استاد پیشکسوت و بنیانگذار دانشکده کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس درگذشت

دکتر تیمور توکلی استاد پیشکسوت، بنیانگذار و رییس اسبق دانشکده کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس، پس از طی یک دوره کوتاه بیماری درگذشت.

به گزارش ایسنا، در پی درگذشت این استاد  پیشکسوت، دکتر محمد تقی احمدی رییس دانشگاه تربیت مدرس  با صدور پیامی این ضایعه را به خانواده آن مرحوم و دانشگاهیان تسلیت گفت.
متن پیام رییس دانشگاه به این شرح است:
انالله و انا الیه راجعون
خبر تاسف ‌بار فقدان استاد فرزانه؛ دکتر تیمور توکلی موجب اندوه و تاثر فراوان شد.
دانشگاه تربیت مدرس یکی از سرمایه های علمی و اجرایی خود را که سالها مجاهدت بی دریغ او در دانشکده کشاورزی منشا اثر و خدمات بسیاری بود را از دست داد. وی استادی فرهیخته، توانمند، فداکار و نمونه یک انسان مهربان، نجیب و مسئول بود که طی سالها فعالیت موثر علمی، آموزشی و اجرایی خود، دانش آموختگان موفق بسیاری را به جامعه علمی کشور تقدیم کرد و افتخارات علمی بسیاری کسب نمود.
دکتر توکلی همچنین در تأسیس دانشکده کشاورزی و نیز راه اندازی دوره های دکتری در دانشگاهها و برنامه ریزی دوره های دکتری کلیه رشته های کشاورزی در دانشکده کشاورزی دانشگاه، نقش مهم و بسزایی داشت.
اینجانب با نهایت تاثر و تاسف، درگذشت این استاد فرهیخته را به خانواده داغدار و جامعه دانشگاهی به ویژه؛ دانش آموختگان، استادان و کارکنان دانشکده کشاورزی تسلیت عرض نموده، از پیشگاه خداوند رحمان برای آن فقید سعید رحمت واسعه الهی و برای بازماندگان صبر و شکیبایی مسئلت دارم.
امید آنکه نتایج زحمات ایشان در دانشگاه به عنوان باقیات صالحات آن مرحوم، مأجور درگاه خداوند متعال قرار گیرد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تربیت مدرس، زنده‌یاد تیمور توکلی در سال ۱۳۱۶ در خلخال متولد شد. وی تحصیلات آکادمیک خود را در رشته ماشینهای کشاورزی، در دانشگاه تهران آغاز کرد. کارشناسی خود را در سال ۱۳۴۱ دریافت نمود و برای ادامه تحصیل وارد دانشکده علوم پاریس ششم شد. تحصیلات وی در این دانشکده ادامه یافت تا آنکه در مقطع کارشناسی ارشد با گرایش مکانیک کاربردی در سال ۱۳۴۶و در مقطع دکتری با گرایش انتشار حرارت در موتورهای درونسوز مدارج عالی تحصیلی را در سال ۱۳۴۹ به پایان برد. سپس به امر تدریس در دانشگاه تهران پرداخت و ضمن آن مسئولیت هایی نیز عهده دار شد.
معاون آموزشی دانشکده کشاورزی دانشگاه تهران، معاون آموزشی وزیر فرهنگ و آموزش عالی، رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس ، عضو شورای گسترش دانشگاهها ،مسئول کمیته ماشینهای کشاورزی گروه کشاورزی شورای عالی برنامه ریزی، مسئول کمیته کشاورزی گروه علمی – کاربردی،عضو هیات ممیزه مرکزی، رئیس گروه کشاورزی، عضو شورای برنامه ریزی وزارت علوم و تحقیقات و فناوری و مسئول مجله بین المللی علوم و فناوری کشاورزی JAST از جمله برخی از مسئولیت های دکتر توکلی می باشد.
دکتر توکلی نقش موثری در تاسیس و اداره گروه کشاورزی و منابع طبیعی مدرسه تربیت مدرس و سپس دانشکده کشاورزی از سال ۱۳۶۱ تا سال ۱۳۸۵ ایفاء کرد. وی در گفتگویی با خبرنامه دانشگاه با اشاره به تلاش های خود در زمینه راه اندازی رشته های مهم کشاورزی می گوید:‌ گاهی برای نوشتن برگی سال ها باید کار کرد.
تیمور توکلی درباره تاسیس دانشکده کشاورزی گفته است:”دانشکده کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس را در سال ۱۳۶۱ با یک صندلی شروع کردم و در فروردین ۱۳۸۵ به صورت یک دانشکده کامل با ۱۵ گروه مجهز تحویل جانشین خود دادم. “
راه اندازی ۱۲۰ دوره دکتری در دانشگاهها در زمان تصدی مسئولیت معاونت آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، برنامه ریزی دوره های دکتری کلیه رشته های کشاورزی و راه اندازی آنها در دانشگاه تربیت مدرس، راهنمایی تعداد زیادی پایان نامه، رساله دکتری و تالیف چند جلد کتاب و نگارش دهها مقاله علمی از جمله فعالیت های وی می باشد.
زنده یاد دکتر توکلی در سال ۱۳۴۱ نشان درجه دو فرهنگ بخاطر شاگرد ممتازی رشته ماشینهای کشاورزی دریافت کرد و در سال ۱۳۷۴ نیز به عنوان استاد نمونه دانشگاه تربیت مدرس معرفی شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …