از "انتقاد به عدم حضور رئیس جمور"تا "درخواست برای فرصت دادن به جوانان در عرصه‌های مدیریتی"

مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی و آموزش مجازی در حالی امروز با حضور وزرای علوم و بهداشت در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزاری شد که بر خلاف روند مرسوم و به دلیل شیوع کرونا رییس جمهور در این مراسم به صورت مجازی سخنرانی کرد.

به گزارش ایسنا؛ مراسم رسمی شروع سال تحصیلی ۱۳۹۹_۱۴۰۰  دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی و آموزش پزشکی امروز یکشنبه ۲۳ شهریور در تالار علامه امینی دانشگاه تهران با حضور دکتر غلامی وزیر علوم، دکتر نمکی وزیر بهداشت،حجت الاسلام مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، معاونین آموزشی، پژوهشی دو وزارت خانه، روسا و مدیران آموزش عالی و آموزش پزشکی، اساتید و برخی دیگر از اعضای جامعه دانشگاهی آغاز شد.

برگزاری مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی و آموزش پزشکی امسال نیز همانند سال های گذشته با حواشی زیادی همراه بود که مهم ترین حواشی مراسم امسال این بود که رییس جمهور برخلاف روند مرسوم به دلیل کرونا ویروس در این مراسم حضور نداشت و سخنرانی او به صورت مجازی ارائه شد. ضمن اینکه مراسم آغاز سال تحصیلی در شرایطی برگزار شد که دانشگاه ها به دلیل شیوع کرونا ویروس امکان پذیرش حضوری دانشجویان را ندارند و به جای دانشجویان، صندلی های تالار علامه امینی دانشگاه تهران میزبان مدیران و مسئولان رده های مختلف آموزش عالی و آموزش پزشکی شد.

در مراسم امروز، دکتر منصور غلامی و دکتر سعید نمکی وزرای علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان وآموزش پزشکی و دکتر محمود نیلی احمد آبادی و دکتر کریمی رؤسای دانشگاه‌های تهران و علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی تهران، یک استاد به نمایندگی از اساتید دانشگاه ها و یک دانشجو به نمایندگی از جامعه دانشجویان کشور سخنرانی کردند.

ای کاش رئیس جمهور در مراسم امسال حضور داشت

دکتر عباسعلی کریمی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران که یکی از میزبانان مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی و آموزش پزشکی بود در سخنانی از عدم حضور فیزیکی رییس جمهور در این مراسم انتقاد کرد و گفت: ما سال تحصیلی جدید را در روزهایی شروع می‌کنیم که هفت ماه است کشور درگیر پاندمی کووید ۱۹ است. مردم شرایط سختی را در این مدت پشت سر گذاشتند و البته که باید خدا قوت محکمی به وزارت بهداشت گفت.

وی با اشاره به اینکه ما در روزهای ابتدایی شیوع کرونا ویروس مشکلات زیادی داشتیم، تصریح کرد: یادم هست در اوایل شیوع این بیماری یکی از پرستاران به من می‌گفت وقتی تاکسی من را سوار کرد و فهمید از بیمارستان می آیم من را وسط راه پیاده کرد. بنابراین معتقدم نیروهای ما در این مدت همانند جبهه های جنگ تلاش کردند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: شاید بهتر باشد یک مرتضی آوینی دیگری از خط مقدم درمان هم تصاویر را ثبت کند چرا که دوران شیوع کرونا ویروس یک دوران سخت است و ما در علوم پزشکی افرادی داشتیم که شهید راه سلامت شدند.

دکتر کریمی  با تاکید بر اینکه کرونا هست و مشخص نیست که چه زمانی از جامعه ما رخت بر می‌بندد، اظهار کرد: کرونا لحظات تلخی مثل از دست دادن سرمایه‌های ارزشمند حوزه پزشکی را نیز رقم زد از جمله اینکه ما پزشکی را از دست دادیم که دو هزار و ۵۰۰ پیوند کلیه انجام داده بود. اما شیوع کرونا یک فایده داشت و آن این بود که توانستیم بیماری‌های واگیر دار را بهتر شناسایی کنیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران اعلام کرد: در این دوران شاید نیمی از مدیریت دانشگاه ما در بیمارستان بستری بودند اما حاضر نبودند که کار خود را رها کنند، روحیه کاری دانشگاهی همین‌گونه است.

وی در پایان با انتقاد از عدم حضور رئیس جمهور در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی تاکید کرد: ای کاش امروز بعد از هفت ماه تلاش دانشگاه علوم پزشکی و تمام کادر بهداشت و درمان، رییس جمهور را در جمع خودمان داشتیم تا شما حضوری از کادر درمان تشکر می‌کردید و شاید روحیه کادر درمان نیز تغییر می‌کرد و خستگی از تن‌ها می‌رفت.

ضرورت حمایت بیشتر دولت از دانشگاه ها در برنامه هفتم

همچنین دکتر منصور غلامی به شرایط دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی در دوران شیوع کرونا ویروس اشاره کرد و گفت: این مراکز طی نیمسال گذشته آزمونی را پشت سر گذاشتند که در نوع خود تحسین برانگیز است.

وی ادامه داد: بر این اساس گزارشی را یکی از همکاران ما در دانشگاه تهران ارائه کردند و آن گزارش نیز در خصوص نحوه ورود آموزش عالی در دنیا در شرایط کرونا بود. آنچه که خلاصه گزارش بود این بود که اقدامات و تحولاتی که در آموزش عالی کشور ما اتفاق افتاده است نه تنها کمتر از آنچه که در سایر کشورها اتفاق افتاد نیست، بلکه  بعضا شرایط بهتری از بسیاری از کشورهای دیگر نیز داشتیم که این بیانگر آمادگی آموزش عالی کشور برای حضور در شرایط خاصی نظیر کرونا است.

وی در ادامه تصریح کرد: دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی ما شرایط مقابله و مداخله سریع با اقدامات پیش رو در جامعه را دارند. قبلا نیز ما مواردی اینچنینی داشتیم به گونه ای که در سال های گذشته اتفاقات و حوادثی در کشور رخ داده است. نظیر سیل، زلزله و … که مراکز علم و فناوری ما به خوبی توانسته بودند در این شرایط حضور و سهم خود را به خوبی ایفا کنند.

وزیر علوم خاطرنشان کرد: در سال های اخیر حرکت از سوی آموزش، پژوهش و توجه از فناوری ها به سمت دانشگاه های جامعه محور و کاربرد علم برای حل مشکلات و مسائل کشور یک رویکرد سریع و جامعه و گسترده تری شکل گرفته، به گونه ای که برای این موضوع می توانیم مثال های مختلفی را بزنیم اما آنچه که می شود به آن اشاره کرد این است که ما در روزهای اول شیوع بیماری پارک های علم و فناوری پژوهشگاه ها، دانشگاه ها، شرکت ها و … ورود پیدا کرده اند و برای رفع نیازهای مردم تلاش کردند و موفق نیز شدند و این نیازها با وارد کردن تجهیزات و … تا حدودی برطرف شد.

وزیر علوم همچنین انتقال آموزش از شیوه حضوری به مجازی را از دیگر عملکردهای موفق دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی در دوران شیوع کرونا ویروس دانست و گفت: این انتقال بدون داشتن برنامه مطالعه شده یک تحول جدی و جدید بود که در دانشگاه های ما اتفاق افتاد. بنابراین همانطور که عنوان شد تفاوت های زیادی بین دانشگاه های ما با دانشگاه های دنیا در خصوص آموزش مجازی و ارائه آموزش با حفظ کیفیت و انجام بهتر ماموریت ها و وظایف به وجود نیامده، بنابراین این عملکرد بیانگر تلاش گسترده آموزش عالی در دوره شیوع کرونا بود و این تلاش ها در کنار پشتیبانی های صورت گرفته اتفاق افتاد.

دکتر غلامی همچنین تاکید کرد: تقاضای من این است که حمایت های دولت از دانشگاه ها در شرایط فعلی که با شیوع کرونا ویروس مواجه هستیم همچنان ادامه پیدا کند تا دانشگاه ها در کنار فعالیت های پژوهشی، تحقیقاتی و آموزشی برای پاسخ به اقدامات انجام شده در زمینه اختراعات و نقش جامعه محور خود موفق عمل کنند. در واقع برای ادامه برنامه های آینده دانشگاه ها نیاز است این حمایت ها ادامه پیدا کند و امیدواریم در برنامه هفتم که تدوین می شود سیاست هایی اتخاذ شود تا حمایت ها از این مراکز به عنوان سرمایه های ملی دیده شود.

وزیر علوم همچنین تاکید کرد: برای کسی پوشیده نیست آموزش عالی کشور به عنوان یکی از سرمایه های مهم نقش مهمتر و ویژه تری در توسعه جامعه و همچنین در حوادثی نظیر کرونا ویروس داشته باشد و امیدواریم با ادامه حمایت های دولت از این مراکز بتوانیم علاوه بر حرکت در مسیر اهداف و برنامه ها از شرایط فعلی نیز عبور کنیم. بنابراین ما ضرورتا نیاز داریم بیش از گذشته از جامعه علمی کشور حمایت شود.

داغ از دست دادن برخی اساتید را در سینه خواهیم داشت

در ادامه دکتر سعید نمکی وزیر بهداشت نیز در توضیح علل عدم حضور فیزیکی رییس جمهور در مراسم امروز  گفت: رییس جمهور مشتاقانه و جانانه می خواستند که در جمع دانشگاهیان حضور داشته باشند اما باید به این واقعیت اذعان کنیم که فشار ما برای اجرای پروتکل ها به خصوص در مورد حفاظت مقامات تراز اول کشور باعث شد که این موضوع را تحمل کنند و تشکر می کنم از مقام معظم رهبری، روسای سه قوه ، از جمله رییس جمهور که توصیه های همکاران ما را در رعایت پروتکل ها رعایت می کنند.

وی در ادامه تصریح کرد: امروز اگرچه به صورت نمادین روز بازگشایی دانشگاه ها است اما ۷ ماه است دانشجویان، رزیدنت ها و پرستاران بی وقفه در رشته های مختلف به صورت شبانه روزی حضور فعال داشته و در کنار مردم برای مدیریت کرونا فعالیت دارند. در ایامی که دانشگاه ها تعطیل بود مسن ترین اساتید پروانه وار در کنار ما بودند.

وزیر بهداشت،درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد: ما توانستیم با امکانات اندک در سال سخت تحریم و شرایط بسیار پر مضیقه اقتصادی حماسه ای خلق کنیم که زبانزد خاص و عام در دنیا باشیم و حتی دشمنان ما اذعان کردند که هیچ بیماری در ایران زمین پشت درب بیمارستان ها سرگردان نماند و هیچ بیماری به دلیل بی بضاعتی اقتصادی از درمان باز نماند و موج سهمگین کرونا را سربازان نظام سلامت مدیریت کردند و این برای جمهوری اسلامی ایران افتخاری شد اما همواره داغ از دست دادن اساتید را در سینه خواهیم داشت.

وی همچنین خطاب به رییس جمهور خاطر نشان کرد: دانشجویان روزی که لباس سفید می پوشند انگار که به احرام می روند. آنها می آیند که جان بفروشند و رنج و محنت بخرند.

وزیر بهداشت،درمان و آموزش پزشکی عنوان کرد: ما امروزه از اساتید مجرب در رشته های مختلف که می توانند در عرصه مقابله با کرونا کمک کنند، بهره می گیریم. ما در جنبه های زیست محیطی ، روانشناسی، علوم اجتماعی مسایلی داریم که با کمک دانشگاه های غیر علوم‌پزشکی سعی در حل و رفع آنها داریم.

انتقاد از بی توجهی به علوم پایه و بنیادی

 دکتر محمود نیلی احمدآبادی رییس دانشگاه تهران به عنوان میزبان مراسم امروز خاطر نشان کرد: آغاز سال تحصیلی امسال می‌توانست فرصت مناسبی برای مرور عملکرد ۸ سال گذشته آموزش عالی و نگاهی به آینده آن باشد ولی شیوع ویروس کرونا و کیفیت پاسخ آموزش عالی  و مدیریت این پدیده که همه ابعاد جامعه را به شدت تاثیر قرار داده جایگزین ارزیابی آموزش شده و تا حد زیادی عملکرد، توانمندی ها و مسئولیت پذیری دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی را نشان دهد.

وی در ادامه تصریح کرد:  بعد از چین ایران جزو اولین کشورهای بود که با پدیده شیوع کرونا مواجه شد عدم دسترسی به اطلاعاتی که در چین می‌گذشت باعث شد که ایران خود بدون داشتن تجربه با این بیماری واگیر دار و به استناد دانش و توانمندی خود مدیریت کند.

نیلی تصریح کرد: شیوع ویروس کرونا در کنار همه مشکلات باعث شد تا در پس هیاهوها، رقابت‌ها و مصرف زدگی مردم دنیا به خود آمده و آن چه انجام داده و می دهند مرور کرده و با نگاهی منطقی تر به آینده بشر و زمین فکر کنند .

به گفته رئیس دانشگاه تهران، شیوع ویروس کرونا یکبار دیگر جایگاه و نقش  ویژه علم و دانش را آشکار نموده و به اصطلاح برخی از انگاره‌ها و باورهای غلط  علم به ویژه  علوم پایه و بنیادی تا چه میزان می‌تواند برای کشور و جهان آسیب زا باشد از همین منظر است که نتیجه سرمایه گذاری های کشور و دانشگاه‌ها و البته کم کاری در علوم پایه و بنیادین مشخص گردد و نشان می‌دهد که فقط به نتیجه فوری ملموس و کاربردی در حوزه علم و دانش بسنده کرد.

نیلی عدم توجه کافی به علوم پایه و بنیادین را یکی از نگرانی‌های جامعه علمی کشور توصیف کرد و اظهار کرد: این علوم کمتر مورد توجه نخبگان و سیاست گذاران است در واقع  برای عدم توجه و استقبال جوانان دلایل متعددی می توان ذکر کرد ولی قطعا جایگاه ومنزلت و آینده شغلی می‌تواند از دلایل عدم گرایش به این علوم باشد برای مثال تعداد شرکت کنندگان در کنکور جاری در گروه ریاضی حدود ۱۵۰ هزار نفر بوده در حالی که در گروه علوم تجربی ۵۹۴ هزار و علوم انسانی ۳۴۱ هزار نفر داوطلب شرکت کردند.

وی خاطر نشان کرد: اگر چه افزایش شرکت کنندگان در علوم انسانی با توجه به نقش و جایگاه آن خبر خوبی است ولی کاهش تعداد شرکت کنندگان گروه علوم ریاضی و فیزیک با توجه به اهمیت علوم پایه و بنیادین و نیاز مبرم کشور به تولید زیر ساخت‌ها می‌تواند نگران کننده باشد.

دکتر نیلی یکی از امکان‌های شغلی دانشجویان علوم پایه آموزش و پرورش دانست و گفت: اکنون که تنها مسیر ورود به آموزش و پرورش دانشگاه فرهنگیان است ضمن تشکر از این دانشگاه که از ظرفیت سایر دانشگاه‌ها برای تامین نیاز خود به خوبی استفاده کرد امید است که تمهیدات بیشتری مانند بورسیه نمودن سایر دانشجویان در رشته‌های مورد نیاز امکان ورود نخبگان دانشگاهی در علوم پایه و آموزش وپرورش بیش از گذشته فراهم شود که هم به نفع آموزش و پرورش و هم توسعه علوم پایه خواهد بود که از دیگر عوامل افزایش بودجه پژوهش در زمینه علوم پایه و بنیادی است که نیاز است به توجهات بیشتر از سوی دانشگاه‌های مسئول دارد.

رئیس دانشگاه تهران خاطر نشان کرد: دانشگاه‌ها در این مدت کوتاه به خوبی نشان دادند که از توانمندی‌های بسیار بارز و غنی برخوردارند و دانش آموختگان آنها در حوزه‌های مختلف از جمله در قالب شرکت‌های دانش بنیان خدمات بیسار مفیدی در مقابله با ویروس کرونا ارائه نمودند. که شاید یکی از بارزترین عملکرد دانشگاه‌ها ارائه دروس به روش مجازی بود.

به گفته وی، دانشگاه تهران دقیقا از روز دوم بعد از تعطیلی آموزش حضوری برنامه‌های آموزشی خود را به شیوه مجازی و با پوشش ۷۰ درصدی شروع کرده و آن را به سرعت و به کیفیت قابل قبول رسانده و خوشبختانه تا به امروز کلیه فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی با کیفیت قابل قبول ادامه دارد.

وی خاطر نشان کرد: اقدام ارزشمند دولت در اختیار قرار دادن اینترنت رایگان توسط اپراتورها و برخی تامین کنندگان اینترنت تا پایان خرداد ماه تحمل شرایط را برای دانشجویان راحت کرد در ترم جاری که آموزش‌ها همچنان به صورت مجازی  است تقاضای دانشگاه‌ها به ویژه دانشجویان و خانواده‌های آنها در اختیار قرار دادن اینترنت رایگان برای استفاده از سامانه‌های آموزشی دانشگاه‌ها است.

وی تاکیدکرد: عدم دسترسی به اینترنت رایگان برای دانشجویان با توجه به حجم برنامه‌های آموزشی بار سنگین مالی به دوش آنها به ویژه دانشجویان کم بضاعت می‌گذارد که می‌تواند موجب اختلال در یادگیری دانشجویان شود. نگرانی مشترک همه کشورهای جهان در امر آموزش الکترونیکی را ایجاد خواهد کرد.

نیلی تاکید کرد: دانشگاه و سایر حوزه‌ها هم سعی در انجام مسئولیت‌های اجتماعی و امر پژوهش و فناوری در حوزه مقابله با شیوع ویروس و تاب آوری اجتماعی داشتند در کنار بررسی‌ ومطالعات برای تحلیل و ارایه راه حل مناسب در مسائل اقتصادی، اجتماعی، روان شناختی … دانشگاه‌های تهران وعلوم پزشکی تهران، شهید بهشتی و با پیتشبانی ستاد امام صندوق نواوری وشکوفایی ریاست جمهوری ۷ کارگروه علمی و تخصصی تشکیل دادند و به دستاوردهای نوآورانه بعضا بی نظیری در سطح ملی، بین المللی مانند تشخیص بی درنگ ویروس کرونا با کارآزمایی ۹۷ درصد رسیدند.

نیلی خواستار تشکیل یک کمیته ملی پژوهش و فناوری در حوزه مقابله با ویروس کرونا برای ایجاد شبکه ملی متشکل از همه امکانات تخصصی ، علمی و فناوری کشور در سایر امکانات پشیتبانی درمانی و مالی شد و گفت: در این شرایط میتوان دستاوردهای عظیم تری برای کشور در حوزه مقابله با کرونا کسب کرد در واقع تشکیل این کمیته  مدتها پیش توسط دانشگاه تهران پیشنهاد ولی مورد توجه قرار نگرفت.

وی در پایان به موضوع پیش نویس لایحه اصلاح قانون مالیات‌هایمستقیم اشاره کردو گفت: موارد پیشنهادی از ‌سوی وزیر علوم ارائه شده به نظر میرسد علیرغم اهمیت و جایگاه پژوهشهای کاربردی و فعالیت‌های شرکتهای دانش بنیان در لایحه پیشنهادی این مورد مورد توجه و پشتیبانی قرار نگرفت و نسبت به گذشته عقب گرد هم داشتنه است بنابراین ضمن تاکید بر اهمیت قانون اصلاح مالیات‌ها تقاضای دانشگاه‌ها توجه کافی به پیشنهادات دکتر غلامی وزیر علوم اعمال آنها در لایحه است.

از فرصت دادن به جوانان در عرصه‌های مدیریتی دریغ نفرمایید

دکتر ایزد محمدخواجه دبیر حقوقی شورای صنفی دانشجویان وزارت بهداشت و دبیرکل شورای صنفی دانشگاه علوم پزشکی تهران ضمن تشکر از ایثار کادر درمان، پزشکان، دستیاران، کارورزان، پرستاران، داروسازان، دندان پزشکان و مجموعه کادر درمان گفت: بحران کرونا نشان داد کادر درمان، پزشکان، پرستاران حتی در مقاطع دانشجویی و کارورزی آماده ایثاراند.

وی تاکید کرد: آقای رییس جمهور، مسئولین آیا می‌دانید پرداختی دستیاران، کارورزان و عزیزان پرستاری سال‌های سال است ثابت مانده است، آیا می‌دانید این پرداختی نه به عنوان حقوق و حق الزحمه بلکه به عنوان کمک هزینه با منت پرداخت می‌شود و آیا می‌دانید نخبگان علمی کشور عزیزمان ایران حتی امکان تامین هزینه های ابتدایی زندگی را ندارند.

دبیر حقوقی شورای صنفی دانشجویان وزارت بهداشت ادامه داد: جناب آقای رییس جمهور، جناب دکتر ستاری معاونت علمی ایشان، به عنوان دبیر حقوقی شورای صنفی وزارت بهداشت، به عنوان دبیرکل شورای صنفی دانشگاه علوم پزشکی تهران و به نمایندگی از برادران و خواهران عزیزم در دانشگاه تهران صبحت می‌کنم آیا می‌دانید فارغ التحصیلان این دو دانشگاه برتر هر ساله چند درصد از کشور مهاجرت کرده و به اصطلاح فرار مغز می‌شوند؟ امیدوارم بدانید.

محمدخواجه گفت: جناب آقای رییس جمهور تاکید کرده است بر ازدواج دانشجویی، سوال من از شما و سایر مسولین زیربط آیا حداقل‌های رفاهی برای زوج‌های جوان فراهم است؟ کمترین آن خوابگاه‌های متاهلی، آیا می‍‌دانید خوابگاه‌های ما امکان پذیرش حتی یک زوج جوان ندارد؟ آیا می‍‌دانید از ساخت خوابگاه‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران ۵۰ سال می‌گذرد؟

به گفته وی؛  لازم است نقدی جدی داشته باشم بر افزایش بی رویه ظرفیت‌ها و سهمیه‌های ناعادلانه که هر ساله در پذیرش دانشجویان اعمال می‌شود.

جناب آقای رییس جمهور آیا دانشگاه‌ها و خوابگاه‌ها بستر کافی برای افزایش ظرفیت دارند.

محمدخواجه تاکید کرد:با گذشت ۷ ماه از بحران کرونا هنوز هیچکدام از بسترهای آموزش مجازی زیر مجموعه وزارت بهداشت رایگان نشده است،

به داد دانشجویان علوم پزشکی در هزینه های سرسام آور اینترنت برسید. از رییس جمهور و کلیه مسئولین دانشگاهی خواهش می‌کنم از فرصت دادن به جوانان در عرصه های مدیریتی دریغ نفرمایید، به والله ضرر نخواهید کرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …