بازار باید با مکانیسم عرضه و تقاضا کنترل شود، نه سرکوب قیمت

یک اقتصاددان معتقد است وقتی بازار از طریق میزان تولید و عرضه کنترل شود به طور قطع قیمت نیز دچار نوسانات شدید نخواهد شد، زیرا هر زمان که تورم زیاد شد می توان کالای بیشتری به بازار عرضه کرد و قیمت را به تعادل رساند. به طور قطع سرکوب قیمت نمی تواند دستاوردی جز رکود و زیان تولید به همراه داشته باشد.

علی اکبر نیکواقبال در گفت وگو با ایسنا ضمن اشاره به اینکه رشد اقتصادی می تواند در پس افزایش قیمت کالاها رخ دهد، گفت: زمانی که قیمت یک کالا افزایش می یابد، به دلیل اینکه انگیزه برای تولید بیشتر می شود رشد تولید را به همراه دارد و از طرف دیگر می تواند محرکی برای رونق صنایع بالادستی باشد، زیرا آنها باید مواد اولیه مورد نیاز را تامین کنند.

وی با بیان اینکه در شرایطی رشد قیمت می تواند منجر به رشد اقتصادی شود که قدرت خرید نیز وجود داشته باشد، افزود: اگر قیمت کالاها به صورت بی رویه بالا برود و مردم توان خرید کالا نداشته باشند رکود در بازار اتفاق می افتد و در نهایت این اتفاق دوباره منجر به کاهش قیمت و تولید می شود؛ بنابراین باید نوعی تعادل در بازار عرضه و تقاضا وجود داشته باشد تا قیمت در سطح مناسبی حفظ شود.

این اقتصاددان با تاکید بر اینکه سرکوب قیمتها یک عامل بازدارنده برای افزایش تولید است، تصریح کرد: وقتی کالایی با مواد اولیه گران ساخته شود و دولت بخواهد با استفاده از ابزارهای کنترلی قیمت کالای تمام شده را سرکوب کند، عملا منافع تولید کننده آسیب می بیند و نتیجه آن چیزی جز کاهش و توقف تولید نخواهد بود؛ از این رو در سطح کلان باید سیاست هایی به کار گرفته شود که بدون سرکوب قیمت، بازار پویا و پررونق باشد که یکی از این ابزارها ایجاد بهره وری در تولید و کاهش هزینه های تمام شده است. از طرف دیگر دولت می تواند فضای کسب و کار را بهبود بخشد و از این طریق فرایندهای موجود در فعالیت های اقتصادی را بهینه کند.

نیکو اقبال با تاکید بر اینکه مکانیسم بازار، قیمت ها را متعادل می کند، اظهار کرد: زمانی که قیمت کالایی بالا می رود تقاضا برای آن کاهش می یابد و در مدت کوتاهی قیمت آن نزولی می شود و در ادامه میزان تولید و عرضه آن کاهش می یابد و دوباره تقاضا بر عرضه پیشی می گیرد و از این طریق بازار قیمت مناسب کالا را کشف می کند.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه عدم سرکوب قیمت کالا همواره منجر به تورم بالا نمی شود، اظهار کرد: وقتی بازار از طریق میزان تولید و عرضه متعادل شود به طور قطع قیمت نیز دچار نوسانات شدید نخواهد شد و هر زمان که تورم زیاد شد می توان کالای بیشتری به بازار عرضه کرد و قیمت را به تعادل رساند، اما به طور قطع سرکوب قیمت نمی تواند دستاوردی جز رکود و زیان تولید به همراه داشته باشد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …