آمار امیدوارکننده صادرات در شهریور ۹۹/ چین همچنان شریک اصلی

اتاق بازرگانی تهران در جدیدترین گزارش خود به بررسی روند تجاری ایران در شش ماهه نخست سال جاری پرداخته که نشان از بهبود نسبی آمارها در شهریور ماه دارد.

به گزارش ایسنا، بر اساس آمارهای منتشر شده از سوی این اتاق، ایران در شش ماهه ابتدایی سال۹۸، حدودا ۲۰.۹ میلیارد دلار صادرات و ۲۱.۲ میلیارد دلار واردات داشته است. این عدد به نسبت مدت مشابه سال گذشته کاهشی قابل توجه را نشان می‌دهد که تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا رخ داده است.

براوردها نشان می‌دهد که ایران تا پایان شهریور امسال، ۱۳.۶ میلیارد دلار صادرات و ۱۶.۸ میلیارد دلار واردات داشته است. به این ترتیب حجم کل تجارت ایران تا پایان تابستان حدودا ۳۰ درصد کاهش یافته است که در ثبت این آمار صادرات با کاهش ۳۵ درصدی و واردات با کاهش ۲۱ درصدی نقش آفرینی کرده‌اند.

در بررسی وزن تجاری اما واردات جایگاه خود را تا حد زیادی حفظ کرده است. بر این اساس در شش ماهه ابتدایی سال گذشته ایران حدودا ۷۰ میلیون تن کالا صادر و ۱۶.۶ میلیون تن کالا وارد کرده است. در ماه‌های ابتدایی امسال وزن صادرات با کاهش ۳۴ درصدی به ۴۶ میلیون تن رسیده اما وزن واردات ۱۶.۵ میلیون تن اعلام شده است. به این ترتیب تجارت ایران از نظر وزنی، کاهش حدودا ۶۳ درصدی را به ثبت رسانده است.

با وجود این آمارهای کاهشی، اطلاعات ارائه شده درباره عملکرد شهریور در مقایسه با مرداد نشان از بهبود نسبی اوضاع دارد. طبق اعلام اتاق بازرگانی تهران، صادرات ایران در شهریور در قیاس با مرداد رشدی بیش از ۲۴ درصدی از نظر ارزش و رشد ۶ درصدی از نظر وزنی داشته است. واردات کالا نیز از نظر ارزشی ۱۰ درصد و از نظر وزنی ۳۲ درصد کاهش یافته است که نشان دهنده بهبود نسبی تراز تجاری کشور خواهد بود.

اتاق تهران، اصلی‌ترین شرکای تجاری کشور در ماه‌های ابتدایی امسال را نیز معرفی کرده است. در میان مقاصد صادراتی ایران، چین با ۲۷ درصد اصلی‌ترین وارد کننده کالا بوده و پس از آن عراق با ۲۲، امارات متحده عربی با ۱۴، افغانستان با هشت و ترکیه با پنج درصد قرار دارند.

در میان صادرکنندگان کالا به ایران نیز چین با ۲۶ درصد رتبه نخست را دارد. پس از آن امارات متحده عربی با ۲۳، ترکیه با ۱۱، هندوستان با ۷ و آلمان با پنج درصد در رده‌های بعدی هستند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …