استخراج غیرمجاز ۳۰۰ مگاوات برق ماینری در شهرک‌های صنعتی

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی پیش بینی کرد که در شهرک‌های صنعتی ۳۰۰ مگاوات برق برای ماینرهای غیر مجاز مصرف می شود.

به گزارش ایسنا، علی رسولیان امروز در نشستی به مناسبت روز ملی صنعت و معدن در پاسخ به سوال ایسنا در ارباط با وجود ماینرها در شهرک‌ها و وضعیت قطعی برق شهرک‌های صنعتی گفت: قطعی برق بنگاههای صنعتی به شرکت شهرکهای صنعتی بر نمی‌گردد که متولی تامین زیرساخت است بلکه مشکل، کمبود برق کشور است که وزارت نیرو باید در این رابطه توضیح دهد. 

وی با بیان اینکه پیش بینی می شود در شهرک‌های صنعتی ۳۰۰ مگاوات برق برای ماینرهای غیر مجاز مصرف شود گفت: بر اساس آمارها ماینرهای مجوزدار در شهرک‌ها نیز ۵۰۰ مگاوات برق مصرف می‌کنند که مطابق دستور رییس‌جمهوری به دلیل کمبود برق در کشور، واحدهای مجاز استخراج رمزارز تا پایان شهریورماه حق تولید ندارند. البته آمار دقیق مجوزدارها نیز باید از وزارت صمت پیگیری شود. 

او همچنین تاکید کرد که ماینرهای غیر مجاز در شهرک‌های صنعتی با حساسیت در حال شناسایی هستند و برخی هم شناسایی و به مراجع ذیصلاح ابلاغ شدند. 

این مقام مسئول در ادامه از پرداخت مشوق برای تولید برق مولدهای کوچک مقیاس و همچنین پنل‌های خورشیدی خبر داد و گفت: تا کنون ۴۷۰ مگاوات برق از طریق مولدهای کوچک مقیاس در نواحی و شهرک‌های صنعتی ایجاد شده است. شرکت شهرک‌های صنعتی به سرمایه گذاران واحدهای کوچک تولید برق، به ازای هر مگاوات برق CHP (نیروگاه‌های کوچک مقیاس)، ۱۰۰ متر مربع زمین رایگان ارائه می‌دهد. 

وی همچنین از ارائه مشوق‌هایی از جمله زمین رایگان برای در اختیار قرار گرفتن واحدهای تولیدی برای استقرار پنل‌های خورشیدی به منظور تولید برق خبر داد و تصریح کرد: باید تدابیری اندیشیده شود تا برق واحدهای تولیدی و صنعتی قطع نشود و تا حد امکان زمان‌بندی ساعت‌های قطعی به گونه‌ای باشد که منجر به خسارت نشود.

صادرات ۳۷۸ میلیون یورویی بنگاه‌های مستقر در شهرک‌ها در ۱۴۰۰

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه از صادرات ۳۷۸ میلیون یورویی واحدهای مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور از ابتدای امسال تا پایان خردادماه خبر داد و گفت: عمده کالاهای صادراتی در این مدت از دو دسته فلزی و مواد غذایی بود. سال گذشته نیز در مجموع ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار کالا توسط بنگاه‌های حاضر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی صادر شد.

به گفته وی ۲۶ درصد واحدهای مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی از دسته فلزی، ۲۲ درصد شیمیایی، ۱۷ درصد غذایی و آشامیدنی، ۱۱.۸ درصد کانی غیرفلزی، ۷.۲ درصد سلولزی، ۵.۴ درصد نساجی و ۳.۴ درصد برق و الکترونیک هستند.

۴۰۰ هکتار اراضی از دست سوداگران پس گرفته می‌شود

وی با بیان اینکه امسال برای بازپس گیری اراضی شهرک‌ها از دست سوداگران برنامه ریزی شده است، اظهار کرد: منظور کسانی است که به هر دلیل در سال های گذشته زمین تحویل گرفتند، اما ساخت و ساز و فعالیت تولیدی نکردند. تا پایان سال گذشته ۸۸۹ هکتار از اراضی از سوداگران و کسانی که به هر دلیل در اراضی یاد شده ساخت و ساز نکردند بازپس گرفته شد و برنامه امسال ۴۰۰ هکتار است. برخی افراد نیز در اراضی تحویل گرفته شده ساخت و ساز کردند، اما از ساختمان‌ها به عنوان انبار استفاده می‌کنند و در عمل تولید نمی‌کنند که برای آنان نیز برنامه داریم.

برنامه‌ریزی برای احیای ۱۶۰۰ واحد راکد

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی در ادامه از احیا و فعال‌سازی ۱۵۵۷ واحد راکد مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی در سال ۱۳۹۹ خبر داد و گفت: از محل احیای این واحدها ۲۷۰۰ شغل ایجاد شد. ۵۶.۹ درصد این واحدهای راکد با مشکلات کمبود نقدینگی، ۳.۷ درصد با مشکل اختلاف بین شرکا، ۲.۶ درصد مشکل تامین مواد اولیه، ۱۶.۲ درصد با مشکل فقدان بازار و ۱.۵ درصد با مشکل تامین ماشین‌آلات مواجه بودند که از طریق عارضه‌یابی در کلینیک‌های کسب و کار مشخص شد.

به گفته وی فعال‌سازی واحدهای راکد در سال ۱۳۹۹ نسبت به سال قبل از آن ۹ درصد رشد داشت و امسال احیای ۱۶۰۰ واحد راکد دیگر در برنامه است. از ابتدای امسال تا پایان ششمین روز از تیرماه، ۲۳۸ واحد غیرفعال مجددا در مدار تولید قرار گرفت که ایجاد ۳۴۰۰ شغل جدید را به دنبال داشت.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در زمینه تامین زیرساخت‌ها برای شهرک‌ها و نواحی صنعتی، خاطرنشان‌کرد: از ابتدای سال گذشته تاکنون ۱۱ شهرک و ناحیه صنعتی جدید در کشور ایجاد و بیش از ۵۸۶ هکتار به مساحت شهرک‌ها اضافه شد. برای این مناطق ۵۲۰ لیتر در ثانیه آب جدید و ۴۲۲ مگاوات تامین برق شد. همچنین ۲۲ شهرک جدید از طریق فیبر نوری به اینترنت متصل، ۱۷۲ هکتار فضای سبز جدید در آنها ایجاد و ۹ ایستگاه جدید آتش نشانی به بهره‌برداری رسید.

برنامه ریزی برای ایجاد ۱۰۰ هزار شغل در سال جاری

وی همچنین از برنامه این سازمان برای ایجاد ۱۰۰ هزار فرصت شغلی از محل بهره‌برداری از ۳۳۰۰ واحد صنعتی خبر داد.

به گفته وی پارسال تقاضا برای سرمایه‌گذاری در شهرک‌ها و نواحی صنعتی رشد داشته؛ به‌طوری که ۱۱ هزار و ۶۲۵ قرارداد جدید واگذاری زمین تنظیم شد که از نظر تعداد ۹۳ درصد و از نظر میزان زمین واگذار شده ۱۰۲ درصد رشد نشان می‌دهد. همچنین میزان سرمایه‌گذاری واحدهای صنعتی در سال ۱۳۹۹ نسبت به سال قبل از آن رشد ۲۹ درصدی داشته است.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی در پایان خاطرنشان کرد: مطابق آخرین آمارها اکنون ۱۰۱۱ شهرک، ناحیه صنعتی و منطقه ویژه اقتصادی در کشور وجود دارد که ۸۲۸ شهرک و ناحیه صنعتی در حال واگذاری بوده و بنگاه‌های اقتصادی در آنها فعال هستند. تاکنون ۹۹۴۱ مگاوات برق و ۱۶ هزار و ۳۰۵ لیتر بر ثانیه آب برای این شهرک‌ها و نواحی صنعتی تامین شده و ۱۹۱ شهرک و ناحیه به تصفیه خانه آب مجهز شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …