از کاشی ایلخانی تا نذر شاه اسماعیل برای شیخ‌صفی‌الدین

از کاشی مستطیل شکل ایلخانیِ کاشان تا پارچه‌ی کتانِ صفوی‌ها که شاه اسماعیل صفوی برای آستانه‌ی شیخ صفی‌الدین اردبیلی نذر کرده بود، دو شاهکار هنری منقوش شده به آیات قرآنی هستند که در موزه ملی ایران در معرض نمایش قرار دارند.

به گزارش ایسنا، کاشی مستطیل شکلِ زرین‌فام باقی مانده از دوره‌ی ایلخانی، متعلق به شهر کاشان است که با طرح محرابی، در حاشیه و داخل محراب کتیبه‌ای به خط نسخِ درشت صلوات بر ائمه معصومین (ع) به صورت قالب‌زده و برجسته را به رنگ لاجوردی منقوش کرده است.

سوره‌ی فاتحه نیز روی قوس محرابِ کتیبه‌ای به خط نسخ ریز بر زمینه‌ی سفید نوشته شده است،‌همچنین نگاره‌های گیاهی، انتزاعی و اسلیمی به رنگ‌های سفید و لاجوردی بر زمینه‌ی آجری سراسر کاشی را زینت داده است.

این کاشی محرابی متعلق به سده‌ی هشتم قمری (ایلخانی) به شماره‌ی ۲۲۵۹۹ در موزه ملی ایران نگهداری می‌شود.

نذر شاه اسماعیل برای آستان شیخ صفی‌الدین اردبیلی

قطعه پارچه‌ی کتانِ کتیبه‌دار، نوشته شده به شیوه‌ی قلمکاری قلمی و متعلق به دوره‌ی صفوی به شماره‌ی ۳۴۱۰ در موزه‌ی باستان‌شناسی و هنر دوران اسلامی موزه ملی ایران ملی ایران در معرض نمایش است.

در همه‌ی بخش‌های این پارچه کتان، آیات قرآن کریم با به کارگیری خطوط کوفی، نسخ، ثلث، نستعلیق و غبار با قلم زر و لاجورد و شنگرف و زعفران در ترکیبی از نقوش و نگاره‌ها کتابت شده است.

این شاهکار اثر خطاط معروف یوسف الغباری است که در سده‌ی دهم قمری به دستور شاه طهماسب و به منظور نذر ابوالفتح میرزا شاه اسماعیل صفوی برای هدیه به آستانه‌ی شیخ صفی الدین اردبیلی تهیه شده است.

داخل طرح یک ترنج به خط ثلث و قلم زر عبارت «فی ایام دوله السلطان الاعظم ابوالمظفر شاه طهماسب بهادرخان خلد ملکه» کتابت شده و در قسمت پایین نیز عبارات «نذر حضرت شاهزاده عالم و عالمیان ابوالفتح بهرام این شاه اسمعیل الحسین صفوی» و پس از سوره نصر «اتمام پرده لطیف که به ساعت شریف نوشته شده به تاریخ شهر صفر ختم بالخیر سنه ۹۴۵» نوشته شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …