آغاز کار شاخه «شعرشناسی شناختی» در انجمن نقد ادبی

شاخه‌ «شعرشناسی شناختی» انجمن علمی نقد ادبی ایران آغاز به کار کرد.

به گزارش ایسنا، با حکم ابراهیم خدایار، رئیس انجمن علمی نقد ادبی ایران، شاخه‌ «شعرشناسی شناختی» این انجمن فعالیت خود را با مدیریت لیلا صادقی آغاز کرد. 

بر اساس این خبر، «شعرشناسی شناختی» با تکیه بر نظریات علوم شناختی، نگاهی نو در بررسی آثار ادبی ایجاد می‌کند که ریشه در شناخت انسان و ساختار مغز، عصب‌شناسی و روان‌شناسی او و همچنین رابطه‌ او با جهان دارد، به همین دلیل امکان بررسی آثار در این رویکرد بر سه محور مولف، خواننده و متن فراهم می‌شود. «شعرشناسی شناختی» در ایران ۱۰ سالی است که سابقه‌ حضور دارد.

بر اساس خبر رسیده از انجمن نقد ادبی، اولین مقالاتی که با این رویکرد و در بررسی آثار داستانی، شعری و سینمایی به نگارش درآمده، نوشته لیلا صادقی، دانش‌آموخته‌ زبان‌شناسی همگانی از دانشگاه تهران است. او در اولین همایش بین‌المللی «شعرشناسی» در اوزنوبروک آلمان در سال ۱۳۹۲ در کنار سخنرانانی چون مارک ترنر، مارگریت فریمن، ریون تسر، الکساندر برگ، سوزان نالبانتیان، مارک برون، والیس چف، باربارا دانکیگیر، تاد اوکلی، ریون تسر، مایک بورکنت، ورا توبین و بسیاری دیگر از چهره‌های شاخص این رویکرد سخنرانی کرد. کتاب «درآمدی بر شعرشناسی شناختی» نوشته پیتر استاکول نیز در سال ۱۳۹۳ با ترجمه صادقی از سوی نشر مروارید منتشر شد. همچنین کتابی از او با عنوان «نقد ادبی با رویکرد شناختی» در دست انتشار است که به زودی روانه بازار می‌شود.

این شاخه‌ علمی به زودی فعالیت‌های خود را به صورت انتشار کتاب‌، مقاله، برگزاری کارگاه‌ و همایش در این حوزه آغاز می‌کند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …