آغاز عملیات اجرایی قطعه دو آبرسانی به شهر ساوه از سد کوچری

ایسنا/مرکزی همزمان با فرا رسیدن دهه مبارک فجر و با حضور استاندار مرکزی و جمعی از مقامات استانی و شهرستانی عملیات اجرایی قطعه دوم طرح آبرسانی به شهر ساوه سد کوچری آغاز شد.

طول پروژه قطعه دوم آبرسانی به شهر ساوه از سد کوچری ۲۰ کیلومتر است که برای اجرای آن اعتباری معادل ۳۰ میلیارد تومان بابت خرید لوله‌ها و ۱۸ میلیارد تومان جهت اجرای پروژه در نظر گرفته شده است.

استاندار مرکزی در این آیین گفت: پروژه ۱۲۰۰ میلیارد تومانی سهم آب ساوه از سد کوچری در حال اجراست و موانع پیش روی آن برطرف شده و روند اجرای آن شتاب می گیرد.

سیدعلی آقازاده افزود: امیدواریم ۲۰ کیلومتر از این طرح تا تابستان سال آینده به بهره‌برداری برسد و ۹۶ کیلومتر مابقی نیز با حمایت دولت و اعمال ماده ۵۶ و اخذ مجوز لازم در مرحله فراخوان قرار گیرد و با مشخص شدن پیمانکار روند اجرای لوله گذاری مابقی مسیر آغاز و کل پروژه کمتر از دو سال آینده به بهره برداری برسد.

وی افزود: با بهره برداری از این طرح آبرسانی بزرگ علاوه بر شهر ساوه شهرها و روستاهای در مسیر نیز از آب شیرین و سالم برخوردار خواهند شد.

استاندار مرکزی تصریح کرد: دولت حتی در شرایط سخت اقتصادی قدم های بلند در حوزه عمرانی و ارائه خدمات گوناگون به مردم برداشته و طرح آبرسانی به ساوه نیز از نیازهای مهم مردم این شهر است و امیدواریم با تزریق به موقع اعتبار هر چه سریعتر به بهره برداری برسد.

وی گفت: هم اکنون در شهر اراک و سایر نقاط استان طرح های آبرسانی در حال اجراست که هدیه دولت تدبیر و امید به مردم استان مرکزی است.

عزت اله آمره ای مدیر عامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای مرکزی استان مرکزی نیز گفت: آبرسانی به ساوه از سد کوچری به طول ۱۳۱ کیلومتر با ظرفیت ۴۴۴ لیتر بر ثانیه است که هم اکنون حدود ۱۳ کیلومتر اجرا شده و قرار است مابقی لوله گذاری این مسیر در فازهای مختلفی عملیاتی شود.

وی افزود:  علیرغم تنگناهای مالی اعتبار لازم در نظر گرفته شده و پیمانکار نیز در حال اجرای طرح است.

وی گفت: قطعه بعدی به طول حدود ۹۶ کیلومتر نیز در مرحله بعدی اجرایی شده است و امسال ۳۱ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده که امیدواریم به طور کامل تخصیص یابد تا آب پایدار برای مردم شهر ساوه تامین شود.

به گزارش ایسنا، استان مرکزی از سد کوچری در مجموع ۲۷ میلیون متر مکعب تخصیص سالانه دارد که ۱۴ میلیون متر مکعب در سال آن مربوط به ساوه بوده و به آب شهری، روستایی و صنایع تخصیص خواهد یافت. به عبارتی سهم آب تخصیص یافته برای شهرستان ساوه ۴۴۴ لیتر بر ثانیه است که ۳۳۵ لیتر بر ثانیه سهم شهر ساوه، ۶۵ لیتر بر ثانیه سهم روستاها و ۴۴ لیتر بر ثانیه آن نیز به حوزه صنعت اختصاص خواهد یافت.

طراحی خط انتقال برای انتقال پیک دبی آب ۶۳۰ لیتر بر ثانیه است و با احتساب شهرهای جعفریه و دستجرد پیک انتقال ۷۱۰ لیتر بر ثانیه انجام شده است.

نحوه انتقال آب از تصفیه‌خانه دودهک شهرستان دلیجان به صورت ثقلی به طول ۱۳۱ کیلومتر با استفاده از لوله فولادی با پوشش خارجی و پوشش داخلی با سیستم حفاظت کاتدیک به قطر ۹۰۰ میلی متر (۳۶ اینچ) است.

این طرح انتقال آب در دو قطعه صورت خواهد گرفت که قطعه اول بطول ۶۰ کیلومتر و قطعه دوم نیز بطول ۷۱ کیلومتر خواهد بود و با احداث یک باب مخزن متعادل‌کننده دو هزار متر مکعبی صورت می‌گیرد و مشخصات فنی خط انتقال روستاها نیز متفاوت است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …