افزایش ۲۵ درصدی شهریه موسسات غیردولتی "به حق" است

مدیرکل دفتر آموزش عالی غیردولتی با بیان اینکه شکایت از میزان شهریه دریافتی از دانشجویان مراکز و موسسات غیردولتی در دوره آموزش مجازی بیشترین شکایات از این مراکز است، گفت: به دلیل فراهم شدن زیرساخت های آموزش مجازی افزایش ۲۵ درصدی شهریه دانشجویان “به حق” است.

دکتر فرزانه شمیرانی در گفت و گو با ایسنا ضمن بیان این مطلب به تشریح نحوه نظارت بر فعالیت های مراکز غیردولتی آموزش عالی اشاره کرد و اظهار کرد: ما در دفتر غیر دولتی آموزش عالی در وزارت علوم “دفتر نظارت”را دایر کردیم که این دفتر مسایلی نظر مکان، جا، فضا و کیفیت آموزش مراکز را مورد بررسی و نظارت قرار می دهد و شکایات دانشجویی نیز در این مرکز رسیدگی می شود، علاوه بر آن بخش دیگری از نظارت در وزارت علوم وجود دارد که به نظارت استانی مراکز وصل است و تخلفات بعد از بررسی در سطح استانی به این دفتر ارجاع داده می شود.

وی در ادامه تصریح کرد: در بخش شکایات مردمی وزارت علوم نیز نگرانی ها و مشکلات ارسالی از سوی موسسات غیر دولتی را مورد بررسی قرار می دهد و در نهایت به دفتر آموزش غیر دولتی ارسال می شود که البته کمسیون ماده ۹ ما نیز که تمامی ارکان وزارت علوم حضور دارند به طور مرتب و ماهیانه جلسات رسیدگی به شکایات و پرونده ها را بررسی می کند. در این کمسیون بر اساس قوانین کلی وزارت علوم برای متخلفان مجازات تعیین می شود.

مدیرکل دفتر آموزش عالی غیردولتی در خصوص نوع مجازات مراکز آموزش عالی غیردولتی متخلف نیز تاکیدکرد: این مجازات از اخطار به رییس تا لغو ریاست را شامل می شود و حتی گاهی بسته به نوع تخلف،حکم انحلال مرکز یا موسسه متخلف نیز صادر می شود.  گاهی نیز مهلت تعیین می شود و مراکز باید نسبت به رفع و جبران تخلف اقدام کنند.

دکتر شمیرانی اظهار کرد: شکایات دانشجویی بیشترین شکایاتی است که از مراکز آموزش عالی غیر دولتی ارسال می شود و بخش شکایات مربوط به هیات علمی بسیار کمتر است. در واقع بیشتر دانشجویان از میزان شهریه پرداختی و وضعیت آموزش مجازی این مراکز شکایت می کنند. ضمن اینکه دانشجویان معتقد هستند که در دوره آموزش مجازی باید شهریه این مراکز کمتر شود.اما با توجه به اینکه باید زیرساخت های لازم برای آموزش مجازی در موسسات و مراکز اموزش عالی غیردولتی فراهم شود، در نتیجه نیاز است شهریه این مراکز به دلیل آموزش های مجازی ۲۵ درصد افزایش یابد.

مدیرکل دفتر آموزش عالی غیردولتی افزود: به دلیل اینکه موسسات و مراکز اموزش عالی غیردولتی با مشکلات اقتصادی مواجه هستند در نتیجه ممکن است این موسسات اقدام به تعدیل نیرو کنند در نتیجه این امر موجب نگرانی و اعتراض اعضای هیات علمی می شود.

دکتر شمیرانی تاکید کرد: آخرین مجوز برای راه اندازی موسسه غیردولتی در سال ۹۲ صادر شده و عملا ما از این سال به بعد به هیچ گونه مجوزی برای موسسه غیرانتفاعی نداده ایم. در واقع ما حدود ۳۵۰ موسسه آموزش عالی داشتیم که این آمار به کمتر از ۳۰۰ موسسه کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه جذب هیات علمی در مراکز و موسسات غیردولتی آموزش عالی از طریق فراخوان جذب وزارت علوم صورت می گیرد، خاطر نشان کرد: موسسات نمی توانند خودشان خارج از فرایند فراخوان اقدام به جذب نیرو کنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …