انهار سنتی مزلقان ساوه مکانیزه می‌شوند

ایسنا/مرکزی مدیر امور منابع آب ساوه از مکانیزه شده انهار سنتی رودخانه مزلقان برای توزیع عادلانه منابع آبی در مزارع مجاور این رودخانه بویژه منطقه رودابان خبر داد.

مجید امیرحسینی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به جاری شدن آب مزلقان در حوضه آبی شهرستان ساوه در پی بارش‌های آبی مناسب دو سال اخیر اظهار کرد: امسال با سیلابی شدن رودخانه مزلقان بالغ بر ۴۰ میلیون متر مکعب آب از این رودخانه وارد دشت مرکزی ساوه شده است و کشاورزان از طریق انهار سنتی خود نسبت به توزیع آب این رودخانه اقدام کردند و آنرا به مصرف کشاورزی رساندند.

وی اراضی کشاورزی منطقه رودابان در جنوب و جنوب شرق ساوه را از جمله مناطقی عنوان کرد که از سیلابی شدن رودخانه مزلقان تا حد قابل قبولی سیراب شدند و گفت: طی دو سال اخیر حدود هزار هکتار از اراضی لم‌یزرع بر اثر سیلابی شدن رودخانه مزلقان زیر کشت پائیزه رفتند.

وی به وجود ۱۷ نهر سنتی رودخانه مزلقان در دشت مرکزی اشاره کرد و افزود: انهار سنتی این رودخانه براساس حقابه هر یک از بهره برداران تقسیم بندی شده و کشاورزان نسبت به برداشت میزان حقابه خود اقدام می‌کنند.

امیرحسینی با اشاره به برخی برداشت‌های بی رویه توسط برخی بهره‌برداران به دلیل گنجایش بالای انهار سنتی اظهار کرد: در جلسه‌ای با هدف توزیع عادلانه آب در انهار سنتی رودخانه مزلقان، مقرر شد کلیه انهار سنتی در بخش مرکزی که از منطقه زمان آباد آغاز و به رودابان ختم می‌شود، مکانیزه شده و با نصب دریچه‌های کنترلی میزان تخصیص حقابه برای تمامی بهره‌برداران به میزان عادلانه و مطابق با سهم تخصیصی باشد.

وی تصریح کرد: پیش بینی می‌شود تا قبل از آغاز سیلاب‌های بهاره سال ۱۴۰۰ کلیه انهار سنتی رودخانه مزلقان و دریچه‌های ورودی آب به ۱۷ مزرعه مستقر در مجاورت این رودخانه مکانیزه شده و برداشت‌ها عادلانه و متناسب با میزان تخصیصی باشد.

ایسنا پیشتر با انتشار گزارشی با عنوان “آژیر قرمز سوم ساوه از رودابان به گوش می‌رسد” که در تاریخ ۱۱ آذرماه سال ۱۳۹۸ منتشر شد به مشکلات تخصیص آب در این منطقه پرداخت و نارضایتی کشاورزان این منطقه از برداشت های بی رویه بهره برداران را در نقاط بالادستی رسانه‌ای کرد.

ایسنا در این گزارش نوشت “بازنگری در توزیع عادلانه آب میان حقابه‌بران از سد الغدیر و تخصیص آب برای کشاورزان رودابانی در کشت اول (پائیزه) و برخورداری صددرصدی این منطقه از سهم یک چهارمی آب رودخانه مزلقان ضمن رونق کشاورزی و ایجاد افزون بر ۴۰۰ فرصت شغلی به ادعای مالکین کشاورزی رودابان ضمن فراهم کردن بستر توسعه اقتصادی ناشی از رونق کشاورزی می تواند یک کمربند سبز را در جنوب شهر ساوه تشکیل و علاوه بر تلطیف هوای شهر از آلودگی متاثر از فعالیت ریزگردها جلوگیری کند. موضوعی که شاید به ظاهر دشوار و غیر عملی باشد، اما در نتیجه یک هم افزایی و هماهنگی بین بخشی با تشکیل کارگروه‌های مربوطه و کمی انعطاف در قانون، شدنی است”.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …