بازار سوخت کثیف از رونق افتاد

رونق غیرمنتظره ای که بازار نفت کوره کثیف پیدا کرده بود، با افزایش تولید اوپک پلاس از ماه میلادی جاری ضعیف خواهد شد.

به گزارش ایسنا، کاهش تولید از سوی گروه اوپک پلاس و تحریمهای آمریکا علیه ایران و ونزوئلا، به عرضه نفت سنگین لطمه زده و پالایشگاههای سراسر جهان از آمریکا گرفته تا هند را ناچار کرده بود سوخت حاوی سولفور بالا خریداری کرده و به عنوان خوراک جایگزین در پالایشگاههای خود استفاده کنند. معمولا تقاضای بالا باعث کمبود عرضه در بازار می شود اما انتظار می رود با افزایش تولید اوپک پلاس، میزان عرضه نفت سنگین افزایش پیدا کند.

سهم بزرگی از نفت کوره پیش از این به عنوان سوخت کشتیها مورد استفاده قرار می گرفت اما مصرف آن در این بخش با مقررات جدیدی که از ابتدای امسال به اجرا درآمده اند و استفاده کشتیها از سوختهای پاکتر یا تجهیزات پاکسازی آلایندگی سوخت را اجباری کرده اند، کمتر شده است. همچنین افزایش اخیر تقاضا برای نفت کوره با افزایش فصلی تقاضا در خاورمیانه همزمان شد که نفت کوره را برای استفاده در تولید برق در طول ماههای داغ تابستان وارد می کند.

عربستان سعودی به دلیل تشدید رقابت، مجبور شده است برای تامین سوخت نیروگاههایش به بازارهای دیگری مراجعه کند و خرید نفت کوره سولفور بالا از سوی هند در فاصله ژانویه تا ژوییه امسال بیش از سه برابر افزایش یافت.

پالایشگرها در تایلند و کره جنوبی هم خرید نفت کوره را در ماههای اخیر افزایش دادند تا از آن به عنوان یک خوراک جایگزین استفاده کنند. زمان واردات آنها با کاهش شدید عرضه از سوی کشورهایی مانند عربستان سعودی و عراق همزمان شد که نفت حاوی سولفور بالا صادر می کنند.

طبق اعلام شرکت “جی بی سی انرژی”، بازار نفت کوره حاوی سولفور بالا ماه گذشته بیش از ۵۰۰ هزار بشکه در روز کمبود عرضه داشت اما این کمبود تا پایان سال عادیتر شده و به ۱۰۰ هزار بشکه در روز می رسد. پالایشگرها می توانند از نفت کوره به عنوان خوراک در واحدهای ثانویه استفاده کنند تا سوختهایی مانند دیزل تولید کنند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، با تسهیل محدودیت عرضه اوپک پلاس و بازگشت عرضه بیشتر به بازار، پالایشگاهها دوباره به استفاده از نفت سنگین به عنوان خوراک خواهند پرداخت و خرید نفت کوره را کاهش می دهند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …