احداث دریاچه مصنوعی برای ذخیره‌سازی آب در دانشگاه اراک

دریاچه مصنوعی دانشگاه اراک به منظور ذخیره سازی آب جهت حفظ مدیریت سبز و ایجاد تفرجگاه دانشگاهی احداث شد.

به گزارش ایسنا، به منظور ذخیره سازی آب در کشاورزی برای حقابه چاه، قنات، چشمه یا رودخانه دریاچه مصنوعی در ضلع جنوبی دانشگاه اراک احداث شد.

این استخر با ظرفیت حدود ۹۰۰۰ مترمکعب احداث شده که ذخیره سازی آب بارندگی و برف در فصول پاییز و زمستان و نگهداری برای مصرف آن در فصل آبیاری را برعهده دارد.

ذخیره حقابه برای انجام آبیاری تحت فشار (بارانی یا قطره ای) و یا بهره برداری دو منظوره برای پرورش ماهی و شیلات و همچنین ایجاد فضایی مطلوب و تفریح گاه در همجواری دانشکده علوم ورزشی از دیگر مزایای دریاچه مصنوعی دانشگاه اراک است.

احداث این دریاچه به همت مجموعه مدیریت دانشگاه اراک محقق شد و در راستای این احداث میزان سهمی از سند آب قنات شرکت به نام دانشگاه اراک به ثبت رسید و دانشگاه مجوز استفاده از آن را اخذ کرد.

بدنه این دریاچه مصنوعی از لایه ای تحت عنوان ژئوممبران تشکیل شده است. این پوشش یکی از پوشش های عایق پلیمری جدید است که روز به روز نیز بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد و از مزایای بسیاری برخوردار است.

از مزایای ورق ژئوممبران می‌توان به کاهش هزینه اجرای دریاچه دارای این پوشش نسبت به استخرهای سنگی، آجری و یا سیمانی، کاهش زمان پوشش‌دهی دریاچه نسبت به استخرهای سیمانی و نفوذ ناپذیری و همچنین عایق بندی بسیار بالای ورق ژئوممبران (تقریباً نفوذ ناپذیر) و مقاومت بسیار بالای ورق ژئوممبران در برابر عوامل محیطی مانند نور آفتاب، یخ زدگی و اثرات بیولوژیکی (خزه و جلبک) اشاره کرد.

محوطه پردیس دانشگاه اراک حدود ۱۴۵ هکتار وسعت دارد که مساحت ۳۲ هزار مترمربع جمعاً ۷۱ هزار متر مربع سطوح آبگیر باران را پشت بام و مساحت ۳۹ هزار مترمربع معابر تشکیل می دهند. با احتساب میانگین بارندگی ۳۲۷ میلیمتر در سال حدود ۲۳ هزار مترمکعب در سال آب از این سطوح جاری می‌شود که اگر ذخیره شود در فصول کم آبی برای آبیاری فضای سبز گزینه مناسبی است.

به منظور جلوگیری از تبخیر آب دریاچه در فصل گرم روش هایی از جمله استفاده از پت های پلاستیکی و یا سقف متحرک و سلول خورشیدی و پوشش های شناور جهت پوشاندن سطح آب تعبیه شده تا از تابش مستقیم نور خورشید به آب جلوگیری شود و میزان تبخیر کاهش یابد.

بر اساس اعلام وزارت علوم، از آنجایی که این دریاچه در موقعیت ورودی کلانشهر اراک قرار دارد تاثیر بسزایی در زیبایی و خنک شدن هوا در فصول گرم سال را نیز داراست.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …