آغاز ساخت ۳۰۰ دستگاه اتوبوس برقی با طراحی داخلی

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته با تاکید بر اینکه اتوبوس برقی ساخته شده از سوی یکی از شرکت‌های دانش بنیان ۱۰ تا ۴۰ درصد ارزان‌تر از نمونه‌های خارجی است، گفت: این اتوبوس در ۳ نوع طراحی شده است.

به گزارش ایسنا، منوچهر منطقی امروز دوشنبه در آئین بهره‌برداری از طرح‌های ملی معاونت علمی که به صورت آنلاین و ویدئو کنفرانسی با حضور رئیس‌جمهور برگزار شد،با تاکید بر اینکه اکنون حوزه خودرو در دنیا در حال دگرگونی است، افزود: در راستای جبران این شکاف فناوری، با شرکت‌های خودروسازی درصدد برآمدیم تا تولید خودرو و اتوبوس‌های برقی را به واسطه شرکت‌های دانش‌بنیان تولید کنیم.

وی عدم وجود آلایندگی و کاهش تلفات جاده‌ای را از مزایای اتوبوس‌های برقی عنوان کرد و یادآور شد: بر اساس پیش‌بینی‌ها تا سال ۲۰۵۰ حدود ۵۵ درصد خودروها، برقی می‌شود و تا سال ۲۰۵۰ کلیه خودروها از نوع برقی خواهد بود و در این راستا پروژه تولید اتوبوس برقی را با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان و خودروسازی در دستور کار قرار دادیم.

منطقی با بیان اینکه این خودروی برقی و قوای محرکه آن توسط فناوران کشور طراحی شده است، اظهار کرد: فناوری این اتوبوس برقی متناسب با جغرافیای ایران و معادل فناوری روز دنیا است و ساخت این اتوبوس برقی که در این مراسم رونمایی می‌شود، از یک سال و نیم گذشته آغاز شده است.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته با بیان اینکه این نوع اتوبوس به سه شکل طراحی شده است، ادامه داد: یک نوع این اتوبوس‌های برقی “شب‌شارژ” مناسب شهرهای بزرگ است که می‌تواند ۲۰۰ کیلومتر را با یک بار شارژ طی کند.

منطقی ادامه داد: نوع دوم طراحی این اتوبوس‌ها می‌تواند ۸۰ تا ۹۰ کیلومتر را با یک بار شارژ طی کند و در ایستگاه‌ها مجدداً شارژ شود و نوع سوم آن برای شهرهایی است که زیرساخت اتوبوس شهری ندارند و ۳۰ الی ۴۰ کیلومتر را با یک بار شارژ طی می‌کنند.

به گفته این مقام مسوول این اتوبوس‌ها هیبریدی هستند که در صورت تمام شدن شارژ می‌توانند گازسوز شوند.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته تاکید کرد: اتوبوس‌های برقی ساخته شده از سوی شرکت‌های دانش‌بنیان و محققان کشور، ۱۰ تا ۴۰ درصد نسبت به نمونه‌های اروپایی ارزان‌تر است.

به گزارش ایسنا، در حاشیه این مراسم، تفاهم نامه ساخت و تولید ۲۰۰ دستگاه اتوبوس برقی بین شهرداری تهران و شرکت دانش‌بنیان دانشگاه تهران با حضور رییس جمهور، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و منوچهر منطقی دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته به امضا رسید.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …