احیای بیماران دچار ایست قلبی در ۱۰ دقیقه طلایی با دستگاه الکتروشوک ایرانی

محققان یکی از شرکت‌های فناور دستگاه الکتروشوک قلبی با دارا بودن مزیت‌های رقابتی را عرضه کردند که به گفته آنها توانایی تشخیص بسیار دقیق آریتمی‌های قلبی و اعمال شوک با دقت ژول بسیار بالا، این دستگاه را نسبت به نمونه‌های خارجی متمایز کرده است.

به گزارش ایسنا، بر اساس آمارهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در راس مرگ‌ها، سکته قلبی با ۱۹ درصد بیشترین آمار را به خود اختصاص داده است و این در حالی است که ۸۰ درصد بیماری‌های قلبی و عروقی با حذف عوامل خطر، قابل پیشگیری هستند.

در هنگام ایست قلبی تنها راه نجات بیمار استفاده از دستگاه شوک قلبی در مدت کمتر از ۵ دقیقه بعد از مبتلا شدن به ایست قلبی است. امکان رساندن سریع بیمار به مراکز درمانی تحت این شرایط در شهرهای بزرگ و یا مراکز دورافتاده غیر ممکن است و اهمیت استفاده از این دستگاه بیشتر خود را نشان می‌دهد. از این رو محققان یکی از شرکت‌های فناور دستگاه شوک قلبی خودکار را طراحی کرده و ساختند. این دستگاه یک شوک الکتریکی را از خلال قفسه سینه به قلب وارد می‌کند و این شوک می‌تواند سبب متوقف کردن ریتم غیرطبیعی قلب شده و در هنگام ایست ناگهانی قلبی، اجازه از سرگیری ریتم طبیعی را به قلب می‌دهد.

محمد آهنیان، مدیر عامل این شرکت فناور در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه در مطالعات انجام شده توانستیم دستگاه شوک قلبی خودکار را تولید کنیم، گفت: این دستگاه موفق به دریافت تاییدیه وزارت بهداشت شده است و در حال حاضر تنها شرکتی هستیم که توانستیم برای دستگاه الکتروشوک قلبی تاییدیه وزارت بهداشت را اخذ کنیم.

وی با بیان اینکه این دستگاه قابل رقابت با نمونه‌های مشابه مطابق با فناوری‌های روز دنیا است، اظهار کرد: افرادی که دچار ایست قلبی می‌شوند، تنها راه نجات آنها استفاده از شوک قلبی است. عملیات CPR شامل ماساژ و تنفس مصنوعی می‌تواند مدت زنده ماندن را افزایش دهد، ولی بدون اعمال شوک، فرد زنده نخواهد ماند.

آهنیان با تاکید بر اینکه هر دقیقه بعد از سکته، ۱۰ درصد شانس زنده ماندن افراد کاهش می‌یابد و ۱۰ دقیقه بعد از سکته فرد حتما فوت خواهد کرد. از این رو لازم است که در ۱۰ دقیقه به بیمار شوک اعمال شود، در غیر این صورت شانس زنده ماندن افراد کم خواهد شد.

مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان با تاکید بر اینکه اگر در دقایق اولیه بعد از سکته قلبی شوک به بیمار اعمال شود، به احتمال ۹۰ درصد بیمار بهبود می‌یابد، در غیر این صورت شانس زنده ماندن وی کم می‌شود. از این رو با توجه به شرایط زندگی کنونی و وجود ترافیک و شلوغی شهرها و یا در مناطقی که دسترسی به بیمارستان و یا مراکز درمانی نباشد، اهمیت دسترسی به این دستگاه مشخص می‌شود.

این محقق با تاکید بر اینکه بر این اساس در صورتی که فرد دچار ایست قلبی شد، باید در نزدیکترین نقطه به فرد بیمار شوک الکتریکی داده شود، ادامه داد: از این رو است که در کشورهای پیشرفته در اماکن عمومی، این دستگاه نصب شده است و حتی انجمن قلب امریکا مصوب کرده که هر ساختمانی که روزانه بیش از ۲۰۰ نفر تردد دارند، باید یک دستگاه الکتروشوک در آن نصب شود.

به گفته وی در بسیاری از کشورها، در برخی از مدارس که سن دانش آموزان کم است، نسبت به نصب این دستگاه اقدام کردند.

آهنیان با اشاره به ایست قلبی “کریستین اریکسن” از بازیکنان تیم ملی فوتبال دانمارک در بازی‌های جام ملت‌های اروپا، خاطر نشان کرد: در صورتی که این دستگاه در اختیار پزشکان حاضر در زمین نبود، به طور قطع شانس زنده ماندن وی کاهش می‌یافت. این اتفاق در سال‌های گذشته برای بازیکنان فوتبال ایران برای هادی نوروزیان در دهه ۸۰ رخ داد و از آن به بعد فدراسیون‌های ورزشی مکلف شدند که باشگاه‌ها نسبت به تهیه دستگاه شوک قلبی اقدام کنند، ولی کمبود این دستگاه به شدت در کشور احساس می‌شد.

این محقق با ابراز امیدواری از اینکه روزی شناخت جامعه نسبت به لزوم دسترسی به این دستگاه افزایش یابد، اظهار کرد: طبق آمار وزارت بهداشت ۱۹ درصد از مرگ و میر کشور ناشی از ایست قلبی است که با وجود این دستگاه می‌توان این میزان را کاهش داد.

آهنیان به مزیت‌های رقابتی این دستگاه اشاره کرد و گفت: این دستگاه را برای طی کردن تست‌های لازم به آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو ارائه دادیم که در این آزمایشگاه دستگاه ساخته شده را با برترین برندهای دنیا مورد مقایسه قرار داد و اعلام شد که دستگاهی که ما عرضه کردیم سطح دقت انرژی بیشتری نسبت به سایر دستگاه‌های نمونه خارجی دارد؛ توان این دستگاه ۳۶۰ ژول است.

وی ادامه داد: از مهم‌ترین مزایای این دستگاه توانایی تشخیص بسیار دقیق آریتمی‌های قلبی و اعمال شوک با دقت ژول بسیار بالا است که آن را نسبت به نمونه‌های خارجی آن متمایز کرده است.

مدیر عامل این شرکت ارائه خدمات پس از فروش را از دیگر مزیت‌های رقابتی این دستگاه نام برد و خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه خرید این دستگاه در شرایط تحریم برای کشور دشوار است، از این رو این دستگاه می‌تواند نیازهای پزشکی مراکز درمانی را مرتفع کند، ضمن آنکه این دستگاه پرتابل و دارای وزن کم است.

وی از ارائه این دستگاه به ۳ بیمارستان برای انجام تست بالینی خبر داد و گفت: این دستگاه در بیمارستان‌های “امام رضا”ی مشهد، “قلب شهید رجایی” و “مرکز قلب” تهران مراحل تست بالینی خود را می‌گذراند و در هر کدام از این بیمارستان‌ها باید این دستگاه بر روی ۲۰ نفر تست شود که شیوع کرونا و کاهش مراجعات، زمان کارآزمایی‌های بالینی این دستگاه را کند کرده است.

آهنیان با بیان اینکه بعد از انجام تست‌های بالینی و دریافت تاییدیه‌ها اقدام به تولید این دستگاه خواهد شد، اظهار کرد: برای دستگاهی که بفروشیم، نیازمند مجوزها هستیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …