اروپایی ها نمی‌آیند، ترکیه را جایگزین کنیم

دبیر کنسرسیوم ترکیه در انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی، از برگزاری تورهای آشناسازی ایران برای حدود یکصد آژانس گردشگری ترکیه، پس از بازگشایی مرزهای دو کشور و ازسرگیری روابط توریستی خبر داد و گفت: اروپایی ها متاثر از حساسیت‌های ویروس کرونا، احتمالا تا دو سال دیگر به ایران سفر نکنند، باید کشورهای دیگری را جایگزین کرد. باید به دل ترکیه زد.

مهدی رضایی به ایسنا گفت: برگزاری تورآشناسازی برای آژانس‌ها و رسانه‌های ترک، به پیش از همه‌گیری ویروس کرونا مربوط می‌شد که متاسفانه با پیش‌آمد ویروس، این برنامه به زمانی موکول شد که ترددهای مسافری و توریستی دو کشور از سر گرفته شود.

مرزهای هوایی و زمینی ترکیه و ایران با شیوع ویروس کرونا، مسدود شده است. همزمان با سفر وزیر خارجه کشورمان به ترکیه، وزیر خارجه این کشور از احتمال بازگشایی مرز هوایی ایران و ترکیه به شکل محدود خبر داد که تا کنون محقق نشده است. بر پایه آمار وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در سال ۱۳۹۸، ترکیه جزو ۱۰ کشور نخستی بود که بیشترین مسافر و گردشگر را به ایران فرستادند.   ایران در دو سال اخیر بیشترین شمار مسافر را به ترتیب از کشورهای عراق، جمهوری آذربایجان، افغانستان، ترکیه و پاکستان داشته است. در گزارش های منتشر شده از سوی این وزارتخانه، انگیزه سفر ترک ها به ایران مشخص نشده است اما طبق اظهارات غیر رسمی، سفر ترک ها به ایران بیشتر با هدف زیارت، درمان و تجارت است.

به اعتقاد دبیر کمیسیون تورهای ورودی ترکیه در انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی، ترکیه کشور مستعدی به لحاظ جذب گردشگر است، اما تا کنون روی آن کار نشده است، نه از طرف بخش خصوصی و نه از طرف بخش‌های دولتی.

رضایی گفت: حدود هشت سال پیش سعی کردیم از ترکیه گردشگر جذب کنیم، نزدیک به ۱۰۰ تور هم اجرا کردیم اما با سخنرانی های آن زمان درباره هولوکاست، به یکباره این مسیر مسدود شد و گردشگران دیگر نیامدند. معتقدم کمک وزارت خارجه و رسانه‌ها در بازگشت به آن نقطه می‌تواند موثر باشد. ما باید به دل ترکیه برویم و کشورمان را به آن ها نشان دهیم. در ایران نقاطی وجود دارد که ترک ها در آرزوی دیدن آن هستند، مثل زیارتگاه هایی که در نیشابور و کاشان وجود دارد. خیلی از ترک‌ها با ادبیات فارسی و شعرای ایرانی آشنا هستند، اشعار حافظ در حافظه بسیاری از آن ها نقش بسته است. باید از این ظرفیت استفاده کنیم.

دبیر کمیسیون تورهای ورودی ترکیه در انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی بیان کرد: برخلاف بسیاری که فکر می کنند ترکیه بازار گردشگری خوبی نیست، تاکید دارم که ظرفیت این کشور برای جذب گردشگر بالا است. فقط باید بیشتر کار کرد. اگر اوضاع بهتر شود، احتمالا تا ماه سپتامبر (شهریور ـ مهرماه) تورآشناسازی را با دعوت از یکصد توراپراتور ترک و نشست‌های دوجانبه‌ای را بین آژانس‌های ترکیه و ایران برگزار کنیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …