اقدامات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات در دوران کرونا

رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات با تشریح برنامه‌های این پژوهشگاه در دوران کرونا، از تدوین مجموعه مقالات «ابعاد فرهنگی و اجتماعی کرونا» خبر داد.

به گزارش  ایسنا به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد سلگی در تشریح اقدامات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات در ایام شیوع کرونا اظهار کرد: با شیوع ویروس کرونا در کشور، پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات تاکنون اقدام به برگزاری چندین جلسه تخصصی با هدف بررسی پیشنهادها و انجام طرح‌های پژوهشی درباره نحوه مواجهه فرهنگی و اجتماعی با بیماری کرونا کرده است.

او افزود: اجرای نظرسنجی تلفنی (در سطح ملی) با موضوع «دیدگاه شهروندان درخصوص کرونا» با هدف کسب اطلاعات بیشتر از وضعیت فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی مردم در شرایط فعلی از جمله این اقدامات است.

سلگی سپس گفت: این نظرسنجی در هفته آخر فروردین ۱۳۹۹ توسط گروه افکارسنجی و مطالعات افکار عمومی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات انجام شده است. جامعه آماری این نظرسنجی را شهروندان ۱۸ سال و بالاتر ساکن در مراکز استان‌ها تشکیل داده و ۱۲۵۹ نفر به روش تصادفی انتخاب شدند. در این نظرسنجی تلاش شد تا منابع پیگیری اخبار کرونا، چگونگی رعایت مقررات و دستورالعمل‌های بهداشتی، نحوه گذران اوقات فراغت در شرایط کرونایی، مشکلات ناشی از کرونا، تاثیرات مذهبی و اعتقادی کرونا، نگرانی از ابتلا به کرونا و راه‌های غلبه بر آن، ابتلا به کرونا و فوت ناشی از آن، مشارکت مردمی برای رفع مشکلات اقتصادی اقشار ضعیف، ارزیابی اقدامات و رویکردهای سیاستی مقابله با کرونا، ارزیابی عملکرد دولت در مقابله با کرونا و پیش‌بینی میزان استمرار بحران کرونا از دیدگاه شهروندان در کشور سنجیده شود. 

رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات ادامه داد: متن کامل این نظرسنجی که بر روی سایت پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر شده، از سوی وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی در اختیار اعضای محترم هیات دولت قرار گرفت. همچنین نتایج این نظرسنجی از سوی پژوهشگاه در اختیار رسانه‌ها، نهادها و مراکز پژوهشی قرار داده شده است. به زودی متن کامل این گزارش را تقدیم ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها خواهیم کرد. هم‌اکنون نیز در حال برنامه‌ریزی اجرای موج دوم نظرسنجی هستیم.

او همچنین اظهار کرد: گفت‌وگو با صاحب‌نظران حوزه‌های مختلف علمی درخصوص نحوه مواجهه با کرونا و انتشار بیش از ۲۰ یادداشت علمی در سایت پژوهشگاه و کانال پژوهش فرهنگی از دیگر اقدامات این پژوهشگاه در این بازه زمانی است.

سلگی تهیه تعداد هفت کلیپ تصویری با دو موضوع «مسئولیت ما در برابر کرونا» و «در قرنطینه چگونه سکنی گزینیم؟» و انتشار آن‌ها در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی  و انتشار فراخوان دریافت تجربه‌های مردم از «زندگی در سایه کرونا» با هدف دستیابی به اطلاعات بیشتر از وضعیت زندگی مردم در دوران کرونا به‌منظور کمک به سیاستگذاری مطلوب برای رفع مسائل و مشکلات ایجادشده را از دیگر اقدامات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات در روزهای شیوع کرونا برشمرد.

او تصریح کرد: همچنین با عنایت به مباحث مطرح‌شده در جلسات کارشناسی، مقرر شده است اقداماتی از جمله تدوین مجموعه مقالات «ابعاد فرهنگی و اجتماعی کرونا» در قالب جُستار با همکاری جمعی از اندیشمندان و صاحب‌نظران حوزه‌های مختلف علمی و در موضوعاتی مانند سبک زندگی، خانواده، مطبوعات، صنایع خلاق فرهنگی، رسانه‌ها، مصرف فرهنگی، دین و تحولات فرهنگی اجتماعی، از سوی این پژوهشگاه صورت بگیرد.  

رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات  افزود: این جستارها پس از تهیه، تدوین و داوری، در فضای مجازی منتشر خواهد شد. نسخه مکتوب آن‌ها نیز به صورت کتاب (گزارش‌های پژوهشی- فرهنگی) از سوی پژوهشگاه منتشر می شود.

او خاطرنشان کرد: تهیه سه گزارش پژوهشی بر مبنای «فراتحلیل مباحث علمی و فکریِ» مطرح‌شده در سه موضوع «دلالت‌های فرهنگی اجتماعی کرونا در ایران»، «چشم‌اندازهای جهانی درباره کرونا به مثابه پدیدار فرهنگی اجتماعی (مروری بر دیدگاه‌ها و نظرات مهم متفکران جهانی درباره کرونا)» و «کرونا و دین» از دیگر فعالیت هایی است که مقرر شده از سوی این پژوهشگاه انجام شود.

تحلیل محتوای شبکه‌های اجتماعی با استفاده از داده‌کاوی (Data Mining): در این بخش، (محتوای سه شبکه اجتماعی «توئیتر»، «تلگرام» و «اینستاگرام» با موضوع کرونا، به‌صورت هفتگی تحلیل محتوا خواهد شد) و تهیه گزارش‌های کیفی از وضعیت زندگی مردم در شرایط کرونا با استفاده از روش مصاحبه عمیق (در این بخش تلاش می‌شود تا با طرح پرسش‌هایی، نگاه مردم به وضعیت فعلی شناسایی شود) از دیگر اقداماتی است که به گفته سلگی قرار است از سوی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات صورت بگیرد.

او همچنین گفت:  با توجه به پیامدهای فرهنگی و اجتماعی کرونا تصمیم گرفته شده تا با همکاری پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی نسبت به برگزاری همایشی ملی در این زمینه اقدام شود. فراخوان این همایش با عنوان « پیامدهای فرهنگی و اجتماعی کرونا بر حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع فرهنگی ایران از منظر علوم اجتماعی و مردم‌شناسی» از سوی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر شده است. با توجه به‌ شرایط همه‌گیری کرونا و اصل فاصله‌گذاری اجتماعی، همایش یادشده در قالب یک همایش صوتی برگزار خواهد شد. طبق فراخوان این همایش از پژوهشگران و علاقه‌مندان دعوت کرده‌ایم چکیده مقالات خود را در قالب «فایل‌های صوتی» دودقیقه‌ای و پس از تایید آن، اصل مقالات خود را در قالب فایل‌های صوتی پانزده‌دقیقه‌ای به نشانی همایش ارسال کنند. تاثیر کرونا بر تولید، توزیع و مصرف کالاهای فرهنگی (نظیر کتاب، سینما، موسیقی، بازی‌های رایانه‌ای و…)، همچنین پیامد شیوع کرونا بر کنشگران و فعالان حوزه فرهنگ، هنر و رسانه و بر تحولات فرهنگی و هنری از موضوعاتی است که در متن فراخوان گنجانده شده است. در راستای این همایش نیز تعدادی پیش‌نشست از سوی اعضای هیات علمی پژوهشگاه تدارک دیده شده که به صورت آنلاین و با حضور صاحب‌نظران فرهنگی و هنری برگزار خواهد شد.

سلگی افزود: در تلاشیم  نمایشگاه مجازی‌ عکس با عنوان ‌«تصویرنگاری‌ از تحولات پساکرونایی فرهنگ و هنر ‌در ایران» را برگزار کنیم. ثبت‌ روایت ‌هنرمندانه از تحولات فرهنگی‌ در ‌سنت‌ها و ‌برگزاری ‌آیین‌های ‌اجتماعی در دوره کرونا و پس از آن هدف این نمایشگاه است.

او  در پایان گفت: در بخش داخلی و در حوزه مربوط به همکاران‌مان در پژوهشگاه نیز برنامه‌های متعددی را اجرا کرده‌ایم. از جمله نسبت به آموزش موارد ایمنی و بهداشتی به پرسنل اقدام شده و لوازم بهداشتی و ضدعفونی برای پژوهشکده‌ها و بخش‌های سازمانی تامین و برنامه‌ریزی و آماده‌سازی شرایط استفاده از دورکاری انجام شده است.

 انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …