باید ممنوعیت سفت و سختی در صادرات خوراک پتروشیمی ایجاد شود

ایسنا/همدان نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: باید ممنوعیت سفت و سختی در صادرات خوراک پتروشیمی ایجاد کنیم و تا زمانی که خود کارخانجات ما نیازمند این خوراک هستند باید در داخل مصرف شود.

سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی پنجشنبه ۱۶ بهمن ماه در بازدید از پتروشیمی هگمتانه همدان، اظهار کرد: در پتروشیمی هگمتانه به عنوان زنجیره میانی، PVC با استاندارد پزشکی برای مصرف در صنایع پزشکی ساخته می شود که در کشور و منطقه غرب آسیا بی نظیر است و امیدواریم صنایع بالادست و پایین دست آن هم توسعه پیدا کند. 

وی ادامه داد: مسئله‌ خوراک هم یک مسئله جدی در مجموعه صنایع ماست به طوریکه صنایع فولادی و پتروشیمی ما مسئله خوراک دارند که تغییر سیاست های مداوم و تعهد صنایع بالادستی به منظور تأمین خوراک برای صنایع پایین دستی مشکل ایجاد کرده است. 

نایب رئیس مجلس تصریح کرد: در زنجیره تولید ارزش یعنی از ماده خام اولیه تا بخش میانی یا بین واسط در تبدیل خوراک تا زنجیره پایین دست ما تا زمانی که مصرف در صنایع داخلی داریم، نباید صادرات داشته باشیم. در واقع اجازه صادرات با هدف تأمین ارز خیلی خیلی وسوسه برانگیز برای خود دولت، وزارت نفت و صنایع پتروشیمی بزرگ بوده و این مشکل ایجاد کرده است.

وی اضافه کرد: چند روز پیش یزد بودم و صنایع نساجی که از محصولات پتروشیمی استفاده می کردند مشکل خوراک داشتند، الان پتروشیمی هگمتانه هم همین مشکل را دارد، به نظر یک مشکل فراگیر است و با توجه به ارزش صادراتی که این خوراک دارد و به علت قیمت ارز در بازار تمایل صادرات وجود دارد.

قاضی‌زاده هاشمی بیان کرد: به نظر باید ممنوعیت سفت و سختی در صادرات خوراک ایجاد کنیم و تا زمانی که خود کارخانجات ما نیازمند این خوراک هستند، باید در داخل مصرف شود و اگر تولید مازاد داشتیم مثلا سنگ آهن، گاز و مواد اولیه مازاد پتروشیمی بود، آن موقع صادرات اتفاق بیفتد البته باید در این زمینه با دولت به جمع بندی برسیم. در ضمن اینکه کجا مازاد تولید داریم و کجا نداریم هم محل بحث است و باید دید اوضاع چگونه است. در خوراک پتروشیمی به نظر نه تنها مازاد نداریم، کمبود هم داریم.

وی اذعان کرد: به نظر می رسد نسبت به سرمایه گذاری، بخش های مختلف صنعت با همدیگر رشد پیدا نکرده است، یعنی در بالادست به اندازه بخش میانی رشد نداشته ایم و بعد در پایین دست کمتر، در واقع بخشی از زنجیره را خیلی بزرگ کرده ایم و مجوزهای فراوان داده ایم و قبل و بعدش را درست ندیده ایم که آنها هم باید کامل شود.

نماینده مردم همدان در مجلس هم در این بازدید درباره جذب نیروهای غیربومی در پتروشیمی گفت: نیروهای بومی و غیربومی داریم اما اکنون دغدغه اصلی بحث خوراک پتروشیمی است که دنبال کردیم. در استان گاهی کارشناس خبره خوب در داخل داریم که باید از آنها استفاده شود البته گاهی هم باید از جای دیگر برای پیشرفت صنایع و اینکه کارگاه های ما نخوابد، استفاده شود.

حجت الاسلام احمدحسین فلاحی با اشاره به مشکل اشتغال در استان مطرح کرد: علت اینکه فریاد می زنیم که باید بخش خصوصی را توسعه داده و جوانان را مشغول به کار کنیم این است که از مهاجرت گسترده آنها به تهران و سرگردانیشان جلوگیری کرده و از توانمندی هایشان در استان استفاده کنیم.

وی افزود: باید در این راستا شرکت های نیمه کاره و بعضاً تعطیل را راه بیندازیم و شرکت هایی چون پتروشیمی هگمتانه را توسعه دهیم تا جوانان بتوانند هر چه بهتر در کنار خانواده هایشان امرار معاش کنند و زندگیشان سروسامان بگیرد.

نایب رئیس مجلس در ادامه سفر یکروزه خود به استان همدان از گلخانه های شهرستان فامنین بازدید کرد و گفت: باید اعتباراتی تحت عنوان یارانه تسهیلات بانکی برای توسعه کشت گلخانه ای اختصاص یابد و برای هر استانی سهمیه ای درنظر گرفته شود که وزارت جهادکشاورزی تقسیم می کند و طبیعتاً استان ها بین شهرستان هایشان تقسیم و آن را جذب می کنند.

وی خاطرنشان کرد: تلاش باید بر این باشد که شهرستان هایی که در توسعه کشت گلخانه ای عقب مانده اند، خودشان را برسانند. به عنوان مثال شهرستان فامنین آنطور که شنیده ام عقب افتادگی تاریخی در این زمینه داشته که طی یکی دو سال گذشته اقدامات خوبی با قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه در این منطقه انجام شده اما با توجه به اینکه زیرساخت این شهرستان کشاورزی است در ابتدا باید توسعه کشت گلخانه ای صورت گیرد سپس توسعه صنایع مبدل هم به آن اضافه شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …