افتتاح دومین واحد گازی نیروگاه قشم تا سه روز دیگر

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری برق و انرژی غدیر از افتتاح دومین واحد گازی نیروگاه قشم تا سه روز دیگر خبر داد و گفت: این واحد در تاریخ ۲۸ شهریورماه با شبکه سراسری سنکرون شد و هشتم آبان ماه، افتتاح رسمی خواهد شد.

به گزارش ایسنا، سید فریدالدین معصومی، امروز در نشستی خبری با بیان اینکه نیروگاهی ۵۰۰ مگاواتی در جزیره قشم با توان داخلی در حال ساخت است، اظهار کرد: در تابستان امسال دو واحد گازی آن به مجموع ظرفیت ۳۴۰ مگاوات وارد مدار بهره برداری  شده است.

وی با تاکید بر اینکه پیشرفت فیزیکی نیروگاه سیکل ترکیبی قشم ۶۰ درصد است، گفت: بهره برداری از واحد بخار این نیروگاه و رسیدن ظرفیت تولید برق آن به ۵۰۰ مگاوات در نیمه نخست سال ۱۴۰۰ محقق می شود.

معصومی ادامه داد: جزیره قشم در ایام تابستان بین ۲۸۰ تا ۳۰۰ مگاوات و در دیگر ایام سال بین ۸۰ تا ۱۰۰ مگاوات نیاز مصرف برق دارد، در حالی که بدون نیروگاه قشم، ظرفیت تولید برق در این جزیره در تابستان ۸۰ مگاوات و در زمستان حدود ۴۰ مگاوات بود؛ با بهره برداری از دو واحد گازی نیروگاه قشم، نه تنها این جزیره در تأمین برق مورد نیاز خود، خودکفا شده است، بلکه اکنون ظرفیت صادرات برق به استان هرمزگان نیز به وجود آمده است.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری برق و انرژی غدیر با بیان اینکه پیش از این قول عرضه سهام نیروگاه گیلان را در تابستان سال جاری داده بودیم، اظهار کرد: در تاریخ هشتم مردادماه سال جاری، ۶ درصد سهام این نیروگاه در بازار دوم فرابورس با قیمت هر سهم ۲۴۰۰ تومان عرضه شد.

وی ادامه داد: عرضه سهام نیروگاه هرمز نیز در دستور کار است به طوری که درخواست عرضه سهام آن به فرابورس ارائه شده است.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری برق و انرژی غدیر با تاکید بر اینکه عرضه سهام شرکت سرمایه گذاری برق و انرژی غدیر نیز پس از تعیین تکلیف وضعیت بدهی‌های نیروگاه بهبهان انجام خواهد شد، گفت: با درخواست وزارت نیرو  پست نیروگاه قشم از AIS به GIS  تبدیل شد.

وی با بیان اینکه پس از آنکه این تبدیل صورت گرفت و پست GIS آماده راه اندازی شد، شرکت چینی که سوپروایزر راه اندازی این پست بود به دلیل شرایط کرونا اعلام کرد که در حال حاضر امکان حضور در ایران را ندارد و اگر می خواستیم منتظر حضور سوپروایزر بمانیم، حداقل پنج یا شش ماه تأخیر به پروژه تحمیل می شد؛ گفت: از اینرو با قبول ریسک ۱۸ میلیون دلاری که معادل ارزش پست است کار راه اندازی آن را به دست متخصصان داخلی سپردیم.

معصومی با بیان اینکه این کار با موفقیت انجام شد و با وجود کرونا و تحریم، رکوردی قابل توجه در زمان راه اندازی پست GIS نیروگاه قشم به ثبت رساندیم، ادامه داد: به طور معمول زمان راه اندازی یک پست ۱۵۰ روز زمان میبرد اما این پست در  ۶۲ روز راه اندازی شد.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری برق و انرژی غدیر با اشاره به مشکلات تامین سوخت نیروگاه قشم، گفت: نیاز سوخت گاز نیروگاه قشم ۱۰۰ هزار مترمکعب در ساعت است، وزارت نیرو نیز متعهد شده بود که این میزان گاز را برای سوخت نیروگاه تأمین کند اما در حال حاضر ۵۰ هزار مترمکعب در ساعت سوخت گاز برای نیروگاه تأمین شده است.

وی اظهار کرد: انتظار داریم که وزارت نیرو مابقی نیاز نیروگاه قشم را نیز با همکاری منطقه آزاد قشم، تأمین کند.
انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …