احیای بازار نفت چقدر نزدیک است؟

آنطور که کارشناسان پیش‌بینی کردند تقاضای جهانی نفت خام با توزیع واکسن و بهبود اوضاع اقتصادی افزایش می‌یابد و انتظار می رود تا فصل تابستان شاهد تاثیرات و افزایش قیمت نفت باشیم.

به گزارش ایسنا، اداره اطلاعات انرژی آمریکا اعلام کرد مصرف جهانی نفت و سایر سوختهای مایع در سال ۲۰۲۰ به دلیل محدودیتهای تعیین شده برای مقابله با ویروس کرونا و قرنطینه، به میزان ۹ درصد سقوط کرد و به ۹۲.۲ میلیون بشکه در روز رسید که این بزرگترین کاهش سالانه مصرف نفت از زمان رصد آمار توسط این آژانس در ۴۰ سال گذشته محسوب می شود. اما برآورد شده جهان امسال به سطح مصرف عادی‌تری برمی گردد و ادامه روند احیای اقتصادی به رشد مصرف نفت کمک خواهد کرد.

این آژانس پیش بینی کرد مصرف جهانی سوختهای مایع امسال ۵.۶ میلیون بشکه در روز معادل شش درصد در مقایسه با سال ۲۰۲۰ رشد می کند و در سال ۲۰۲۲ هم ۳.۳ میلیون بشکه در روز رشد خواهد کرد. مصرف نفت امسال تحت تاثیر رشد اقتصادی و عادی شدن الگوهای سفر تا اواسط سال رشد خواهد کرد و بهبود سفر روی رشد مصرف نفت در سال ۲۰۲۲ هم تاثیر اندکی خواهد گذاشت. اوپک هم رشد تقاضا برای نفت در سال ۲۰۲۱ را پیش بینی کرده با این حال انتظار دارد مصرف نفت امسال به ۹۵.۹ میلیون بشکه در روز برسد که همچنان پنج میلیون بشکه در روز کمتر از سطح پیش از بحران در سال ۲۰۱۹ خواهد بود.

اوپک برآورد کرده که تقاضا برای نفت در سال ۲۰۲۰ به میزان ۹.۸ میلیون بشکه در روز سقوط کرد و به ۹۰ میلیون بشکه در روز رسید و انتظار ندارد تقاضا برای نفت از افتی که در سال ۲۰۲۰ تجربه کرد به طور کامل بهبود پیدا کند. مؤسسه مشاوره انرژی وود مکنزی نیز  پیش‌بینی کرد که به دنبال افزایش تقاضا در پی شتاب گرفتن توزیع واکسن و چشم‌انداز بهتر اقتصادی تقاضای جهانی نفت در سال جاری میلادی حدود هفت درصد افزایش می‌یابد.

انتظار می‌رود مجموع تقاضای سوخت‌های مایع در سال ۲۰۲۱ به‌طور میانگین روزانه ۹۶ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه باشد که روزانه ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه بیشتر از پارسال است، شیوع ویروس همه‌گیری جهانی کرونا سبب شوک بی‌سابقه تقاضای نفت شده است. آن-لوئیز هیتل، معاون مدیرعامل وود مکنزی گفت: پیش‌بینی کوتاه‌مدت ما بر این مبناست که توزیع واکسن در طول سال ۲۰۲۱ شتاب گیرد و با توجه به چشم‌انداز اقتصاد کلان ما، انتظار می‌رود تولید ناخالص داخلی جهانی پنج درصد افزایش یابد.

واکس کرونا تنها راه علاج بازار نفت

اما بهبود تقاضای سوخت‌های مایع در جهان به سرعت توزیع واکسن‌ها و بهبود اقتصاد جهانی بستگی دارد، در این بین مرتضی بهروزی فر – کارشناس ارشد حوزه انرژی به ایسنا گفت: تغییر  رییس جمهور آمریکا حداقل در کوتاه مدت تاثیر زیادی در سیاست های نفتی آمریکا ایجاد نخواهد کرد و برخی سیاست ها در زمینه های خاص در بلند مدت اثر خواهد گذاشت و اینکه تصور شود با آمدن بایدن قرار است تولید نفت شیل کاهش پیدا کند، یک انتظار عبث است و قرار نبود که اتفاق خاصی بیفتد.

وی با تاکید بر اینکه تنها مساله ای که اکنون بازار نفت در انتظار آن است را می توان کاهش اثرات کرونا دانست که می تواند در کوتاه مدت موثر باشد، تصریح کرد: آمدن بایدن نمی تواند محرک  خاصی برای بازار نفت باشد و تنها شاهد یک شوک موقت در روز های ابتدایی روی کار آمدن رییس جمهور آمریکا بودیم و اکنون تحول بازار نفت تنها در گرو واکسن کرونا و بهبوود شرایط فعلی جهان است.

این کارشناس ارشد حوزه انرژی با بیان اینکه تاثیر گذاری واکسن زمانی اتفاق می افتد که ۷۰ درصد جمعیت جهان واکسینه شوند و تا آن مرحله کمی زمان خواهد برد و این مواردی که عملکرد مثبت واکسن را نشان می دهد نیز می تواند تاثیراتی را برجای بگذارد، اظهار کرد: امیدواریم در نیمه های سال به بعد اثر واکسن خود را نشان دهد و در فصل تابستان شاهد افزایش قیمت ها باشیم.

بهروزی فر با تاکید بر اینکه با بازگشت شرایط به وضعیت قبل از شیوع ویروس کرونا تحول در بازار نفت اتفاق خواهد افتاد، گفت: اتفاقات اخیر در حوزه کشف واکسن و داروهای موثر در این حوزه نوید بهبود اوضوع بازار نفت است اما تا زمان ریشه کن شدن این ویروس نمی توان انتظار تحول بزرگی را داشت.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …