آغاز دریافت الکترونیکی عوارض آزادراهی با برچسب هوشمند

معاون وزیر راه و شهرسازی از برقراری سیستمی جدید برای اخذ عوارض آزادراهی خبر داد و گفت: در این روش برای خودروهایی که از آزادراه‌ها استفاده می‌کنند برچسب هوشمندی تهیه شده تا هنگام عبور از دوربین‌های پلاک خوان، عوارض مورد نظر از کیف پول آن‌ها کسر شود، این مدل در آزادراه غدیر تست شده و اگر جواب بدهد در دیگر آزادراه‌ها نیز آن را اجرا خواهیم کرد.

به گزارش ایسنا، آزادراه کنار گذر جنوبی تهران به نام آزادراه غدیر از آبیک در آزادراه فعلی کرج- قزوین آغاز شده و با عبور از جنوب استان البرز و تهران پس از ۱۵۸ کیلومتر به چرمشهر در آزادراه حرم تا حرم در جنوب شرقی تهران می‌رسد البته اگر تقاطع‌های غیر همسطح و دیگر مسیرهای آن را محاسبه کنیم طول این آزادراه به ۲۲۰ کیلومتر می‌رسد. ساخت این آزادراه به گفته سرمایه‌گذار آن به پایان رسیده و آماده افتتاح است و طی ماه‌های پیش رو به بهره‌برداری خواهد رسید.

خیراله خادمی – معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور- درباره فرآیند دریافت عوارض این آزادراه اینگونه به ایسنا توضیح داد که در تلاش هستیم تا در این آزادراه به صورت الکترونیکی و البته به روشی جدید عوارض را از مردم دریافت کنیم تا سرمایه‌گذار آن هر چه سریعتر به سرمایه‌اش برسد. در این روش از تگ هوشمند برای خودروها استفاده خواهیم کرد و مردم برای تردد از آن‌ باید این تگ‌ را روی شیشه جلوی خودروی خود نصب کنند.

وی افزود: در این روش پیش از آنکه مردم به دوربین های پلاک خوان محاسبه و دریافت عوارض برسند باید کیف پول خود را شارژ کنند و در این شرایط دوربین‌های تعبیه شده پلاک را می خواند.  شماره پلاک پیش از این به کیف پول تعیین شده توسط راننده متصل شده است و نهایتا بر اساس نرخ عوارض تعیین شده مبلغ از حساب رانندگان کسر خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور با اشاره به اینکه با استفاده از این روش رانندگان پیش از عبور یا در هنگام عبور از آزادراه عوارض آن را پرداخت می‌کنند و نیازی به پرداخت از طریق اپلیکشین‌ها و روش های معمول دیگر نیست.

خادمی گفت: این روش جدید دریافت عوارض آزادراهی هم برای راحتی عبور و مرور رانندگان و هم برای بازگشت سریعتر سرمایه سرمایه‌گذاران مزایای بسیاری دارد و نیازی به پرداخت مستقیم یا غیر مستقیم از سوی رانندگان نیست چرا که کافی است کیف پول تعریف شده یک بار شارژ شود و به میزان مبلغی که در آن شارژ شده و تعداد دفعات عبور و مرور از آزادراه می‌توان تردد کرد.

وی اعلام کرد: این روش جدید دریافت عوارض آزادراهی به صورت الکترونیکی ابتدا در آزادراه کنار گذر جنوبی تهران آغاز شده و در صورت موفقیت آمیز بودن و دریافت بازخوردهای مثبت از آن، در دیگر آزادراه‌های کشور نیز اجرا خواهد شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …