اتحاد مصرف‌کنندگان با تولیدکنندگان برای نجات بازار نفت

توافق جدید تولیدکنندگان نفت برای محدود کردن عرضه مطابق با تقاضا، با خرید بی‌سابقه نفت توسط کشورهای مصرف‌کننده به منظور پر کردن ذخایر استراتژیک‌شان حمایت خواهد شد.

به گزارش ایسنا، اوپک، روسیه و سایر تولیدکنندگانی که گروه اوپک پلاس را تشکیل می دهند، با کشورهای بزرگ مصرف کننده نفت مانند آمریکا برای توافقی به منظور حذف ۱۹.۵ میلیون بشکه در روز نفت از بازار متحد شده اند.

مقامات و منابع آگاه در گروه اوپک پلاس اظهار کرده اند که آژانس بین المللی انرژی (IEA) که دیده بان انرژی کشورهای صنعتی جهان است، ممکن است در راستای حمایت از توافق کاهش تولید اوپک پلاس، خرید چندین میلیون بشکه نفت را اعلام کند.

آژانس بین المللی انرژی ۳۰ کشور عضو خود را ملزم به داشتن ذخایر نفت استراتژیک کرده که شامل نفت و فرآورده های نفتی بوده و معادل حداقل ۹۰ روز واردات نفت است. با این حال این آژانس هرگز پیش از این خرید ذخایر نفت اعضای خود را هماهنگ نکرده بود و تاکنون قدرت اجرایی نداشته است.

یک منبع آگاه به رویترز گفت: این امر کاملا برعهده کشورهای عضو این نهاد خواهد بود.

آژانس بین المللی انرژی در گذشته برداشت هماهنگ از ذخایر نفت در مواردی مانند طوفان کاترینای آمریکا و جنگ در لیبی را اعلام کرده بود اما سابقه نداشت خرید هماهنگ نفت را اعلام کند.

آژانس بین المللی انرژی قرار است گزارش ماهانه خود را بزودی منتشر کرده و جدیدترین تحولات بازار را مورد بررسی قرار دهد.

آن لوییس هیتل از شرکت مشاوره وود مک کنزی در این باره گفت: زمانی که هنری کیسینجر، وزیر خارجه وقت آمریکا پس از شوک قیمت نفت در سال ۱۹۷۳ برای تاسیس آژانس بین المللی انرژی تلاش کرد، هدفش کمک به کشورهای عضو برای تضمین منابع تامین بود اما اجباری برای خرید نفت توسط کشورهای عضو در زمانی که به اندازه ۹۰ روز واردات نفت دارند، وجود نداشت.

وی در ادامه افزود که توافق کاهش تولید گروه اوپک پلاس تاثیر قابل توجهی خواهد داشت.

شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی هم با اشاره به آژانس بین المللی انرژی، روز دوشنبه اظهار کرده بود که خرید نفت برای پر کردن ذخایر نفت استراتژیک کشورها ممکن است در چند ماه آینده به ۲۰۰ میلیون بشکه برسد. سه منبع آگاه در گروه اوپک پلاس به رویترز گفتند که خرید نفت از سوی کشورهای عضو آژانس بین المللی انرژی برای پر کردن ذخایرشان در چند ماه آینده ممکن است به سه میلیون بشکه در روز برسد.

آمریکا که بزرگترین تولیدکننده و مصرف کننده نفت در جهان است به همراه ژاپن و کره جنوبی اعلام کرده اند که برای پر کردن ذخایرشان نفت خریداری خواهند کرد.

وزارت انرژی آمریکا روز سه شنبه اعلام کرد که سرگرم مذاکره با ۹ شرکت انرژی برای ذخیره سازی حدود ۲۳ میلیون بشکه نفت تولید داخل در مخازن استراتژیک است.

با این حال این خرید کمتر از میزانی است که برخی از کشورهای تولیدکننده امیدوار بودند.

کشورهای آسیا – اقیانوسیه

در میان مصرف کنندگان نفت آسیا-اقیانوسیه، کشورهای هند و استرالیا قصد دارند ذخایر استراتژیک خود را افزایش دهند در حالی که ژاپن و کره جنوبی فضای چندانی برای ذخیره سازی نفت ندارند.

هند اعلام کرده که با انتقال حدود ۱۹ میلیون بشکه نفت تا هفته سوم ماه مه به مخازنش، ذخایر نفت استراتژیک خود را پر می کند.

وزیر انرژی استرالیا اعلام کرده که استرالیا سرگرم کار روی توافقی برای خرید نفت و نگهداری آن در مخازن نفت استراتژیک آمریکا است.

مقامات وزارت اقتصاد، بازرگانی و صنعت ژاپن به رویترز اعلام کرده اند که این کشور معادل ۹۰ روز مصرف، ذخایر نفت دارد و فضای چندانی برای نگهداری نفت بیشتر ندارد.

کره جنوبی هفته گذشته اعلام کرد که قصد دارد امسال خرید نفت برای ذخایر استراتژیکش را دو برابر کرده و ۶۴۰ هزار بشکه برساند.

چین اظهارنظر علنی نکرده اما واردات نفت این کشور در آوریل نسبت به فوریه بهبود پیدا کرده که تحت تاثیر افزایش خرید نفت ارزان از سوی پالایشگاهها برای ذخیره سازی و افزایش تولید سوخت پس از کاهش مقررات قرنطینه بوده است.

بر اساس گزارش رویترز، برخی از ناظران بازار معتقدند که برآورد خرید از سوی مقامات گروه اوپک پلاس بلندپروازانه بوده اما غیرممکن نیست.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …