آوازی که شهرام ناظری بر مزار نیما سر داد! + صوت

باران می‌بارد … خانه پدری نیما یوشیج سال‌هاست که به خانه ابدی او بدل شده است. شهرام ناظری بر مزار نیما نشسته و آوازی سر می‌دهد. آوازی که با صدای رعد و برق در هم می‌آمیزد.
شاعر پیش از این سروده بود، «نیست یک دم شکند خواب به چشم کس و لیک، غم این خفته‌ی چند خواب در چشم ترم می‌شکند»؛ ناظری همین شعر را در سوگ پدر شعر نو فارسی خواند.
باران همچنان می‌بارد و صدای ناظری در خانه می‌پیچد.

به گزارش ایسنا، امروز ـ ۲۱ آبان‌ماه ـ مصادف است با تولد ۱۲۳ سالگی پدر شعر نو فارسی. یکی از اشعار ماندگار نیما یوشیج، «می‌تراود مهتاب» است؛ همان شعری که شهرام ناظری به زیبایی در فضای باز مزار نیما یوشیج به صورت بداهه، آواز آن را سر داد. با وجود اینکه این شعر، اثری ساختارشکنانه در زبان فارسی به شمار می‌رود اما شهرام ناظری با صدای خود اثری شنیدنی از آن ارائه داد.

علاقه شهرام ناظری به نیما یوشیج تا آنجا پیش رفته است که چند سال قبل اعلام شد که قرار است این خواننده آلبومی را بر اساس اشعار نیما به آهنگسازی ارشک رفیعی منتشر کند؛ آلبومی که به نظر می رسد به مرحله انتشار نرسیده باشد.

البته در سال ۷۰ ناظری آلبومی را با آهنگسازی عطا چنگوک و با همراهی گروه شهرآشوب به نام «چشم به راه» منتشر کرد که در آن از اشعار حافظ، ابوسعید ابوالخیر، محمدرضا شفیعی کدکنی، ه. الف. سایه و البته نیما یوشیج استفاده شده بود.

شرکت در کنسرت بزرگداشت نیما یوشیج در استان مازندران که البته هیچگاه در قالب آلبومی منتشر نشد، از دیگر فعالیت های شهرام ناظری در ادای احترام به پدر شعر نو فارسی است.

در این قسمت می‌توانید به آوازی که شهرام ناظری بر مزار نیما یوشیج سر داده است، گوش دهید. این صوت توسط عوامل برنامه با کاروان شعر و موسیقی رادیو فرهنگ در اختیار ایسنا قرار داده شده است.

علی اسفندیاری ملقب به نیما یوشیج در ۲۱ آبان ۱۲۷۶ در روستای یوش بلده زاده شد. پدرش از ملاکین و گله داران قدیمی مازندران بود. تبار خاندان آنها به اسپهبدان از خاندان‌های قدیمی استان مازندران می‌رسد. او تا ۱۲ سالگی در روستای خود زندگی کرد و سپس به همراه خانواده به تهران مهاجرت کرد و در مدرسه «سن لویی» مشغول به تحصیل شد.

پس از مدتی به تشویق نظام وفا؛ معلمش که خود شاعر و نویسنده بود، شروع به نوشتن شعر کرد. او پس از تحصیلاتش در وزارت دارایی مشغول به کار شد ولی به علت طبع گوشه‌گیر خود آن را رها کرد. علی اسفندیاری از سال ۱۳۰۰ نام خود را به نیما یوشیج تغییر داد. او در سال ۱۳۰۵ با عالیه جهانگیر ازدواج کرد. نیما یوشیج توانست در طول دورانی که شعر می‌سرود تحولی در شعر فارسی ایجاد کند، تحولی که تا پیش از آن غیرعملی می‌نمود. پدر شعر نو ایران در ۱۳ دی‌ماه سال ۱۳۳۸ در تهران درگذشت.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …