اعتراض روسای دانشگاه‌های ایران به تحریم‌های یکجانبه آمریکا

روسای دانشگاه های بزرگ ایران با ارسال نامه ای به روسای دانشگاه های جهان نسبت به تحریم های یکجانبه علیه کشورمان اعتراض کردند.

به گزارش ایسنا، همزمان با شیوع بیماری کوید 19، استفاده از توانمندی و ظرفیت های علمی جهانی برای تشخیص، مقابله و مبارزه با این بیماری و بیان ظلم مضاعف بر مردم کشور با توجه به تحریم ها در دستور کار وزارت علوم، تحقیقات و فناوری قرار گرفت و دانشگاه ها و پژوهشگاه های بزرگ کشور در این خصوص با جامعه نخبگانی دنیا مکاتبه داشتند.

هدف از این مکاتبات دو و چند جانبه، باز کردن باب گفتگو میان محققان و دانشمندان جهانی است تا ضمن توجه به معضلات علمی، بخش دیگری از مشکلات را که جوامع انسانی تحت عنوان تحریم با آن روبرو هستند، نیز مد نظر قرار دهند.

در این رابطه، رییس دانشگاه تربیت مدرس با ارسال 17 نامه به روسای دانشگاه های کشورهای چین، ژاپن، روسیه، ایتالیا، ترکیه، ایالات متحده، رومانی، فنلاند و لهستان به اعمال تحریم های ظالمانه علیه فعالیت های پژوهشی ایران در مبارزه با بیماری کرونا اعتراض کرد.

دکتر احمدی در نامه ای به دانشگاه برکلی گفت: ما مدیون ایثار دکترها و کادر پزشکی خود در مواجهه با بیماران هستیم. اما نیازی به گفتن نیست که در سایه تحریم های ضد انسانی و غیر قانونی علیه ایران، چالش ها ما برای مقابله با این بحران استثنایی بیشتر شده است. 

دانشگاه تبریز نیز به عنوان متولی کارگروه ملی هماهنگی و پیگیری همکاری های علمی با کشور ترکیه، از دانشگاه همتای خود در کشور ترکیه، دانشگاه گبزه خواست صدای جامعه علمی ایران را از طریق مجامع علمی و اتحادیه ها به گوش جهانیان برساند.

دکتر مجیدی، رییس دانشگاه تبریز با مخاطب قرار دادن رییس دانشگاه استانبول به عنوان یکی از دانشگاه های معتبر ترکیه گفت: این بحران، زود یا دیر، با قربانیان بیشتر یا کمتر، به پایان خواهد رسید اما داستان های آن باقی خواهد ماند؛ داستان پرستارانی که نگرانی خودشان را پشت چهره های مهربان خود پنهان می کنند.

ما برای مقابله با این بیماری و غلبه بر آن باید توانمندی خود را بالا ببریم. باید تحریم ها برداشته شوند. من از شما می خواهم تا در راستای برداشتن این تحریم های ناعادلانه علیه ملت ایران، پیام ما را به اتحادیه ها و انجمن های دانشگاهی برسانید. 

دکتر مطلبی رییس پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری با ارسال نامه ای به مدیر کل مرکز بین المللی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری گفت: به رغم تلاش های مستمر ایران برای مبارزه و کنترل بیماری کوید 19، اعمال تحریم ها و ممانعت از ارسال مواد لازم برای طرح های تحقیقاتی سبب شده است تا این کار برای ایران بسیار مشکل شود. در همین حال امید دارم که در سایه تبادلات علمی چندجانبه و استفاده از ظرفیت های پژوهشی و نوآورانه می توانیم این مشکل را حل کنیم. 

دانشگاه فنی و حرفه ای هم با ارسال نامه به 20 دانشگاه در کشورهای آلمان، فرانسه، اتریش، کره جنوبی، لبنان، عراق، سنگال و هند و عمان، که با آن ها تفاهم نامه همکاری دارد، بر ضرورت توسعه روابط علمی تاکید کرد.

دکتر صالحی عمران، رییس دانشگاه در نامه ای به رییس دانشگاه پاریس 13 فرانسه عنوان کرد: در حالی که همکاریهای علمی، ذاتی تمدن جهانی است تحریم های علمی ایران، مخالف انسانیت و عدالت است. جامعه جهانی علمی از جمله جامعه علم و فناوری باید خودش را از پوسته سیاست های جهانی رها کرده و با تبعیض علیه انسان ها بجنگد. 

دانشگاه کاشان نیز به 12 دانشگاه در کشورهای منطقه و فرامنطقه نامه ارسال کرد تا صدای تحریم های ظالمانه علیه همکاریهای علمی دانشگاه های کشورمان را منعکس کند. دکتر زراعت، رییس دانشگاه به رییس موسسه تکنولوژی هند گفت: ایران همراه با دیگر کشورهای جهان از این واقعه تاسف بار متاثر شده است و حال آنکه تحریم های ظالمانه علیه جمهوری اسلامی ایران، نظام سلامت کشور را هدف قرار داده است. 
دانشگاه صنعتی شریف هم به دانشگاه هایی که دارای تفاهم نامه است نامه ای ارسال کرده و ضمن اظهار همدلی و همدردی در شرایط بحرانی حاکم بر کل دنیا بر ضرورت حفظ و ادامه همکاری فی مابین تاکید کرد.

رییس پژوهشگاه رنگ در مکاتبه با نهادهای همکار خود در کشورهای مالزی، ایتالیا، المان و فرانسه گفت: به رغم تحریم های غیر منصفانه علیه ایران، ما آمادگی خود را برای همکاریهای علمی بین المللی به ویژه در حوزه طرح های مشترک با هدف متوقف کردن یا کاهش دادن شیوع این ویروس اعلام می داریم. 

دانشگاه بین المللی امام خمینی نیز با دانشگاه هایی از 9 کشور، اتحادیه دانشگاه های جهان اسلام، یونسکو، اتحادیه دانشگاه های حاشیه خزر و شبکه دانشگاه های ابریشم مکاتباتی داشته است.

دکتر نایینی، رییس دانشگاه بین المللی امام خمینی خطاب به دبیر کل شبکه دانشگاه های ابریشم گفت: ما به عنوان خانواده دانشگاهی در سراسر جهان در این فاجعه انسانی مسئولیت داریم… باید با کرونا ویروس بجنگیم و عوامل ایجاد کننده و ادامه دهنده تبعیض های غیر قانونی در این جنگ نابرابر را محکوم کنیم. 
پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی در مکاتبه با همتایان غیر ایرانی بر ضرورت گفتگو درباره اثر تحریم اقتصادی برای افزایش مشکلات ناشی از اپیدمی بیماری کوید 19 و توسعه همکاریهای علمی دو و چندجانبه تاکید کرد.

دکتر نکومنش، رییس پژوهشگاه خطاب به آکادمی علوم بلغارستان گفت: امید می رود جامعه علمی که همیشه از مسائل سیاسی به دور بوده است و صلح و کامیابی را برای جامعه به ارمغان آورده است بتواند تاثیرات این تحریم ها را کم رنگ کند و راه حلی برای این مساله بیابد.

دکتر عزیزی رییس دانشگاه محقق اردبیلی، رییس دانشگاه کوردوبای اسپانیا را مخاطب قرار داده و گفته است: ما با تکیه بر منابع داخلی خود یاد گرفته ایم که چگونه بر تهدیدها غلبه کنیم. دکتر عزیزی در ادامه از ضرورت رفع تحریم ها علیه ایران در دوره بحران ویروس کرونا سخن می گوید.

دکتر نصیری قیداری رییس دانشگاه شهید بهشتی و دکتر سلیمی، رییس دانشگاه علامه طباطبایی  نیز با ارسال نامه های جداگانه برای روسای  دانشگاه های مهم دنیا آنان را برای همراهی جامعه علمی با مردم محروم  کشورهای مختلف دنیا و ظلم های مضاعفی که بر گروهی از آنان جاری است، فراخواندند و آمادگی دانشگاه خود را برای همکاری علمی بین المللی  در مبارزه با چالش کرونا و اثرات اجتماعی و روانی آن اعلام کردند. 

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …