افتتاح پروژه‌های صنایع معدنی به ارزش ۲ میلیارد دلار در سال جاری

ایسنا/خوزستان معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: سال گذشته در بخش معدن و صنایع معدنی کشور، بیش از ۴.۵ میلیارد دلار پروژه افتتاح شد و امسال نیز پروژه‌هایی به ارزش ۲ میلیارد دلار دیگر در مناطق مختلف افتتاح خواهند شد.

وجیه‌اله جعفری در آیین کلنگ‌زنی دو شرکت فولادی که امروز (۱۰ تیرماه) در رامهرمز انجام شد، اظهار کرد: سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنعت و معدن  کشور، به دنبال این است که بخش معدن و صنایع معدنی را در جای جای کشور به ویژه در مناطقی که می‌تواند به اشتغال کمک کند و منجر به توسعه پایدار شود، توسعه دهد.

به گزارش ایسنا، وی افزود: سال گذشته در بخش معدن و صنایع معدنی کشور، بیش از ۴.۵ میلیارد دلار پروژه افتتاح شد. امسال نیز پروژه‌هایی به ارزش ۲ میلیارد دلار دیگر در مناطق مختلف افتتاح خواهند شد. این پروژه‌ها توسط شرکت‌های بزرگ به عنوان شرکت‌های پیشرو و توسعه‌گرا در زنجیره‌های مختلف اجرا شده‌اند.

معاون وزیر صمت گفت: به دنبال این هستیم که بتوانیم با درایت، نقدینگی این شرکت‌ها را در مجموعه‌ها و مناطق مختلف کشور برای ایجاد اشتغال در طرح‌های مختلف به کار بگیریم؛ یکی از طرح‌های جدید، طرح “تام” است؛ طرح تامین منابع از طریق شرکت های توسعه گرا.

جعفری بیان کرد: با بانک صنعت و معدن برای بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان و با  بانک تجارت ۱۵ هزار میلیارد تومان از طریق کمک منابع شرکت‌های توسعه‌گرا برای این طرح‌ها تفاهم کرده‌ایم. امیدواریم در یکی دو ماه آینده، این تفاهم انجام و این عدد به ۵۰ هزار میلیارد تومان برسد.

معاون وزیر صمت بیان کرد: اخیرا به استان‌ها اعلام شد که ۵۰ درصد آن، در حوزه معدن و صنایع معدنی و ۵۰ درصد در حوزه‌های دیگر صنایع به کار گرفته شود.

وی ادامه داد: مجموعه کشور و سازمان صمت دنبال می‌کند که در کشور اشتغال‌زایی و توسعه از طریق این منابع و پتانسیل‌هایی که وجود دارد، ایجاد شود.

جعفری بیان کرد: دو شرکت خصوصی فولاد پاسارگاد صبا و فولاد فاخر، تقاضای سرمایه‌گذاری در این منطقه داشتند که امروز در این دو طرح، در خدمت دوستان هستیم. دستان این سرمایه‌گذاران را که در این مناطق به دنبال توسعه شهرستان و استان هستند را می‌بوسیم.

معاون وزیر صمت گفت: طرح شرکت فولاد پاسارگاد صبا در راستای تکمیل زنجیره ارزش فولاد فعالیت خواهد کرد و ورقه‌های نورد گرم تولید خواهد کرد. امروز در کشور ظرفیت حدود ۱۲ میلیون تن ورق گرم داریم اما تنها ۸ میلیون تن تولید می‌شود و مصرف کشور بیش از این است بنابراین نیازمند توسعه هستیم. با توجه به اینکه می‌توان زنجیره بالادستی و محصول آن را از فولاد خوزستان تهیه کرد، در منطقه منجر به اشتغال‌زایی و تولید بیشتر می‌شود.

جعفری افزود: در قالب این طرح، سالانه یک میلیون تن ورق گرم در سه ضخامت مختلف تولید خواهد شد و اشتغال‌زایی آن نیز ۴۰۰ نفر است. ما در وزارت صمت در خدمت عزیزان هستیم و مدیران استان خوزستان نیز کمک خواهند کرد اما به شرط اینکه سرمایه‌گذار، با همت این کار را انجام دهد و به سرعت پروژه اجرایی و اشتغال‌زایی ایجاد شود.

وی بیان کرد: مردم انتظار دارند عملیات اجرایی این شرکت از فردا آغاز شود بنابراین این امیدی که در مردم ایجاد می‌شود باید به ثمر برسد.

معاون وزیر صمت گفت: فاز نخست طرح شرکت فولاد فاخر اکسین در خصوص تولید فلاسینکو منگنز است. در کشور مصرف فلاسینکو منگنز ۸۵ هزار تن است اما تنها ۵۰ هزار تن تولید می‌شود و شاید بخشی از آن وارداتی باشد. این طرح در راستای نیاز مواد اولیه کلیه طرح‌های فولادی و صنایع دیگر است و در اجرای طرح‌های دیگر بسیار تاثیرگذار است.

جعفری افزود: اجرای این طرح منجر به اشتغال‌زایی برای ۶۳ نفر خواهد شد. امیدواریم این شرکت، کار را سریع شروع کند. ما در تامین مواد اولیه و نقدینگی، هر دو طرح کمک و حمایت خواهیم کرد. امیدواریم با همت این دو سرمایه‎گذار در زمان کوتاه این دو طرح افتتاح شوند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …