اجرای طرح پتانسیل‌یابی ژئوپارک در محدوده استان اصفهان

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، فناوری اطلاعات و بودجه سازمان زمین‌شناسی‌و اکتشافات‌معدنی کشور، از آغاز تهیه نقشه‌های زمین‌شناسی نسل دوم سرور پایه به صورت پایلوت و اکتشافات سیستماتیک در محدوده‌ای از استان اصفهان خبر داد و گفت: علاوه بر آن طرح پتانسیل‌یابی ژئوپارک در محدوده این استان در دستور کار سازمان قرار دارد.

به گزارش ایسنا، رضا جدیدی گفت: در راستای همکاری گسترده میان سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور با استان‌ اصفهان در سال جهش تولید برای رونق‌بخشی به فعالیت‌های زمین‌شناسی در حوزه زیرساخت و بررسی فرونشست و اکتشاف جهت تامین مواد اولیه موردنیاز صنایع فولادی استان پیش از این، تفاهم‌نامه و قرارداد همکاری میان سازمان و واحدهای فولادی به امضا رسیده بود که سفر ما به این استان نیز در همین راستا انجام شد.

وی ادامه داد: دستاوردها و نتایج حاصل از ۱۵۰ هزار کیلومتر مربع اکتشافات سازمان زمین‌شناسی‌و اکتشافات‌معدنی کشور در سال جاری در فاز اول و دوم به ثمر رسیده و در نشستی در اتاق بازرگانی اصفهان با حضور متخصصان و مدیران واحدهای معدنی چند موضوع برای اولین بار در کشور از سوی این سازمان در جهت توسعه همکاری‌ها پیشنهاد شد.

جدیدی از آغاز تهیه نقشه‌های زمین‌شناسی نسل دوم سرور پایه به صورت پایلوت و اکتشافات سیستماتیک در محدوده‌ای از استان اصفهان با مشارکت و تامین منابع مالی از سوی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور و منابع مالی استان به عنوان نخستین موضوع مطرح شده در این نشست یاد کرد که برای اولین بار در کشور اجرایی خواهد شد.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، فناوری اطلاعات و بودجه سازمان زمین‌شناسی‌و اکتشافات‌معدنی کشور با بیان این‌که پیشنهاد ایجاد پایگاه داده‌های علوم زمین در حوزه توصیفی و اسنادی و سامانه اطلاعات مکانی در استان دومین موضوع مهم مطرح شده بود، خاطرنشان کرد: این موضوع نیز با درخواست بخش‌های معدنی استان مطرح شد که سازمان زمین‌شناسی‌و اکتشافات‌معدنی در این بخش نیز پیشنهادات و راهکارهای اجرایی خود را مطرح کرد.

پیشنهاد پتانسیل‌یابی ژئوپارک در محدوده اصفهان

جدیدی، از پیشنهاد پتانسیل‌یابی ژئوپارک در محدوده اصفهان با توجه به پتانسیل مناسب استان در این بخش خبر داد و گفت:  مطالعات ژئوتوریسم و ژئوپارک در این استان در مرحله مقدماتی انجام شده که برای رسیدن به نتایج مطلوب نیازمند مطالعات کامل‌تر و تفصیلی‌تر و پتانسیل‌یابی مناطق هستیم.

به گفته وی، پیشنهاد پتانسیل‌یابی ژئوپارک در استان اصفهان توسط سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور به پیشنهاد کمیسیون گردشگری و کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی اصفهان ارائه شده که مقرر شد راهکارهای اجرای این پروژه نیز با مشارکت دوطرف طی ماه‌های آتی به سرانجام برسد.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، فناوری اطلاعات و بودجه سازمان زمین‌شناسی ‌و اکتشافات‌معدنی خاطرنشان کرد: با انجام سه موضوع توسعه مطالعات زمین‌شناسی و اکتشافی، تاسیس پایگاه داده‌های علوم‌زمین و همچنین پتانسیل‌یابی ژئوپارک شاهد توسعه همکاری‌های گسترده و حصول نتایج تا قبل از سال جاری بین سازمان و استان اصفهان خواهیم بود.

جدیدی، دستیابی به نتایج مثبت حاصل از اکتشاف در گستره ۱۵۰ هزار کیلومتر مربع توسط سازمان زمین‌شناسی ‌و اکتشافات‌معدنی کشور به سفارش واحدهای فولادی استان را به عنوان مهمترین دستاورد این سفر یاد کرد و افزود: این امر موجب رونق‌بخشی بخش اکتشاف و شروع فرآیند اکتشافات عمومی و همچنین ژئوفیزیک هوایی با مشارکت بخش خصوصی خواهد شد که در آینده نزدیک کمک شایانی به تولید اطلاعات پایه کشور در حوزه معدن و زیرساخت‌های زمین‌شناسی خواهد کرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …