آیا روغنهای کدر و دارای املاح بی کیفیت اند؟

مدیر فنی انجمن صنفی روغن نباتی ایران گفت: تفاوت در فرمولاسیون تولید روغنهای گیاهی با مقادیر متفاوت اسیدهای چرب اشباع و غیراشباع سبب شفافیت، کدورت یا ته نشست اسیدهای چرب اشباع می شود و این موضوع به هیچ وجه نشانه حضور ترکیبات مضر یا کم کیفیت در روغنهای تولید شده نیست.

مزدا کاظم زاده در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه سالهای نه چندان دور اکثر روغن های گیاهی تولید شده در کشور به شکل جامد و با ظاهری شبیه به روغن های حیوانی بودند و اگر روغن مایعی حتی به میزان کم روی روغن جامد دیده می شد در بین مردم نشان از بی کیفیتی روغن داشت، اظهار کرد: همگام با تغییر تولید از روغن های گیاهی با ترانس بالا به بدون ترانس و روغن های مایع، به تدریج فرهنگ مصرف مردم نیز تغییر یافت و هم اکنون گستره وسیعی از انواع روغن های گیاهی در سبد خرید مردم جای گرفته است. 

وی با بیان اینکه با وجود تغییر اساسی در فرهنگ مصرف روغنهای گیاهی در کشور کماکان نیازمند ارائه اطلاعات بیشتر به مردم هستیم، اظهار کرد: از جمله باورهای غلط، بی کیفیت خواندن روغنهای دوفاز یا به عبارت دیگر روغنهایی با دو بخش مایع و جامد به طور همزمان است که از آن به تعبیر داشتن رسوب یا داشتن ترکیبات مضر یا غیر روغنی در بخشی از مردم  یاد می شود.

مدیر فنی انجمن صنفی روغن نباتی ادامه داد: روغن های گیاهی مختلف دارای نسبت های متفاوتی از اسیدهای چرب اشباع و غیراشباع هستند. اسیدهای چرب غیراشباع به طور طبیعی مایع و اسیدهای چرب اشباع اکثرا به طور طبیعی  جامد هستند. تفاوت در فرمولاسیون تولید روغنهای گیاهی با مقادیر متفاوت اسیدهای چرب اشباع و غیراشباع، سبب شفافیت، کدورت و یا ته نشست اسیدهای چرب اشباع می شود و این موضوع به هیچ وجه نشانه حضور ترکیبات مضر یا کم کیفیت در روغن های تولید شده نیست.

کاظم زاده تصریح کرد: موضوع بعدی شفافیت و کدورت در ظروف مورد استفاده در بسته بندی روغنهاست. وظیفه ظرف دور نگه داشتن روغن از عوامل ایجاد فساد ازجمله نور خورشید است که این وظیفه در ظروف شفاف به واسطه وجود ترکیبات آنتی یو وی (Anti UV) و در ظروف تیره به دلیل تیرگی آن انجام می شود و استفاده از ظروف تیره به هیچ وجه پوششی جهت مخفی کردن کیفیت پایین روغن نیست.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …