آموزش الکترونیک، کشور را از بزرگترین وقفه آموزشی تاریخ نجات داد

آموزش الکترونیک، کشور را از بزرگترین وقفه آموزشی تاریخ نجات داد

ایسنا/قم معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی استان قم گفت: فاصله جامعه ما تا ایده آل شدن در زمینه آموزش‌های الکترونیک و زیرساخت‌های فرهنگی آن زیاد است با این وجود اگر آموزش‌های الکترونیک به فریاد ما نرسیده بود، شاید جامعه دچار یکی از بزرگ‌ترین وقفه‌های آموزشی در طول تاریخ می‌‎شد.

علی حسینی در گفت و گو با ایسنا عنوان کرد: جامعه ما به دلیل اینکه با آموزش‌های غیر حضوری آدابته نبود پس از شیوع بیماری کرونا ضربه سختی در زمینه آموزشی خورد، اما از طرفی هم با توجه به سرعت تولید علم و تکنولوژی در این مدت زمان کوتاه که ما را خواه ناخواه به سمت آموزش‌های مجازی می‌کشاند در زمینه آموزش‌های مجازی حدود ده یا پانزده سال پیشرفت حاصل شد.

وی ادامه داد: وضعیت پیش آمده باعث شد که بسیاری از مراکز به فکر ایجاد زیرساخت و یا تکمیل زیرساخت‎‌های خود در این زمینه و راه اندازی نرم افزارهای مربوطه شوند.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی استان قم درخصوص معایب آموزش‌های مجازی، اظهار کرد: اولین عیبی که می‌توان به آن اشاره کرد عدم وجود زیرساخت فرهنگی در برخورد با این فضای جدید هم در حوزه فراگیران هم در حوزه خانواده‌ها و مهمتر از همه در حوزه اساتید است، زیرا چیزی که قبل از زیرساخت تجهیزاتی اهمیت دارد زیرساخت فرهنگی است.

وی افزود: پس از شکل گیری شرایط جدید مشخص شد که میزان ارتباط گیری بسیاری از اساتید با فضای مجازی پایین است، از طرفی هم در زمینه روش تدریس به شدت با مشکل مواجه شدیم، زیرا اساتید تا به حال چنین تجربه‌ای نداشتند.

حسینی توضیح داد: نرم افزارهای آموزش مجازی در کشور که پیش از این تعداد کمی از آنها وجود داشت، در این دوره زمانی خاص افزایش پیدا کرد که در همین راستا می‌توان از نرم افزار امجد نام برد که توسط جهاد دانشگاهی ایجاد شده است.

مدیر حوزه آموزش، ادامه داد: از مزایای پاندمی کرونا می‌توان گفت که ما را به ایجاد بسیاری از زیرساخت‌ها در زمینه آموزش‌های الکترونیک مجبور کرد، باعث گسترش و توسعه شبکه سراسری اینترنت و افزایش سرعت آن شد، همچنین موجب شد که بسیاری از شبکه‌های آموزشی تعامل شکل بگیرد.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی استان قم تصریح کرد: می‌توان گفت نوع تعامل میان استاد و شاگرد در دوره‌های آموزش مجازی بیشتر و بهتر شد و هزینه‌های رفت و آمد دانشجویان نیز کاهش پیدا کرد.

وی ادامه داد: این ویروس در هر صورت ازبین نمی‌رود و برای مقابله با آن یا واکسن تولید می‌شود یا سطح بهداشتی جامعه بالا می‌رود و یا اینکه خود ویروس ضعیف می‌شود، در نتیجه ما باید با آن هم زیستی مسالمت آمیز داشته باشیم، بنابراین باتوجه به ضرباتی که این ویروس به جامعه می‌زند ما هیچگاه به دوره قبل از شیوع کرونا بر نخواهیم گشت و آموزش الکترونیک به یک سبک آموزشی تبدیل شده و دوام خواهد داشت.

حسینی اظهار کرد: جهاد دانشگاهی، اولین جایی بود که از اوایل اسفتد ماه سال گذشته مرکز آموزش‌های الکترونیک در قم را ایجاد کرد و بسیاری از فعالیت‌های جهاد دانشگاهی در سال جاری از جمله آموزش کارکنان دولت، آموزش شهرداری، آموزش‌های حوزه نظام مهندسی و خیلی از دوره‌های کوتاه مدت در بستر آموزش‌های مجازی والکترونیک صورت گرفته است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …