ایران به یکی از عمده‌ترین واردکنندگان آفت‌کش تبدیل شده است

معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات با اشاره به اینکه متاسفانه کشور به یکی از عمده ‌ترین واردکنندگان آفت‌کش ها تبدیل شده است، گفت: قطع این وابستگی مستلزم توجه به صنایع تولید نهاده های کنترل غیرشیمیایی در داخل کشور است.

مسعود لطیفیان در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه صنایع تولید نهاده های کنترل غیرشیمیایی شامل انواع آفت‌کش‌های زیستی گیاه پایه و میکروبی که یکی از مهمترین صنایع در کاهش وابستگی کشاورزی کشور به تامین نهاده های گیاهپزشکی از خارج کشور بوده و نقش مهمی در اشتغالزایی و رشد اقتصادی دارد، گفت: توجه به این صنعت مهم در حالی است که یکی از صنایع پیشرو و پرطرفدار در کشاورزی جهان است و توجه بسیاری از کشورها را به خود جلب کرده است.

وی ادامه داد: در ایران و در دهه ۶۰ فعالیت این صنایع در کشور آغاز شد. از همان ابتدا کیفیت تولیدات ایرانی باعث شد نهاده های کنترل غیرشیمیایی تولید داخل به تدریج جای خود را در بازارهای داخلی کشور باز کند. اما این محبوبیت و پتانسیل بالای این صنایع امروزه بخش بسیار اندکی از سهم نهاده های مدیریت کنترل آفات را به خود اختصاص داده است و این صنایع نتوانسته اند جایگاه واقعی خود را در صنایع تولید نهاده های کشاورزی داخلی پیدا کنند.

معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات اضافه کرد: امروز ایران می‌تواند از مزیت و پتانسیل بالای داخلی این گروه از صنایع خود در توسعه و رشد اقتصادی کشاورزی کشور  استفاده کند و مانع آن شود که جای تولیدات داخلی را کالاهای چینی و هندی بگیرند.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه کشورمان امروز به یکی از عمده ‌ترین واردکنندگان آفت‌کش‌ها تبدیل شده است، گفت: برای قطع این وابستگی یکی از بهترین راهکارها توجه به صنایع تولید نهاده های کنترل غیرشیمیایی در داخل کشور است. صنایع تولیدات نهاده های کنترل غیرشیمیایی اعم از آفت‌کش‌های میکروبی و گیاه پایه ایران به‌لحاظ کیفیت، قابلیت رقابت ‌پذیری با دیگر کشورهای تولیدکننده را دارد، زیرا به‌لحاظ تنوع و زیرساخت های علمی و فنی جزو کشورهای برتر به‌شمار می ‌رویم. اما مشکلاتی از جمله هزینه‌های بالای تأمین زیرساخت های اولیه، بالا بودن سود تجارت آفت‌کش‌های شیمیایی، قوانین و مقررات دست‌ و پاگیر و واردات بی ‌رویه آفت‌کش‌های شیمیایی باعث شده فرصت رقابت برابر را در بازار این نوع نهاده ها در داخل کشور از دست بدهیم.

لطیفیان در ادامه گفت: به اعتقاد صنعتگران حوزه آفت‌کش‌های غیرشیمیایی امروز این صنعت می تواند بخش عمده ای از نیاز کشور را به آفت‌کش‌های مورد نیاز برای کنترل آفات و بیماری های گیاهی تامین کند و نقش بزرگی در تامین امنیت غذایی جامعه به خصوص به لحاظ کیفیت تولیدات گیاهی بازی کند. دولت باید برای حفظ این اشتغال و رفع مشکلات این بخش برنامه ریزی بلند مدت داشته باشد. علاوه بر این یکی از مشکلات این صنایع در کشور وضعیت نامناسب سرمایه‌گذاری و ارتقای کیفیت تولید است.

وی با بیان اینکه در سال جاری که به نام «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» نام گذاری شده، سازمان حفظ نباتات درصدد است به بررسی جدی وضعیت صنایع تولید نهاده های آفت‌کش کشور و کمک به رفع مشکلات آنها بپردازد، تصریح کرد: از مهمترین مشکلات و موانع توسعه این صنایع در کشور می توان بالا بودن هزینه‌های تولید و قیمت تمام‌شده نسبت به کشورهای دیگر، عدم توسعه و نوسازی صنایع تولیدی و خدمات توزیع و بازار یابی داخلی و خارجی، نبود حمایت‌های لازم از نام و نشان تجاری ملی و در نتیجه کمبود تعداد نام و نشان تجاری قوی داخلی، محدودیت‌های فرهنگی و اجتماعی در معرفی محصولات و ایجاد محتوای ترویجی مبتنی بر تقاضای نظام های بهره وری تولیدات گیاهی اشاره کرد.

این مقام مسئول در سازمان حفظ نباتات اضافه کرد: مهمترین تهدیدهای شناسایی شده در این صنعت خلأ هدف‌گذاری و چشم‌انداز در سطح شرکت های تولیدکننده برای ایجاد تنوع لازم در سبد نیازهای کشور و صادرات، فرهنگ استفاده از آفت‌کش‌های شیمیایی به عنوان تنها روش موفق و سریع، استفاده از روش های قدیمی و ناکارآمد در تولید آفت‌کش‌های غیرشیمیایی، بروز نبودن زیست فناوری فناوری تولید برخی آفت‌کش‌های غیرشیمیایی، عدم نگاه زنجیره ای دولت و ذی‌نفعان به کل صنایع تولید آفت‌کش‌ها، ایجاد محدودیت‌های زیاد برای ثبت برندها و تولیدات داخلی آفت‌کش‌های غیرشیمیایی، عدم برنامه ریزی صحیح در حوزه صادرات آفت‌کش‌های غیرشیمیایی مازاد نیاز داخلی وعدم برنامه ریزی صحیح در حوزه صادرات آفت‌کش‌های غیرشیمیایی مازاد نیاز داخلی  است.

معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات در پایان با بیان اینکه صنایع و شرکت‌های تولید آفت‌کش‌های غیرشیمیایی به صورت کلان نیازمند بکارگیری سیاست های حمایتی در روند توسعه خود هستند، گفت: اصلاح قوانین مرتبط با کار و تامین اجتماعی مبتنی صنایع حمایت کننده از محیط زیست و سلامت انسان در جهت اشتغال بیشتر،  توسعه آموزش های تخصصی تولید، بهره وری و کیفیت در تولید آفت کش های غیرشیمیایی، جذب سرمایه گذاری ها و مشارکت کننده های خارجی در تولید داخل کشور، رسمیت بخشی به تولید شرکت ها جهت توسعه برندهای داخلی مطابق دستورالعمل های موجود در سازمان حفظ نباتات کشور، تسهیل در واگذاری پروانه بهره برداری به شرکت‌های دانش بنیان، تسهیل در به رسمیت شناخته شدن صنایع تولید آفت کش های غیرشیمیایی به عنوان صنعت سبز و صدور پروانه بهره برداری برای کارگاه های بیش از ۵۰ نفر در شهرهای بزرگ بدون در نظر گرفتن شعاع ۱۲۰ کیلومتری،  ایجاد مشوق های لازم جهت شفافیت تولیدکنندگان و کاهش تولیدات غیرقانونی و استقرار تدریجی اخذ شناسه کالا با توجه به آیین نامه های اجرایی ماده ۱۳ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز  برای آفت‌کش‌های غیرشیمیایی بایستی مد نظر قرار گیرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …