ادامه تخلفات شرکت های هواپیمایی و اعتراض معاون گردشگری

معاون وزارت میراث فرهنگی و گردشگری از رییس سازمان هواپیمایی درخواست کرد به تخلفات شرکت های هواپیمایی از استرداد وجوه مردم رسیدگی کند.

به گزارش ایسنا، سازمان هواپیمایی کشوری، چند روز پس از تایید سرایت ویروس کرونا به ایران و به دنبال مسدود شدن مرزهای هوایی و تعلیق پروازها، در پنجم اسفندماه طی بخشنامه ای به ایرلاین ها ابلاغ کرد وجوه کنسلی بلیت ها را بدون کسر جریمه بازگردانند. از آن زمان روی اجرای این دستور، مکرر تاکید شده است؛ در حالی که سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان گزارش کرده شرکت های هواپیمایی و آژانس‌های مسافرتی متعهد به اجرای این بخشنامه‌ها نبوده و در استرداد وجوه، تعلل و بدتعهدی کرده‌اند. انجمن‌ آژانس‌های مسافرتی هم در چند نوبت نامه‌نگاری به سازمان هواپمایی کشوری و حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، اعلام اعتراض کرد که اگر آژانس‌ها تاکنون وجوه مردم را مسترد نکرده‌اند به خاطر سرپیچی شرکت‌های هواپیمایی و البته هتل‌ها بوده است. از طرفی برخی آژانس‌های مسافرتی هم گفته‌اند به خاطر عمل نکردن شرکت‌های هواپیمایی به تعهداتشان، در بازگرداندن وجوه مردم دچار مشکل شده اند و تعزیرات حکومتی هم آن ها را به پلمب تهدید کرده است. برخی شرکت های هواپیمایی هم خرید تجهیزات و خالی بودن حساب مالی شان را بهانه کرده‌اند و هنوز پولی پس نداده‌اند.

رییس سازمان هواپیمایی کشوری هم پیرو اعتراض های آژانس ها و بهانه و تعلل شرکت های هواپیمایی، در تاریخ ۲۲ اسفندماه نامه دیگری نوشت با این محتوا: «پیرو ابلاغیه ها و توصیه های قبلی در خصوص همکاری با مسافران و دفاتر خدمات مسافرت هوایی مبنی بر ابطال بدون کسر جریمه، به منظور کمک در کاهش سفر و ترددهای غیرضرور و در راستای کمک به جلوگیری از بیماری ناشی از شیوع گسترده ویروس کرونا در کشور، براساس بررسی های به عمل آمده و گزارش های دریافتی، برخی از شرکت ها مبالغ استرداد شده توسط دفاتر به مسافران را پرداخت نکرده اند و اعلام کرده اند مبالغ به عنوان اعتبار برای خرید بلیت در آینده است، این در حالی است که دفاتر موظف به پرداخت وجه بلیت به مسافران هستند و این موضوع مشکلاتی را برای دفاتر و مسافران ایجاد کرده است.

ضمن درک شرایط موجود ناشی از رکود بازار و مشکلاتی که برای همه ذی‌نفعان صنعت حمل و نقل و علی الخصوص شرکت های هواپیمایی بوجود آمده است، مجددا تاکید می شود بر اساس بخشنامه قبلی نسبت به ابطال بلیت بدون کسر جریمه و پرداخت مبالغ به مسافران و دفاتر خدمات مسافرتی در اسرع وقت اقدام شود.»

اما ظاهرا آن نامه تاثیری در روند استرداد وجوه مردم نداشته است؛ چرا که ولی تیموری ـ معاون گردشگری ـ سه روز بعد از این تاکید سازمان هواپیمایی کشوری، در نامه دیگری به تاریخ ۲۶ اسفندماه خطاب به عابدزاده ـ معاون وزیر راه و شهرسازی و رییس سازمان هواپیمایی کشوری ـ نوشت: «شیوع ویروس کرونا موجب عدم پذیرش اتباع ایرانی توسط تعداد بسیاری از کشورها و تعلیق برخی از پروازها شده است. همچنین به دنبال گسترش این بیماری در سطح کشور، بسیاری از بسته های سفر که از قبل توسط دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری برای اجرایی شدن در ایام نوروز برنامه ریزی شده بود، لغو شده است.

در همین راستا به منظور رعایت حقوق متقابل گردشگران و فعالان این حوزه، این معاونت با ابلاغ بخشنامه ای، مورخ ششم اسفندماه سال ۹۸ (فورس ماژور) به ادارت کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان ها تاکید کرد دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری و تاسیسات گردشگری موظف به استرداد مبالغ دریافتی از گردشگران بدون اخذ جریمه هستند. این در حالی است که بنا بر گزارش‌های واصله، با وجود بازگرداندن وجوه دریافتی توسط دفاتر مذکور، برخی از شرکت های هواپیمایی بر خلاف بخشنامه ابلاغی آن سازمان (در ۵ اسفندماه سال ۹۸) از مسترد کردن وجوه دریافتی به دفاتر فوق استنکاف کرده که این مساله سبب بروز مشکلات عدیده ای برای مسافران و ذی نفعان شده و عملا دفاتر خدمات مسافرتی را در تنگنا قرار داده و اجرای بخشنامه را دشوار کرده است. علی هذا با توجه به مراتب فوق خواهشمند است دستور فرمایید به منظور برون رفت از مشکلات بوجود آمده در راستای همکاری شرکت های هواپیمایی اقدامات عاجل را به عمل آورند.»

تیموری، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در گفت و گو با ایسنا هم تاکید کرد که بیشترین شکایت‌های مردم از شرکت‌های هواپیمایی بوده که از بخشنامه سازمان هواپیمایی سرپیچی کرده‌اند و وجوه را نزد خود حفظ کرده و عودت نداده‌اند.

وزیر راه و شهرسازی هم گفته که تا حالا بیش از ۲۰۰ هزار بلیت هواپیما کنسل شده است. با این شرایط که صنعت هوانوردی متضرر شده معلوم نیست این نامه نگاری ها چقدر به نتیجه برسد و حقوق مردم استیفاء شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …