امضای تفاهم نامه ساخت دکل های حفاری ویژه آب های کم عمق

نخستین تفاهم‌نامه طراحی و ساخت یک دستگاه دکل حفاری پایه‌دار برای توسعه میادین نفت و گاز آب‌های کم عمق خلیج فارس بین شرکت‌های ایرانی امضا شد.

به گزارش ایسنا، با امضای تفاهم نامه طراحی ساخت و راه اندازی اولین دکل حفاری ویژه توسعه میادین نفت و گاز ایران در آب‌های خلیج فارس بین شرکت حفاری شمال و ایزوایکو زمینه برای توسعه میادین جدید نفت و گاز تعمیر و حفظ و نگهداشت تولید در آب‌های کم عمق خلیج فارس فراهم شد.

علی خواجوی- مدیر امور فنی شرکت نفت فلات قاره ایران در حاشیه امضای این تفاهم‌نامه با بیان اینکه با توسعه پارس جنوبی توسعه میادین گازی ایران به پایان نمی رسد، گفت: در حال حاضر چندین میدان بزرگ گازی شامل فرزاد، فروز، گلشن، فردوسی، کیش و پارس شمالی در خلیج فارس وجود دارد و باید برای توسعه این میادین جدید گازی برنامه ریزی و تامین دکل حفاری را آغاز کنیم.

وی با اعلام اینکه توسعه میادین جدید گازی در خلیج فارس معادل ۱۴ فاز پارس جنوبی از ظرفیت تولید گاز برخوردار است، تاکید کرد: بر اساس مطالعات انجام گرفته،  دست کم باید ۱۴۰ چاه جدید گازی در خلیج فارس حفاری شود ضمن آنکه برای حفظ و نگهداشت تولید گاز پارس جنوبی هم حفاری و به‌روزرسانی دست‌کم ۳۵۰ تا ۴۰۰ حلقه چاه باید در دستور کار قرار بگیرد.

این مقام مسئول با اشاره به خروج دکل‌های حفاری خارجی از میادین نفت و گاز ایران در خلیج فارس پس از اعمال تحریم‌های غیرقانونی آمریکا یادآور شد هم اکنون شرکت نفت فلات قاره با کمبود و کسری دکل حفاری برای توسعه میادین جدید و حفظ و نگهداشت تولید میادین موجود روبرو است.

در ادامه جواد اوجی – مدیر عامل سابق شرکت گاز با اشاره به ظرفیت های نمایشگاه نفت برای حمایت از سازندگان و تولیدکنندگان ایرانی گفت: در نمایشگاه بین المللی صنعت نفت،  قراردادهای بزرگ ای امضا شده و از ظرفیت نمایشگاه نفت می توان برای حمایت از سازندگان و تولیدکنندگان تجهیزات داخلی استفاده کرد.
وی از حفاری به عنوان شاه کلید توسعه میادین نفت و گاز در صنعت نفت یاد کرد و افزود: شرکت حفاری شمال پیشتر تعمیرات اساسی دکل حفاری دریایی سحر ۲ را به شرکت ایزوایکو واگذار کرده بود که پس از انجام موفق اورهال این سازه دریایی و فعالیت برای حفاری و یا تعمیر بیش از ۲۰ حلقه چاه، زمینه افزایش بیست هزار بشکه‌ای تولید نفت فراهم شده است.
وی با بیان اینکه هنوز نیمی از میادین گازی ایران در خلیج فارس توسعه نیافته است، خاطرنشان کرد: سازه ساخت دکل‌های حفاری توسط شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی زمینه ثبات تولید و استمرار توسعه در صنعت نفت را فراهم می‌کند.
انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …