ارز به کالاها ضربه زد، به بازار مسکن بیشتر زد

در شرایطی که بازار مسکن شهر تهران در بازه یک سال منتهی به بهمن ماه ۱۳۹۹ رشد ۹۷ درصدی قیمت را تجربه کرد، وزیر راه و شهرسازی علت اصلی این موضوع را تحولات حوزه ارز دانسته و گفته که این موضوع به بخش مسکن بیشتر ضربه زد. اسلامی البته با بیان اینکه دلیلی بر افزایش قیمت مسکن وجود ندارد ابراز امیدواری کرده که مجددا آرامش در همه بخشهای اجتماعی و اقتصادی کشور حاکم شود.

به گزارش ایسنا، بازار مسکن که از اواخر سال ۱۳۹۶ روند صعودی قیمت به خود گرفته بود در سال ۱۳۹۹ نیز ادامه یافت. تا جایی که وزیر راه و شهرسازی که به متقاضیان توصیه می کرد خانه نخرید تا ارزان شود، در آخرین جلسه هیات دولت در سال ۱۳۹۹ به رشد قیمت مسکن در سال جاری اذعان کرد و علت آن را تحولات اقتصادی و نوسانات نرخ ارز عنوان کرد.

محمد اسلامی ۲۷ اسفندماه ۱۳۹۹ در حاشیه جلسه هیات دولت در خصوص افزایش قیمت مسکن در سالی که در روزهای پایانی آن قرار داریم، گفت: جریانات و تحولات اقتصادی کشور که در حوزه ارز اتفاق افتاد قیمت همه کالاها و نه فقط مسکن را تحت تاثیر قرار داد. به طور طبیعی این تحولات و این آثار روانی به بخش مسکن بیشتر ضربه زد که در بخش نهاده های ساختمانی نیز افزایش لجام گسیخته‌ای را شاهد بودیم.

اذعان اسلامی به رشد قیمت مسکن در شرایطی است که خانه در تهران طی یک سال گذشته به طور متوسط ۹۷ درصد افزایش قیمت را تجربه کرد و به رقم ۲۸.۳ میلیون تومان در هر متر مربع رسید. او خردادماه امسال هم گفته بود که مسکن حباب دارد؛ حبابی که نه تنها تخلیه نشد بلکه قیمتها بالاتر رفت. کارشناسان عواملی مختلفی را برای ادامه روند صعودی بازار مسکن عنوان می کنند که سرنخ همه آنها به نوسانات اقتصادی ناشی از کاهش ارزش پول ملی می رسد. در واقع عوامل بیرونی بیش از عوامل درونی در رشد قیمت مسکن موثر بود.

به هر ترتیب وزارت راه و شهرسازی، تمرکز اصلی خود برای ایجاد کنترل در بازار مسکن را پروژه ۴۰۰ هزار واحدی اقدام ملی مسکن می داند؛ پروژه ای که بنا به گفته اسلامی، هم اکنون به بیش از ۵۱۰ هزار واحد رسیده و آن را نهضت خانه سازی نامگذاری کرده است.

وزیر راه و شهرسازی در این خصوص گفت: در سال ۱۴۰۰ نهضت خانه‌سازی که در سال جاری ایجاد شد، تداوم می‌یابد. هم‌اکنون پروژه‌های فعال مسکن ملی از ۵۱۰ هزار واحد عبور کرده است. بخشی از پروژه‌های مسکن ملی که پیش‌تر و با مشارکت مردم آغاز شده بودند به مرحله تحویل رسیده‌اند. از اردیبهشت‌ماه به بعد، ماهانه شاهد تحویل واحدهای مسکن ملی به مردم خواهیم بود.

به گفته اسلامی، در شهرهایی که متقاضی مسکن وجود داشت ثبت نام طرح اقدام ملی مسکن انجام و زمین تامین شد که در برخی از شهرها نیز ساخت واحدهای مسکونی آغاز شده است و برخی نیز تکمیل شده‌اند که به زودی بهره‌برداری می‌شوند.

وی یادآور شد: تعداد زیادی شهرها هستند که عرضه مازاد هم داریم. مطمئن هستیم که با این شیوه اقدام و برنامه‌ریزی، تعادل بخشی به عرضه و تقاضای مسکن به شکل پایداری دنبال شود.

اسلامی، بهترین مسیر خانه دار شدن متقاضیان مسکن را از طریق پروژه‌های مسکن ملی دانست و توضیح داد: امیدواریم مردم خود نیز اهتمام داشته باشند و وجوه خود را طبق زمانبندی به حساب مسکن ملی واریز کنند تا ما هم با توجه به هماهنگی‌هایی که انجام دادیم و تسهیلاتی که در اختیار گذاشتم پروژه‌ها زودتر به سرانجام برسد و مردم صاحب خانه شوند.

اسلامی: دلیلی برای افزایش قیمتها وجود ندارد

وزیر راه و شهرسازی در خصوص نزولی شدن روند قیمت مسکن به ویژه در کلانشهرها، گفت: با همه سیاست‌ها و رویکردهایی که مجموعه حاکمیت در نظر گرفته است هیچ دلیلی ندارد که ما با افزایش قیمت‌ها مواجه باشیم. باید اجازه بدهیم شرایط کشور در شرایط معمول و متعادل حرکت کند. از التهاب آفرینی و جوسازی‌هایی که موجب می‌شود در بازار التهاب ایجاد شود و قیمت‌ها به سمت کاذب سوق دهد، جلوگیری کنیم و این فرضی بر همه است.

وی در خصوص اولویت‌های برنامه‌ای وزارت راه و شهرسازی گفت: اولویت نخست ما در سال آینده پاسداری از پروژه‌های فعال عمرانی و زیرساختی است که باید افتتاح شوند که بخشی از آن‌ها شامل پروژه‌های راه‌آهن، پروژه‌های بزرگ راهی و حفاظت از پروژه‌های طرح اقدام ملی مسکن است.

اسلامی تصریح کرد: در سال آینده بحث ساماندهی امور شهرسازی در برنامه قرار دارد. در برنامه است که از سال آینده هیچ شهری بدون طرح جامع و طرح تفصیلی باشد.

این عضو کابینه دولت دوازدهم، در بخش دیگری از صحبتهای خود ضمن تبریک سال ۱۴۰۰ و آرزوی سالی خوش برای تمامی هموطنان، با اشاره به اینکه کشور سال سختی را پشت سر گذاشت، اظهار داشت: سالی که روزهای پایانی آن را می‌گذرانیم سال سختی بود که در آن علاوه بر مبارزه با کرونا، تحریم‌های اقتصادی نیز مشکلاتی را ایجاد کرد که خوشبختانه با وجود دشواری‌ها، به لطف خدا کشور به حرکت و سازندگی خود ادامه داد.

وی ادامه داد: امیدوار هستیم با شرایط اقتصادی موجود در کشور، مجددا آرامش در همه بخش‌های اجتماعی و اقتصادی کشور حاکم شود و از آن طریق مردم بتوانند با محاسبه درست وضعیت زندگی خود، سرمایه‌گذاری و به ویژه مسکن را تنظیم کنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …