ارائه یک هزار میلیارد تومان تسهیلات به عشایر

ایسنا/لرستان معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان امور عشایری گفت: در برنامه ششم توسعه بالای یک هزار میلیارد تومان تسهیلات ارزان‌قیمت برای تولید گوشت قرمز به عشایر اختصاص داده شده است.

میر آخورلی امروز سوم دیماه در مراسم معارفه مدیرکل امور عشایری لرستان با اشاره به جمعیت عشایری کشور اظهار کرد: جمعیت عشایری کشور یک‌میلیون و ۱۷۰ هزار نفر در قالب ۲۳۰ هزار خانوار بوده که ۲۴ تا ۲۵ میلیون رأس دام را در اختیار دارند و عمده فعالیت آن‌ها تولید گوشت قرمز است.

 وی افزود: جمعیت عشایری نسبت به جمعیت کشور یک و هشتم درصد است و در طول ۵۰ سال گذشته به‌طور مطلق ثابت مانده زیرا شرایط طبیعت اجازه افزایش جمعیت را نمی‌دهد.

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان امور عشایری با بیان اینکه دولت در برنامه ششم موقعیت‌های خوبی را  احیا کرد، گفت: در برنامه پنجم توسعه تنها از یک محل برای پشتیبانی از عشایر تامین اعتبار می‌شد آن هم در کنار روستا  اما در برنامه ششم ۱۷ محل برای پشتیبانی از عشایر تعریف شد و اعتبارات خوبی هم در قالب کمک‌های بلاعوض و هم تسهیلات تخصیص داده شد.

 میرآخورلی ادامه داد: این اعتبارات در راستای خدمات‌رسانی،  تعمیر جاده، احداث پل، پنل خورشیدی و مواردی از این قبیل هزینه شد، هر چند این اعتبارات اندک است اما در جای خود قابل تامل است.

 به گفته وی در برنامه ششم توسعه بالای یک هزار میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت به عشایر برای تولید گوشت قرمز اختصاص داده شد که بخشی از این تسهیلات در قالب ماده ده- دوازده و برگشت پنج ساله کمک خوبی بود.

 معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان امور عشایری افزود: در ماده ۵۲ نیز برنامه خوبی طراحی شد؛ حدود ۸۰۰ میلیارد تومان تسهیلات ده درصدی در راستای زنجیره تولید گوشت قرمز به عشایر اختصاص پیدا کرد، همچنین در قالب مالیات بر ارزش افزوده فصل خوبی قانونی شد که حدود ۲۵۰ میلیارد تومان در قالب مالیات بر ارزش افزوده به عشایر تخصیص داده شد

 میرآخورلی بیان کرد: در بند پ تبصره ۴ با اذن مقام معظم رهبری در دو سال گذشته حدود ۴۱۰ میلیارد برای ایجاد شبکه آب‌رسانی تخصیص داده شده است.

 وی اضافه کرد: با توجه به اینکه ۳۴ میلیون هکتار از عرصه مراتع درجه یک در اختیار عشایر است، بنابراین سیاست سازمان عشایری این است که برای برداشت گیاهان دارویی به آنها کمک شود.

 این مقام مسئول در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه عشایر به طور متوسط ۲۵ درصد گوشت قرمز را تولید می‌کند، گفت: هدف از تسهیلات پرداخت شده در برنامه‌های ماده ده- دوازده همچنین بند پ ماده ۵۲ افزایش بهره‌وری در تولید گوشت قرمز است.

 میرآخورلی اظهار کرد: در حال حاضر از هر ۱۰۰ راس میش حدود ۷۰ تا ۷۵ راس بره تولید می‌شود که به دنبال افزایش این ضریب هستیم، ظرف چهار سال گذشته تولید گوشت قرمز از ۱۷۵ هزار تن به ۲۰۰ هزار تن افزایش پیدا کرده است.

 وی تاکید کرد: پیش‌بینی ما این است در صورت  مدیریت گله، تغذیه و اصلاح نژاد بیست درصد بهره وری تولید گوشت قرمز را بالا ببریم و در یک بازه زمانی ۵ ساله ۴۰ هزار تن افزایش تولید گوشت قرمز داشته باشیم.

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان عشایری در پایان با اشاره به اینکه تغذیه با جو جواب نمی‌دهد به عشایر توصیه کرد: درآموزش تغذیه، مدیریت و اصلاح نژاد با امور عشایری همکاری کنند، زیرا این امر درآمد آن‌ها را افزایش و از طرفی هزینه دولت را کاهش می‌دهد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …