آشنایی با نابغه ۲۱ ساله‌ای که در ساخت "سوفیا" نقش بزرگی دارد

“بتلهم دسی”، نام نابغه کدنویسی ۲۱ ساله اهل اتیوپی است که با کار روی توسعه پیشرفته‌ترین ربات انسان‌نمای تاریخ ملقب به “سوفیا” الهام‌بخش دختران بسیاری در سراسر دنیا شده است.

به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، “سبا ولی”(Sheba Valley) معادل اتیوپیایی “سیلیکون ولی” توسط طوفانی به نام “بتلهم دسی”(Betelhem Dessie) نابغه ۲۱ ساله توسعه دهنده وب و فناوری‌های تلفن همراه اهل اتیوپی که همچنین یک نابغه کدنویسی است، درنوردیده شده است.

او امسال ۲۱ ساله شده است. با این حال، سن کم، او را از دستیابی به موفقیت‌های شگفت‌انگیز باز نداشته است. وی هم اکنون در حال همکاری با تعدادی از برنامه‌ها است که توسط آزمایشگاه رباتیک “iCog”، آزمایشگاه هوش مصنوعی مسئول توسعه ربات انسان‌نمای مشهور “سوفیا”(Sophia) مستقر در آدیس آبابا پشتیبانی می‌شود.

“دسی” دارای چهار برنامه نرم‌افزاری است که فقط به نام او دارای حق تکثیر است. وی یکی از این چهار برنامه را در حالی که فقط ۱۰ سال سن داشت، کدنویسی کرده است.

انس او با علم از وقتی شروع شد که تنها ۹ سال داشت. وقتی که از پدرش برای گرفتن جشن تولد خود درخواست پول کرد، اما پدرش پولی نداشت. بنابراین “دسی” تصمیم گرفت روی پای خودش بایستد.

“دسی” شروع به ویرایش فیلم‌ها و انتقال و ارسال موسیقی به تلفن‌های همراه مشتریان در فروشگاه لوازم الکترونیکی پدرش کرد. از آنجا متوجه علاقه و اشتهای وافر خود به کار با رایانه و نصب نرم‌افزارهای مختلف کرد که در نهایت او را به کدنویسی کشاند.

“دسی” هم‌اکنون در حال تحصیل در مقطع لیسانس مهندسی نرم‌افزار در انستیتوی فناوری آدیس آبابا است. با این حال، او تاکنون اجرای پروژه‌هایی از قبیل “هرکس می‌تواند کدنویسی کند”، “The Remus”، “دختران می‌توانند کدنویسی کنند” و بسیاری دیگر را بر عهده داشته است.

علاوه بر این و شاید مهم‌تر از همه، وی در زمان ساخت کامل‌ترین ربات انسان‌نمای دنیا موسوم به “سوفیا” در آزمایشگاه “iCog” حضور داشته و در توسعه آن نقش داشته است.

ربات “سوفیا” محصول تلاش مشترک بین گروهی از توسعه‌دهندگان اتیوپیایی و یک شرکت رباتیک مستقر در هونگ کنگ موسوم به “هانسون رباتیک” است.

همچنین لازم به ذکر است که “سوفیا” تا حدودی در اتیوپی مونتاژ شده بود.

“دسی” در حال حاضر رهبر پروژه‌ای موسوم به “Solve-IT” است که در آنجا با دیگر جوانان همکاری می‌کند تا راه حل‌های نوآورانه و فناورانه را برای برخی از مشکلات پیش روی جوامع کشف کنند.

وی با ارائه دوره‌های آموزش فنی و نظری در زمینه نرم‌افزار، سخت‌افزار و بازاریابی، جوانان اتیوپیایی را راهنمایی می‌کند.

او با کارهای خود روی “سوفیا” و پروژه‌های بی‌شماری که بر عهده دارد، می‌خواهد الهام‌بخش نسل بعدی کدنویس‌های آفریقایی، به‌ویژه دختران باشد.

وی به تازگی در حساب کاربری خود در “LinkedIn”، دوره‌ها، کتاب‌ها و فعالیت‌های خود در طول دوران قرنطینه را به اشتراک گذاشته است؛ چیزهایی که به اندازه داستان زندگی او الهام‌بخش هستند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …