امیدها به احیای صنعت نفت لیبی از میان رفت

دو میدان نفتی بزرگ لیبی دوباره به دست مردان مسلح تعطیل شده و امیدها به احیای صنعت انرژی این کشور پس از توقف پنج ماهه فعالیت را از بین بردند.

به گزارش ایسنا، فعالیت میدان نفتی الشراره که بزرگترین میدان نفتی لیبی است و میدان الفیل که به تازگی آغاز شده بود، پس از حمله گروههای مسلح، دوباره متوقف شد. این بازگشایی کوتاه مدت غیرقابل پیش بینی بودن لیبی به عنوان یک تامین کننده نفت و شکنندگی روند احیای صادرات نفت این کشور را بارز کرد. لیبی در بحبوحه جنگ داخلی که محاصره و تعطیلی بنادر و میادین نفتی را در پی داشته است، از ژانویه نفت اندکی تولید کرده است.

شرکت ملی نفت لیبی اعلام کرد که یک گروه مسلح کارکنان میدان الفیل را که توسط یک جوینت ونچر با شرکت انی ایتالیا اداره می شود مجبور کرده اند تولید نفت را که چند روز پیش ازسرگرفته شده بود، متوقف کنند. میدان نفتی الشراره هم روز دوشنبه هدف حمله مردان مسلح قرار گرفت و ناچار شد فعالیتش را متوقف کند.

تحولات مذکور موجب شد شرکت ملی نفت لیبی وضعیت اضطراری برای صادرات نفت را که اوایل هفته جاری لغو کرده بود، دوباره برقرار کند.

مصطفی سانالا، رییس شرکت ملی نفت لیبی در بیانیه ای اظهار کرد: یک گروه جنایتکار با سلاحهای سنگین وارد میدان نفتی الشراره شده اند و سلاحهایشان را به سمت کارکنان وفادار ما نشانه گرفته اند.

صنعت انرژی این کشور واقع در شمال آفریقا از حدود یک دهه کشمکش قدرت و جنگ پس از سقوط معمر قذافی دیکتاتور لیبی در سال ۲۰۱۱ آسیب دیده و احیای آن به سرنوشت جنگ داخلی و تلاش ژنرال خلیفه حفتر برای تحکیم کنترلش بر سراسر لیبی بستگی دارد.

این ژنرال مورد حمایت روسیه، کنترل مناطق شرقی و جنوبی لیبی را در دست دارد و بیش از یک سال است که در تلاش برای تصرف طرابلس، پایتخت لیبی در غرب کشور است. حامیان وی تقریبا تولید همه نفت این کشور را در ژانویه متوقف کردند که باعث شد صادرات نفت از ۱.۲ میلیون بشکه در روز به حدود ۹۰ هزار بشکه در روز سقوط کند. این اتفاق به از دست رفتن میلیاردها دلار درآمد نفتی لیبی منجر شده است.

میدان الشراره که جوینت ونچر میان شرکت ملی نفت لیبی و شرکتهای نفتی بین المللی است و میدان الفیل جمعا ۴۰۰ هزار بشکه در روز نفت تولید می کنند که یک سوم تولید نفت این کشور پیش از توقف تولید در ژانویه را تشکیل می داد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، یک خط لوله صادرات گاز طبیعی به ایتالیا هم روز چهارشنبه پس از این که مردان مسلح کارکنان را وادار به بستن آن کردند برای مدت کوتاهی مسدود شد. یک سخنگوی شرکت انی اندکی بعد اعلام کرد که وضعیت به حال عادی برگشته و نیروگاه فعالیتهای عادی خود را ازسرگرفته است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …