آیا تولیدکنندگان اوپک پلاس از وسوسه افزایش تولید چشم پوشی می‌کنند؟

پس از ماهها بی اعتنایی معامله گران، سرانجام نفت ماه میلادی جاری به کالای داغی تبدیل شد و برای نخستین بار در بیش از یک سال گذشته نفت برنت به بالای ۶۵ دلار و وست تگزاس اینترمدیت به بالای مرز ۶۰ دلار در هر بشکه صعود کردند.

به گزارش ایسنا، این افزایش قیمت بر عزم اوپک پلاس برای ادامه محدودیت عرضه سایه افکنده است. بهبود قیمت نفت حتی پیش از این که آمریکا حدود ۴۰ درصد از تولید نفتش را به دلیل موج سرمای قطبی که سراسر این کشور را فراگرفت، از دست دهد، به طور مستمر ادامه داشت. سرمای شدید تگزاس مطمئنا به این وضعیت کمک کرد اما با فروکش کردن این بحران، معامله گران به سودگیری پرداختند و برنت به کمتر از ۶۳ دلار و وست تگزاس اینترمدیت به پایین ۶۰ دلار در هر بشکه سقوط کرد. با این حال روند صعودی قابل توجه قیمتها به قوت خود باقی مانده و ممکن است باعث افزایش تنشهای داخلی میان اعضای اوپک پلاس شود.

تقاضای آمریکا برای نفت بهبود پیدا کرده و این بهبود با آغاز واکسیناسیون کووید ۱۹ در دسامبر همراه شده است. از آن زمان پالایشگاهها، تولید سوخت را افزایش داده اند. در چند هفته گذشته ذخایر بنزین و همچنین تولید افزایش پیدا کرده است.

در حالی که تقاضا در بزرگترین مصرف کننده نفت جهان بهبود یافته، رشد تولید متوقف شده است. طبق آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا، تولید نفت آمریکا سال آینده هم پایین ۱۲ میلیون بشکه در روز می ماند. این امر قیمتهای نفت را بالاتر می برد و حتی اعضای اوپک پلاس که اعتراض چندانی نداشتند را وسوسه می کند پایبندی کمتری به محدودیت عرضه داشته باشند.

در حال حاضر هم اختلاف در میان اعضای این گروه وجود دارد. آخرین باری که اوپک پلاس تصمیمی درباره تولید گرفت، ناچار شد با در نظر گرفتن منافع کشورهایی مانند روسیه که بر تسهیل محدودیت عرضه اصرار داشتند، تصمیم بگیرد. و اکنون هم عربستان سعودی اعلام کرده که کاهش تولید یکجانبه یک میلیون بشکه در روز را که برای تقویت قیمتهای نفت انجام داده بود، ادامه نمی دهد.

این اقدام جدیدترین نشانه از این است که بزرگترین عضو اوپک خوش بینی بیشتری به قیمتها پیدا کرده است. خبر تصمیم عربستان سعودی برای افزایش تولید در ماههای آینده برای نخستین بار از سوی روزنامه وال استریت ژورنال منتشر شد اما اگر وضعیت قیمت تغییر کند ممکن است این تصمیم هم مورد بازبینی قرار گیرد. نکته جالب اینجاست که پس از رفع بحران انرژی تگزاس، اعلام خبر افزایش تولید عربستان سعودی تاثیر منفی روی قیمتها خواهد گذاشت.

اما در حالی که عربستان سعودی آماده است هر اقدامی که لازم باشد برای حمایت از بازار نفت انجام دهد، روسیه بازار نفت را در وضعیت تقریبا تعادل یافته ارزیابی می کند. الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه هفته گذشته به تلویزیون دولتی روسیه اعلام کرد در چند ماه گذشته شاهد نوسان اندک بوده ایم که به معنای متعادل شدن بازار است و قیمتها امروز مطمئنا با وضعیت بازار مرتبط هستند. وی افزود: در حالی که تقاضا در فصل بهار ۲۰ تا ۲۵ درصد کمتر از سطح عادی است اما تا پایان سال ۲۰۲۰ کاهش تقاضا به هشت تا ۹ درصد محدود شد. روسیه یکی از کشورهایی بوده که پایبندی ضعیفی به توافق اوپک پلاس داشته است. در حقیقت، عراق و روسیه بالاتر از سهمیه شان نفت تولید کرده اند.

طبق گزارش بلومبرگ، صادرات نفت عراق در دو هفته نخست فوریه ۳.۴۴ میلیون بشکه در روز بوده که در مقایسه با ژانویه ۴.۴ درصد افزایش داشته است و برای کل ماه ممکن است حدود چهار میلیون بشکه در روز تولید کند که بالاتر از ۳.۶ میلیون بشکه در روز سقف تولید هدف گذاری شده توسط این کشور و همچنین بالاتر از ۳.۸ میلیون بشکه در روز سقف تولید نفت تعیین شده توسط اوپک پلاس خواهد بود.

و ایران هم که از مشارکت در کاهش تولید اوپک پلاس معاف است، تولیدش را بالا برده و برنامه های بزرگی برای بازگشت به بازار بین المللی نفت در صورت تسهیل تحریمهای آمریکا دارد. در جدیدترین اقدام که می تواند حرکتی در جهت نشان دادن حسن نیت تعبیر شود، دولت جو بایدن در نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل خبر داد که آمریکا اعلان خود مبنی بر بازگشت تحریمهای سازمان ملل علیه ایران را که در دولت ترامپ به سازمان ملل اطلاع داده شده بود، لغو کرده است. دولت دونالد ترامپ در ماه مه ۲۰۱۸ در اقدامی خلاف عرف بین الملل، از برجام خارج شد و مایک پمپئو، وزیر خارجه او نیز در ماه اوت اعلام کرد که روند ۳۰ روزه در شورای امنیت به منظور بازگرداندن همه تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران یا «مکانیزم ماشه» را کلید زده است.

اختلاف میان موافقان محدودیت عرضه و طرفداران افزایش تولید در داخل اوپک پلاس با اخبار مثبت اخیر درباره نفت شدیدتر خواهد شد. فضای اخیر باعث شد شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی در برابر رضایت بیش از حد تولیدکنندگان از اوضاع جاری هشدار داده و اظهار کند: ما در مقایسه با یک سال پیش در موقعیت بسیار بهتری قرار داریم اما باید بار دیگر نسبت به رضایت از وضعیتمان هشدار دهم. ابهامات بسیار بالایی وجود دارد و بایستی فوق‌العاده محتاط باشیم. زخمهای وقایع سال گذشته باید احتیاط را به ما آموخته باشند.

ابهامات در واقع بالا مانده و تهدید وسوسه شدن تولیدکنندگان آمریکایی برای افزایش تولید با صعود وست تگزاس اینترمدیت به بالای ۶۰ دلار در هر بشکه وجود دارد. اگرچه این تولیدکنندگان هم مانند وزیر انرژی عربستان سعودی تاکنون احتیاط نشان داده و در برابر این وسوسه مقاومت کرده اند اما در مقطعی ممکن است این وسوسه قوی شده و اتفاقی که کابوس اوپک است، بیافتد و تولیدکنندگان آمریکایی از تلاش اوپک پلاس برای تقویت قیمتها استفاده برده و تولیدشان را افزایش دهند.

بر اساس گزارش اویل پرایس، در حال حاضر هیچ نشانه ای از این که اوپک پلاس تصمیم دارد سیاست فعلی محدودیت عرضه ۷.۲ میلیون بشکه در روز نفت را تا آوریل تغییر دهد، وجود ندارد. اما همان طور که دیپلمات نفتی ارشد عربستان سعودی گفت، باید به آن دسته از افراد که تلاش می‌کنند حرکت بعدی اوپک پلاس را پیش‌بینی کند بگویم سعی نکنید غیرقابل پیش بینی را پیش بینی کنید.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …