنجینه سلطنتی با آخرین فناوری‌ها حفاظت می‌شود.

از آثار حاضر در این موزه می‌توان به مواردی از جمله گنجینه شوسوئین که متعلق به قرن هشتم میلادی است اشاره کرد؛ در این موزه همچنین اشیائی ایرانی مانند ساز عود، چوب معطری که بر روی آن با زبان فارسی پهلوی مطلبی نوشته، گلابدان بزرگ با سری به شکل پرنده از دوره ساسانیان، جام با سری به شکل اژدها و کاسه شیشه‌ای ۸۰ تکه‌ای متعلق به قرن ششم به نمایش درآمده است.

تعدادی از آثار موجود در موزه ملی توکیو چیزی بیش از ۱۴۰ سال قدمت دارند که برخی از آن‌ها مانند آثار تاریخی دوران مینگ و هان توسط کلکسیونر دارها به این مجموعه هدیه داده شده است، در این موزه همچنین مجموعه‌ بزرگی از مجسمه‌های بودایی به چشم می‌خورند که برای بازدیدکنندگان از این موزه می‌تواند بسیار منحصر به فرد باشد.

منبع:

www.japan-guide.com

www.britannica.com

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …