ایجاد نگرش خودباوری در جوانان، مهم‌ترین برکت انقلاب اسلامی است

رییس جهاددانشگاهی در وبینار موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی با تاکید بر اینکه نسل جوان ما و مردم باور کرده‌اند که ما توان انجام کارهای بزرگ را در داخل کشور داریم گفت: با اطمینان اعلام می‌کنم با حمایتی که رهبر معظم انقلاب از پیشرفت دانش‌بنیان کشور انجام می‌دهند، می‌توانیم در زمان کمی و حداکثر دو برنامه پنج‌ساله به تمام اهداف انقلاب اسلامی و شهدا برسیم.

به گزارش ایسنا، دکتر حمیدرضا طیبی، رییس جهاددانشگاهی در وبینار «خودباوری علمی اعجاز انقلاب اسلامی» که یکشنبه 14 بهمن‌ماه به مناسبت ایام دهه مبارک فجر توسط موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی با موضوع دستاوردهای علمی کشور در مرزهای دانش جهانی برگزار شد با گرامیداشت این ایام و تبریک ولادت حضرت زهرا (س) و فرارسیدن روز مادر و زن، یکی از مهم‌ترین برکات انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) را ایجاد نگرش خودباوری در جوانان خواند.

وی با تاکید بر اینکه با پیروزی انقلاب اسلامی  نگرش خودباوری در جوانان ایجاد شد که می‌توانیم عقب‌ماندگی‌های کشور را در تولید علم و فناوری جبران کنیم افزود: تشکیل جهاد سازندگی پس از پیروزی انقلاب اسلامی به منظر محرومیت‌زدایی در روستاها و نقاط دورافتاده کشور با همین باور شکل‌گرفته است.

رییس جهاددانشگاهی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی و تأکیدات ایشان که فرمودند غربی‌ها با توسعه علم و فناوری از دست‌یابی سایر کشورها به این علوم جلوگیری می‌کنند گفت: در دنیا یکی از اصلی‌ترین ملاک سنجش اقتدار کشورها  کاربردی کردن علم و فناوری است و برای رسیدن به اقتدار نظامی و اقتدار اقتصادی باید بتوانیم ضمن کاربردی کردن فناوری‌ها رقابت‌پذیری و روزآمدی آنها  نیز حفظ کنیم.

دستاوردهای جهاددانشگاهی در حوزه پزشکی

وی با اشاره اقدامات جهاددانشگاهی از بدو تشکیل این نهاد گفت: اولین اقدامات ما تأمین بخش لجستیک جنگ بود و در کنار آن در حوزه غیرنظامی نیز جهاددانشگاهی فعالیت‌هایش را در حوزه‌های فنی و مهندسی، پزشکی، کشاورزی و علوم انسانی و اجتماعی باهدف تامین فناوری‌های موردنیاز کشور و رفع عقب‌ماندگی‌ها شروع کرد.

دکتر طیبی در ادامه این وبینار به تشریح برخی از دستاوردهای جهاددانشگاهی پرداخت و با اشاره به موفقیت‌های پژوهشگاه رویان در تولید سلول‌های بنیادین گفت: پژوهشگاه رویان در تولید سلول‌های بنیادین جز ۱۰ کشور برتر جهان است و در این رابطه خیلی زود توانستیم در مرز تولید علم جهان حرکت کنیم و علم خود را تبدیل به فناوری کرده  و در حوزه بالین به اجرا دربیاوریم.

وی از درمان بیماری پارکینسون از طریق سلول درمانی و طب بازساختی به‌عنوان جدیدترین اقدامات پژوهشگاه رویان نام برد و گفت: فاز آزمایشگاهی و حیوانی آن با موفقیت به پایان رسیده است و در این رابطه دکتر بهاروند دانشمند موفق جهاددانشگاهی موفق به دریافت جایزه مصطفی (ص)  شدند.

دکتر طیبی با اشاره به اینکه اولین کیت تشخیص کرونا در مجموعه‌ جهاددانشگاهی تولیدشده است افزود: با توجه به تاکیدهای رهبر معظم انقلاب اسلامی اولین مرکز ذخایر ژنتیکی کشور راه‌اندازی شد تا ذخایر ژنتیکی کشور در این مرکز نگهداری شود و در خدمت تحقیق و توسعه کشور قرارداده شود.

از ساخت فرستنده‌های رادیویی تا دکل‌های حفاری

رییس جهاددانشگاهی در ادامه بابیان اینکه درزمینه‌ی فنی و مهندسی ازجمله اولین اقداماتی که شروع کردیم ساخت فرستنده‌های رادیویی بود ادامه داد: امروز توان ساخت فرستنده‌های رادیویی موج‌کوتاه و متوسط با پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌های روز دنیا راداریم  که نه‌تنها از این طریق نیاز داخلی تامین می‌شود این محصولات به برخی کشورها نیز صادر می‌شود.

دکتر طیبی به اقدامات در رابطه با صنعت نفت نیز پرداخت و گفت: نفت صنعت مادر محسوب می‌شود که تقریباً توانستیم پیشرفته‌ترین فناوری‌ها را در این صنعت تولید کنیم که ازجمله آنها می‌توانیم ساخت دکل‌ها و مته‌های حفاری، سیستم نمک‌زدایی، انواع مواد شیمیایی و … اشاره کرد که پیشرفته‌ترین فناوری‌ها در صنعت نفت است که بادانش کاملاً ایرانی انجام‌شده است.

رونمایی از طراحی ساخت قطار ملی با همکاری جهاددانشگاهی

وی بابیان اینکه کار جدیدی که در حال انجام آن هستیم ساخت سیستم رانش واگن مترو است گفت: در حال حاضر با رشد جمعیت شهرها مواجهیم که نیاز به سیستم حمل‌ونقل عمومی همچون مترو بیش‌ازپیش شده است، به همین دلیل در پروژه‌ای با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، متروی تهران و… طراحی و ساخت یک رام قطار ملی هدف‌گذاری شد که مراحل ساخت پیشرفته‌ترین سیستم این قطار یعنی سیستم رانش که هرکس این دانش را داشته باشد به آن واگن‌سازی میگویند در جهاددانشگاهی با موفقیت انجام‌شده است.
رییس جهاددانشگاهی ادامه داد: در روزهای آینده از سه واگن یک رام قطار ملی رونمایی می‌شود و تا پایان سال هفت واگن متروی قطار ملی با 85 درصد تولید داخل رونمایی خواهد شد.

اصلاح نژاد دام‌های سبک و سنگین و تولید بذرهای هیبریدی

دکتر طیبی با اشاره به اقدامات جهاددانشگاهی در حوزه‌ی کشاورزی و دامپروری گفت: یکی از کارهای اخیر این نهاد اصلاح نژاد دام‌های سبک و سنگین است، زیرا کشورمان با آب‌وهوای خشک با مشکل علوفه دست‌وپنجه نرم می‌کند که به همین دلیل جهت رفع وابستگی‌ها در واردات کره و گوشت باید نژاد دام‌هایمان را اصلاح کنیم که با دانش به‌دست‌آمده در جهاددانشگاهی و با همکاری سازمان اوقاف شرکتی را راه‌اندازی کردیم تا این فناوری به‌صورت گسترده در اختیار دامداران قرار گیرد. وی همچنین در حوزه کشاورزی به فعالیت‌ها درزمینه‌ی تولید بذرهای هیبریدی اشاره کرد و گفت: بذرهای هیبریدی تولیدشده دارای بهره‌وری بسیار بالا هستند. 

تولید محتوای آموزشی و آمار رشد علمی و آموزشی کشور

رییس جهاددانشگاهی بابیان اینکه سال ۹۲ رهبر معظم انقلاب در دیدار اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، گله‌ای نمودند که غربی‌ها از طریق آموزش زبان انگلیسی دارند فرهنگ خودشان را به ما منتقل میکنند ادامه داد: پس‌ازاین تاکیدات در جهاددانشگاهی با تحقیقات یک مجموعه هشت‌جلدی آموزش داخلی زبان انگلیسی وارد بازار آموزش کشور شده است. وی در ادامه با اشاره به آمارهایی از رشد علمی و آموزش عالی کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: در قبل از انقلاب سطح سواد کشور حداکثر ۴۷ درصد حداکثر بود که با اقدامات انجام‌شده به بالای ۹۲ درصد افزایش‌یافته است.

دکتر طیبی با تاکید بر اینکه تعداد دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور از ۲۳۲ مرکز و دانشگاه در قبل از انقلاب اسلامی به حدود ۲ هزار و ۵۴۰ دانشگاه افزایش‌یافته است افزود: تعداد دانشجویان نیز از ۱۷۵ هزار دانشجو به  بالغ‌بر ۴ میلیون نفر رسیده است که در مقاطع مختلف مشغول تحصیل هستند.

رییس جهاددانشگاهی با اشاره به اینکه تعداد زنان دانشجو نیز از ۶ درصد به بالای ۴۵ درصد افزایش‌یافته است ادامه داد: بررسی رتبه ایران علمی کشور نیز نشان می‌دهد که هم‌اکنون جایگاه ایران در پایگاه‌های  اسکوپوس و  ISI رتبه 15 است و درصد سهم ایران در تولید علم دنیا نیز از 1/0 درصد سال 1357 به  25/2در سال جاری ارتقا پیداکرده است و در حال حاضر در منطقه و در جهان اسلام جایگاه نخست راداریم.

دکتر طیبی بابیان اینکه در همین راستا و به برکت انقلاب شاهد افزایش حضور تعداد دانشگاه‌های ایران در بین دانشگاه‌های برتر دنیا و افزایش تعداد دانشمندان برتر در سطح یک درصد دانشمندان جهان هستیم افزود: هم‌اکنون 45 پارک علم و فناوری در کشور فعالیت دارند که سه پارک آن توسط جهاددانشگاهی راه‌اندازی شده‌اند.

توان انجام کارهای بزرگ را در داخل کشور داریم

رییس جهاددانشگاهی در ادامه بابیان اینکه هدف از گفتن این توانمندی‌ها این بود که بگویم ما توان انجام کارهای بزرگ را در داخل کشور راداریم افزود: انجام این حجم از کارهای بزرگ فناورانه نشان می‌دهد که نسل جوان ما و مردم باور کرده‌اند که ما توان انجام کارهای بزرگ را در داخل کشور داریم. وی بابیان اینکه ما در قبل از انقلاب فقط نمایش داشتن اراده در کشور را داشتیم افزود: ولی درواقع کسان دیگری کشور را اداره می‌کردند و فعالیت ۲۴ هزار مستشار خارجی گواهی بر این مدعاست.

دکتر طیبی بابیان اینکه امروز کشور کاملاً مستقل در اداره می‌شود تاکید کرد: با اطمینان اعلام می‌کنم با حمایتی که رهبر معظم انقلاب از پیشرفت دانش‌بنیان کشور انجام می‌دهند، می‌توانیم در زمان کمی و حداکثر دو برنامه پنج‌ساله به تمام اهداف انقلاب اسلامی و شهدا برسیم که نیاز است به توان ملی و ظرفیتی که انقلاب ایجاد کرده بیشتر توجه شود.

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، سلسله وبینار های ایام‌الله دهه فجر توسط موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی برگزار می‌شود و در این وبینار که با عنوان «خودباوری علمی اعجاز انقلاب اسلامی» برگزار شد، دکتر حمیدرضا طیبی، رییس جهاددانشگاهی، دکتر حسن جلیلی، عضو هیات علمی دانشگاه تهران ، مهندس مهدی صفاری نیا، رییس پارک فناوری پردیس، دکتر محمدعلی زلفی‌گل، استاد دانشگاه بوعلی‌سینا در رشته شیمی آلی در زمینه‌ دستاوردهای علمی کشور به ایراد سخنرانی پرداختند و ریاست جلسه نیز بر عهده دکتر محمد اسحاقی معاون آموزش و پژوهش  موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی بود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …