اقدامات کرونایی ۹۸ و ۹۹/ تحویل نخستین ساختمان‌های مسکن ملی در سال‌جاری

وزیر راه و شهرسازی درباره اقدامات این وزارتخانه برای پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا، عملکرد این بخش در حوزه ریلی و جاده‌ای، برنامه‌ریزی برای انعقاد قرارداد ۶ آزادراه در سال ۱۳۹۹، شناسایی و اصلاح نقاط پرخطر محورهای مواصلاتی و آخرین اقدامات انجام‌شده درباره مسکن ملی و تحویل نخستین واحدهای ساخته‌شده در سال پیش رو صحبت کرد.

به گزارش ایسنا، محمد اسلامی در برنامه زنده تلویزیونی شبکه خبر، درباره اقدامات انجام شده این وزارتخانه برای پیشگیری و مقابله با شیوع ویروس کرونا اظهار کرد: وزارت راه و شهرسازی به عنوان یکی از اعضای اصلی ستاد مقابله با کرونا وظایف مهمی بر عهده دارد که مهم‌ترین آن‌ها اجرایی کردن تمهیدات و مصوبات این ستاد در حوزه‌های حمل و نقل عمومی است چرا که باید همه مراکز عمومی حمل و نقل و ترمینال‌ها از هر نظر مطمئن باشند و الزامات وزارت بهداشت در آن‌ها انجام شود. همچنین ضمن غربالگری همه مسافرانی که از بخش‌های مختلف حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنند، باید ضدعفونی این اماکن انجام شود و برای ترددهای تجاری و باری پروتکل‌های پیش‌بینی شده اجرایی شود تا هیچ نقصی در این زمینه وجود نداشته باشد و سلامت مردم حفظ شود.

وی افزود: در ترمینال‌ها، فرودگاه‌ها و ایستگاه‌های راه‌آهن باید ضدعفونی بر اساس پروتکل‌های ابلاغی انجام شود، پرسنل این اماکن به صورت دائم کنترل شوند و همه سامانه‌ها از جمله قطارها، هواپیماها و تجهیزات متصل و مرتبط به آن‌ها برای خدمت‌رسانی و عبور و مرور مردمی ضدعفونی شوند. همچنین همه بارهایی که جابه‌جا می‌شوند باید از سلامت کامل برخوردار باشند.

اسلامی همچنین درباره عملکرد این وزارتخانه در سال ۹۸ گفت: طرح‌هایی را در این سال تعهد کرده بودیم که باید اجرایی می‌شدند. در این زمینه قرار بود ۵ استان مختلف را به راه‌آهن سراسری متصل کنیم که این اتفاق رخ داد. همچنین آزادراه‌هایی مانند منطقه یک آزادراه تهران – شمال و ادامه اتوبان همت در برنامه قرار گرفت و خوشبختانه با وجود مشقت‌ها و دردسرهای به وجود آمده، آن‌ها را به نتیجه رساندیم که تلاش و همت دست‌اندرکاران مختلف قابل تقدیر است. البته به غیر از این آزادراه ۷۳۲ کیلومتر به بزرگراه‌های کشور اضافه شد که در شرایط تحریم ظالمانه، رکوردی کم‌سابقه بود.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: وعده دیگر ما آسفالت کردن ۲۰۰۰ کیلومتر راه روستایی بود که تا یک‌ماه گذشته ۱۵۵۰ کیلومتر را تحویل دادیم اما با توجه به شرایط بارندگی‌ها اجازه آسفالت بقیه پروژه را نیافتیم و هم‌اکنون به تدریج آسفالت ۴۵۰ کیلومتر باقی‌مانده در حال انجام است.

وی به ۴ پروژه مهم ریلی نیز اشاره کرد و گفت: در چند ساعت اخیر با رییس جمهور به صورت تلفنی صحبت کردیم و شخص ایشان تاکید داشتند که این ۴ پروژه ریلی تا پایان امسال به ثمر برسد که به ترتیب شامل خطوط ریلی رشت – کاسپین انزلی، راه‌آهن اردبیل، راه‌آهن چابهار – زاهدان و راه‌آهن یزد – اقلید است. در این زمینه باید گفت که راه‌آهن رشت به انزلی و بندرکاسپین موجب افزایش ترانزیت می‌شود. راه‌آهن اردبیل تاکنون ۷۴ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و قرار شد پس از ۲۰ روز ریل‌گذاری آن آغاز شود و برای راه‌آهن چابهار به زاهدان باید از مقام معظم رهبری برای اختصاص اعتبار از صندوق توسعه ملی به این پروژه تشکر کنیم و چهارمین پروژه در اولویت دولت، راه‌آهن یزد به اقلید است. همچنین پروژه‌های دیگری را در کنار این پروژه‌ها برای سال ۹۹ تعریف کرده‌ایم که می‌توان به راه‌آهن کردستان و اتصال آن به ایستگاه صلوات‌آباد سنندج در نزدیکی این شهر و ایجاد خط دوم برای برخی خطوط ریلی مانند کرج – قزوین و بافق – اصفهان اشاره کرد که تا پایان سال ۹۹ اجرایی می‌شود.

وی با بیان این‌که برای اجرایی کردن طرح‌های اولویت‌دار در حوزه ریلی، باید برنامه‌های متفاوت اجرایی و تامین مالی را تبیین و به رییس جمهور تقدیم کنیم، گفت: در حوزه ناوگان جاده‌ای باید گفت که این بخش به نوسازی و ساماندهی همزمان نیاز دارد چرا که تعداد ناوگان جاده‌ای ما در حوزه باری و حمل و نقل کالا بیشتر از نیازمان است. بنابراین در ابتدا باید بتوانیم روند فرسودگی را در ناوگان جاده‌ای مهار کنیم و همزمان نوسازی و بهینه‌سازی را در دستور کار قرار دهیم. در این راستا نظام جامع لجستیک را برای توزیع متعادل و متوازن بار تعریف کرده‌ایم تا شرکت‌های فعال در این زمینه بتوانند در مقاصد غیرتکراری و به صورت بهینه نسبت به جابه‌جایی بار اقدام کنند.

وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد:‌ در حال حاضر هر ناوگان باری ما سالانه ۶۰ هزار کیلومتر را طی می‌کند در حالی که این میزان مسافت در کشورهای پیشرفته تا ۱۰۰ هزار کیلومتر هم می‌رسد و امیدواریم با اقدامات انجام‌شده به این هدف برسیم. همچنین در راستای نظام جامع لجستیک و توزیع متوازن بار تصمیمات خوبی گرفتیم. چرا که در گذشته همه کالاهای اساسی به بندر امام خمینی(ره) می‌آمد اما با هماهنگی‌های صورت گرفته با وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت، این بارها هم‌اکنون به بنادر شهید رجایی و چابهار نیز ارسال می‌شود.

انعقاد قرارداد ساخت ۶ آزادراه در سال ۹۹

اسلامی درباره عملکرد این وزارتخانه در حوزه آزادراهی و واگذاری به بخش خصوصی، گفت: بر اساس قانون آزادراه‌ها سال‌هاست که با بخش خصوصی محورهای مختلف را احداث می‌کنیم و در سال ۹۸ توانستیم ۴ مصوبه برای ساخت ۴ آزادراه دریافت کنیم و در سال ۹۹ درصددیم ۶ قرارداد دیگر آزادراهی را با بخش خصوصی منعقد کنیم. اما در خصوص راه‌ها در گذشته برای واگذاری به بخش خصوصی تجربه ناموفقی وجود داشت چرا که راهداری امر شبانه‌روزی است و برای برطرف کردن نقص در این حوزه برنامه‌ریزی کردیم تا با تجهیز و توسعه راهدارخانه‌ها و افزایش اکیپ‌های سیار راهداری به صورت ترکیبی از ظرفیت سازمان راهداری و بخش خصوصی در حوزه خدمات راهداری استفاده کنیم و همین روش نیز در سال‌جاری ادامه پیدا خواهد کرد.

شناسایی و اصلاح نقاط حادثه‌خیز و پرخطر

او در پاسخ به سوالی درباره این‌که آیا همه نقاط پرخطر و حادثه‌خیز جاده‌های کشور شناسایی شده‌اند یا خیر؟، گفت: بله هم‌اکنون می‌توان ادعا کرد که هیچ نقطه حادثه‌خیزی در جاده‌ها که متاثر از راه باشد نداریم. چرا که به عنوان مثال یک جاده باید نقطه ابهامی برای راننده داشته باشد که منجر به حادثه‌خیزی شود اما هم‌اکنون چنین نقطه‌ای در کشور وجود ندارد. حدود ۲۶۴ نقطه را در مرداد ۹۸ توسط پلیس‌راه شناسایی کردیم که ۲۰۰ نقطه آن قابل رفع بود و ۷۰ نقطه را در عرض سه ماه توسط سازمان راهداری اصلاح کردیم و دیگر نقاط پرخطر که نیاز به اعتبارات هنگفت‌تر برای اجرای پروژه‌هایی مانند ساخت تقاطع غیرهمسطح و پل‌های بزرگ داشت را، در دستور کار قرار داده‌ایم. اما نوع سوم نقاط پرخطر و حادثه‌خیز شامل جاده‌های دوطرفه‌ای است که قوانین راهنمایی و رانندگی در آن‌ها اجرا نشده و موجب تصادفات شدید می‌شود. به عنوان مثال اگر در آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها بیشتر از راه‌های اصلی تصادف داریم، نشان از بی‌احتیاطی راننده است.

همه‌چیز درباره قیمت و زمان ساخت و تحویل مسکن ملی

وزیر راه و شهرسازی همچنین درباره آخرین خبرها و تحولات در حوزه مسکن ملی اظهار کرد: زمان‌بندی‌ای که برای ساخت و تحویل مسکن ملی تعریف کرده‌ایم ۱۸ تا ۲۴ ماه است اما فرآیند بزرگی را طی کردیم که در درجه اول زمین‌های مرغوبی انتخاب کنیم و این‌طور نباشد که مردم در جای دورافتاده صاحب مسکن شوند. همچنین قرار شد تا ۲۴۰ هزار واحد مسکونی که مردم در آن ثبت‌نام کردند، هماهنگی‌ها و برنامه‌ریزی‌هایش انجام شود و از سوی دیگر متقاضیان واقعی را شناسایی کنیم.

اسلامی افزود: نکته بعدی در حوزه مسکن ملی این بود که متقاضیان و ثبت‌نام‌کنندگان بتوانند زمین خود را تحویل بگیرند و پرونده‌شان را تکمیل کنند اما به خاطر شیوع ویروس کرونا این پروژه به صورت موقت متوقف شد که امیدواریم به زودی از سر گرفته شود. البته در جاهایی که توانسته‌ایم این عملیات را به صورت الکترونیکی، پیش‌بینی و اجرایی کرده‌ایم و امیدواریم هرچه سریع‌تر مردم بتوانند با مدیریت و نقشه‌ای که نظام مهندسی به آن‌ها می‌دهد به صورت ۶ تا ۸ نفره مسکن ملی خود را بسازند.

او با ابراز امیدواری نسبت به این‌که تعداد زیادی از ثبت‌نام‌کنندگان مسکن ملی که تاکنون پیشرفت فیزیکی ۵۵ درصدی داشته‌اند بتوانند تا پایان سال‌جاری خانه خود را تحویل بگیرند در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که یکی از اعضای هیات‌مدیره پرند قیمت هر مترمربع واحد مسکن ملی را ۳.۵ تا ۴.۵ میلیون تومان بدون در نظر گرفتن راه‌ها و دیگر الزامات مسکن ملی اعلام کرده است؟، گفت: قیمت تمام‌شده و پیش‌بینی شده‌ای که از روز اول اعلام کردیم ۲.۵ تا ۳.۵ میلیون تومان بود اما نمی‌دانم چرا این فرد قیمت ۴.۵ میلیون تومان را اعلام کرده و از مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید می‌خواهم که ایشان را توجیه کند تا حرف خودش را اصلاح کند.

اسلامی در پایان درباره شعار «جهش تولید» که از سوی مقام معظم رهبری برای سال‌جاری نامیده شده، گفت: بخش عمران و مسکن و ساختمان جزو اولویت‌های رشد اقتصادی کشور هستند که اشتغال و تولید ملی را نیز رشد می‌دهند. در سال ۹۸ همه تلاش خود را برای استفاده از تولید به‌ویژه در حوزه‌هایی مانند راه‌آهن انجام دادیم که می‌توان به تحویل بیش از ۷۳۷ واگن و لوکوموتیو در هفته گذشته از سوی بخش خصوصی اشاره کرد و امیدواریم در همه حوزه‌ها در سال جاری بیش از پیش از ظرفیت تولید ملی بهره ببریم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …