بیش از هر زمان دیگری به کارآفرینان نیاز داریم/راهکارهای ساده برای تقویت خلاقیت

مدیر مرکز فناوری و نوآوری پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه در رویدادهای فناورانه اکثر ایده‌ها سطحی است و چنین ایده‌هایی منجر به رفع مشکلات کشور نخواهد شد، گفت: توسعه خلاقیت در جوانان برای ایده‌پردازی مربوط به آموزش‌های دوره کودکی می‌شود و این در حالی است که تعلیم و تربیت در کشور منجر به رشد خلاقیت در کودکان نمی‌شود.

علی اصغر سعدآبادی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به نامگذاری جهانی هفته‌ای به نام “کارآفرینی”، افزود: در همه کشورهای دنیا، کارآفرینی یک امر مقدس به شمار می‌رود چون در ارزش‌های ما ایجاد کسب و کار موجب رونق زندگی روزمره مردم خواهد شد؛ از این رو یک هفته به نام «هفته جهانی کارآفرینی» نامگذاری شده است.

وی ادامه داد: از این رو در این هفته کلیه ارگان‌ها و سازمان‌هایی که در این زمینه فعال هستند، مجموعه برنامه‌هایی را برگزار می‌کنند که از آن جمله می‌توان به معرفی کارآفرینان موفق اشاره کرد که با هدف تشویق کارآفرینان و ایجاد اعتماد به نفس در مردم انجام می‌شود.

سعدآبادی معرفی مهارت‌های اصلی برای ایجاد کارآفرینی را از دیگر برنامه‌هایی نام برد که در این هفته جهانی برگزار می‌شود و یادآور شد: بر این اساس با برگزاری دوره‌های آموزشی کوتاه مدت در خصوص بازاریابی، مهارت افزایی، نحوه کار تیمی اثربخش و مهارت جذب سرمایه، ایده‌پردازی و نوآوری برگزار می‌شود و در کنار آن رویدادهای ویژه کارآفرینی ارائه می‌شود.

مدیر مرکز فناوری و نوآوری پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی، رویداد “ریورس پیچ” با هدف ارائه نیازهای فناورانه را از نمونه‌های این رویدادها نام برد که در کشور برگزار می‌شود و اظهار کرد: در گذشته کارآفرینان ایده‌پردازی می‎‌کردند و گاهی این ایده‌ها در راستای حل مسائل موجود در کشور نبود؛ از این رو ایده‌های ارائه شده از آنجایی که متناسب با نیاز کشور نبود، توسعه نمی‎یافت.

وی اضافه کرد: لذا با برگزاری چنین رویدادهایی به سراغ سازمان‌ها و صنایع رفته می‌شود و مشکلات آنها احصا می‌شود و با دسته‌بندی این نیازها به کارآفرینان معرفی خواهد شد و از این طریق کارآفرینان در راستای نیازهای موجود به ارائه ایده‌ می‌پردازند.

رابطه سواد و فناوری و توسعه کارآفرینی

سعدآبادی با تاکید بر اینکه کارآفرینی بیش از آنکه یک دانش باشد، سبک زندگی است، خاطر نشان کرد: زمانی که موضوعی، سبک زندگی قلمداد می‎شود بخشی از آن دانش و مهارت و بخش دیگر مهارت افزایی به مسایل اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی و سیاسی مربوط خواهد شد.

استادیار پژوهشکده مطالعات بنیادین علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی، با اشاره به اصطلاح “صف شکنان” در حوزه کارآفرینان، اظهار کرد: این اصطلاح برای افرادی به کار برده می‌شود که اقدامات خارق‌العاده و شگفت‌انگیز را اجرایی کنند، ضمن آنکه کارآفرینان از ویژگی‌های دیگری مانند ریسک‌پذیری، پشتکار بالا و غیره نیز برخوردارند.

وی اضافه کرد: در کنار این ویژگی‌ها در صورتی که دانش نباشد، بسیار دشوار به ثمر می‌رسد؛ از این رو افرادی که می‌خواهند کارآفرین شوند، باید این ویژگی‌های مورد نیاز را در خود تقویت کنند و هم اقدام به  کسب مهارت‌های کارآفرینی کنند.

سعد آبادی “بازاریابی”، “ارتباطات موثر” و “جذب سرمایه” را از دانش‌های مورد نیاز برای توسعه کارآفرینی دانست.

بالانبودن سطح بالا ایده پردازی در ایران

مدیر مرکز نوآوری دانشگاه شهید بهشتی با ابراز تاسف از اینکه در رویدادهای فناورانه که در ایران برگزار می‌شود، ایده‌های سطحی ارائه شده است، افزود: چنین ایده‌هایی مشکلی از کشور مرتفع نمی‌کند، ضمن آنکه هم افراد ایده‌پرداز ناامید می‌شوند و هم جامعه به دلیل عدم رفع مشکلات ناامید خواهد شد.

وی اظهار کرد: برای رفع این چالش ما نیاز داریم که از قبل یکسری زمینه‌ها را فراهم کنیم، بعد کارآفرینان را دعوت به حضور در این رویدادها کنیم.

سعدآبادی، توسعه خلاقیت در جوانان برای ایده‌پردازی را مربوط به آموزش‌های دوره کودکی دانست و ادامه داد: سبک تعلیم و تربیت ما به گونه‌ای است که خلاقیت را در کودکان از دوران مدرسه می‌کشد؛ چرا که از دوران دبستان یکسری موضوعات به آنها ارائه می‌دهیم، بدون آنکه نوآوری در آنها تقویت شود و این در حالی است که سیستم آموزشی باید به گونه‌ای باشد که دانش‌آموزان را تشویق به ارائه نظر کند.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی، رفع این چالش را نیازمند راهکارهای کوتاه مدت و بلند مدت دانست و خاطر نشان کرد: در راهکارهای بلند مدت نیاز داریم تا سیستم تعلیم و تربیت کشور متحول شود، ضمن آنکه خانواده‌ها نیاز کودکان را به ارائه خلاقیت، تشویق کرده و اجازه دهند کودکان در جمع آنها سخنرانی کنند.

وی با بیان اینکه سخنرانی کودکان در جمع خانوادگی بسیار رایج است، افزود: در بسیاری از کشورها راهکارهایی را برای تربیت کودکان دارند که هم خلاقیت را در آنها پرورش می‌دهند و هم به آنها مفهوم وام گرفتن، کسب و کار و کارآفرینی را آموزش می‌دهند، ولی ما از این نوع اقدامات در کشور نداریم.

چکار کنیم که خلاق شویم

سعدآبادی با اشاره به راهکارهای کوتاه مدت برای توسعه خلاقیت در کودکان، اظهار کرد: در این زمینه یکسری راهکارها وجود دارد که می‌توانیم برای توسعه خلاقیت اجرایی کنیم، به عنوان مثال اگر فرد راست دست است، کارهایی را که تا امروز با دست راست انجام می‌داده، با دست چپ انجام دهد.

وی با بیان اینکه چنین اقداماتی موجب فعال و تقویت شدن بخش‌ خلاقیت مغز می‌شود، خاطر نشان کرد: علاوه بر آن نیاز است تا در خصوص نحوه فعال شدن استارتاپ‌ها در سایر کشورها مطالعات بیشتری داشته باشیم. این امر موجب خواهد شد که دوباره ما به دنبال ساختن چرخ نرویم و ایده‌پردازی‌هایی کنیم که قبلا وجود داشته است.

سعدآبادی با بیان اینکه برخی از کپی‌کاری‌ها از ایده‌های خارجی که به کشور وارد شد، موفق بوده است، نمونه آن  ایده‌هایی را که در داخل کشور اجرایی شدند در حوزه‌های حمل‌ونقل و خرید اینترنتی دانست.

وی با بیان اینکه وقتی از کودکان پرسیده می‌شود که در آینده چکاره خواهند شد قطعا پاسخ می‌دهند که دکتر شوند، گفت: در صورتی که امروز ما بیش از هر زمان دیگری به کارآفرینان نیاز داریم.

سعدآبادی با اشاره به جایگاه بالای کارآفرینان خلاق در دنیا، اظهار کرد: از این رو ما نیاز داریم که در رسانه‌ها درباره تعاریف کارآفرینی به مردم آموزش دهیم. این دسته از افراد زندگی مهیج و جذابی دارند و اگر در این زمینه اطلاع‌رسانی شود، به تدریج جامعه به سمت کارآفرینی حرکت خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، هفته جهانی کارآفرینی (GEW) بزرگترین رویداد هماهنگ برای ترویج و ترفیع کارآفرینی در جهان است که هر سال در بازه زمانی ۱۸ تا ۲۴ نوامبر برابر با ۲۸ آبان تا ۴ آذر برگزار می‌شود.

در این رویداد هماهنگ، با تشویق افراد تلاش می‌شود تا نسل جدیدی از کارآفرینان به راه‌اندازی کسب و کار فکر و کسب و کار شخصی خود را آغاز کنند. عقیده بسیاری بر این است که این کمپین عظیم جهانی می‌تواند باعث ترفیع جایگاه کارآفرینی در اذهان و افکار شده و مشوقی برای راه‌اندازی کسب و کار توسط عموم جامعه شود.

این رویداد مراسمی برای ارج نهادن به نوآوران و خالقان اشتغال است؛ کسانی که ایده‌های خود را حیات بخشیدند و کسب و کاری را پایه‌گذاری کرده و باعث رشد اقتصادی در کشور خود و توسعه رفاه انسانی شدند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …