«از سِبَخ‌زارهای جبری تا خراسان»

ایسنا/بوشهر «از سِبَخ‌زارهای جبری تا خراسان» شامل خاطرات زندگی “محمدرضا دباش” فرهنگی بوشهری منتشر شد.

این کتاب خاطرات خواندنی زندگی محمدرضا دباش در دوران کودکی است که با زبانی آمیخته به طنز نوشته شده است.

در مقدمه کتاب «از سِبَخ‌زارهای جبری تا خراسان» به قلم “اسماعیل منصورنژاد» آمده است: «فصل اول کتاب مربوط به زندگی او در کودکی و همراهی کسی به نام “مسلم” با دباش در محله‌ی «جبری» بوشهر است. فصل های دوم، سوم، و چهارم کتاب بر محور «گُلالِ نذری» نویسنده است که به نظر می رسد برای نسل امروز جالب باشد.

فصل پنجم که رویدادهای پس از سفر خراسان است، ماجراهای دیگری دارد که تا نیمه ی آن به «گُلالِ نذری» ربط دارد و پس از آن در نوشتاری داستان گونه و طنز، رابطه بین عرض پیشانی و نبوغ ریاضی و همچنین استعداد خودش در خوانندگی را شرح می دهد!

این کتاب، علاوه بر بیان خاطرات شخصی و شرح و توصیف زندگی در محله‌ی «جبری» بوشهر در دهه ۳۰ خورشیدی، اطلاعاتی نیز از بوشهر، شیراز، اصفهان، مشهد، تهران و قم در آن سال ها می دهد که در نوع خود جالب است؛ از چگونگی تعامل و رفتار مردم با هم تا وضع اقتصادی، جاده‌ها، ماشین‌ها، مغازه‌ها، فروشنده‌ها، بازار و… که امیدواریم برای پژوهشگران سودمند باشد.

از اصطلاحات و واژه های محلی در این کتاب (همراه با پانوشت) به خوبی استفاده شده و این گام کوچکی برای پاسداشت گویش بوشهری است.»

به گزارش ایسنا، محمدرضا دباش در سال ۱۳۲۶ در بوشهر متولد شده است. دوره ابتدایی را در دبستان باقری، دوره اول و دوم دبیرستان را نیز به ترتیب در مدرسه «بوذرجمهری» و «داریوش کبیر» شهر بوشهر گذراند. او در سال ۱۳۴۷ وارد دانشگاه اصفهان و در بهمن ماه ۱۳۵۰ در رشته زبان و ادبیات انگلیسی فارغ‌التحصیل شد. دباش از سال ۱۳۵۱ تا سال ۱۳۸۱ -بازنشستگی-، به عنوان دبیر زبان انگلیسی در دبیرستان های شهر بوشهر خدمت کرده است.

کتاب «از سِبَخ‌زارهای جبری تا خراسان» توسط نشر نای‌بند در ۴۰۸ صفحه و تیراژ ۱۰۰۰ نسخه منتشر شده است و با قیمت ۵۰۰۰۰ تومان عرضه می شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …