تاثیر پیلاتس و ویتامین E بر سندرم متابولیک

نتایج یک پژوهش نشان می دهد، پیلاتس و مصرف ویتامین E می‌تواند موجب کنترل برخی شاخص‌های سندرم متابولیک در دختران نوجوان دارای اضافه وزن شود.

به گزارش ایسنا، سندروم متابولیک به عنوان یک عامل خطر ساز بیماری های قلبی عروقی و دیابت محسوب می‌شود که از دوران کودکی آغاز و در نوجوانی و بزرگسالی علائم آن مشخص می شود. نوجوانان دارای سندرم متابولیک چاق بوده و ۲۵.۲ درصد آن ها اضافه وزن داشته‌اند.

علائم سندروم متابولیک در نوجوانان به خصوص در دختران در حال افزایش است به طوری که عوامل اجتماعی، سطح فعالیت بدنی، رژیم غذایی و جنسیت از جمله عوامل موثر بر آن محسوب می‌شود. محققان در پژوهشی با عنوان” تاثیر تمرین پیلاتس به همراه مصرف ویتامین E بر برخی شاخص های سندرم متابولیک در دختران نوجوان دارای اضافه وزن” این موضوع را بررسی کرده اند.

بر اساس آنچه در این مقاله که توسط فهیمه کریمی، کارشناس ارشد فیزیولوژی ورزشی آموزش و پرورش شهرستان محلات، دکتر مهدی مرادی، استادیار گروه فیزیولوژی ورزشی دانشگاه آزاد واحد اراک و دکتر بهروز بقایی دکترای تخصصی فیزیولوژی ورزشی قلب و عروق و تنفس از دانشگاه آزاد واحد جلفا نگاشته شده، آمده است:« این مطالعه نیمه‌تجربی و کارآزمایی بالینی سه گروهه شاهددار تصادفی شده، در سال ۱۳۹۴ بر روی ۳۰ نفر از دختران ۱۸-۱۵ سال شهرستان محلات انجام شد.»

محققان پس از بررسی ویژگی‌های جسمی آزمودنی‌ها، آن‌ها را به سه گروه تمرینات منتخب پیلاتس، تمرینات منتخب پیلاتس و مصرف ویتامین E( کپسول ۴۰۰ میلی‌گرمی، هر شب یک عدد قرص بعد از صرف شام) و گروه کنترل تقسیم کردند.

طبق آنچه اعلام شده «جهت بررسی سطح پایه نیمرخ لیپیدی و گلوکز، نمونه خون وریدی پس از ۱۴-۱۲ ساعت ناشتایی یک روز قبل از شروع تمرین اخذ شد. سپس آزمودنی‌های هر سه گروه در برنامه مشخص هر گروه شرکت کردند. به والدین گروه دریافت‌کننده مکمل کپسول ویتامین E داده شد تا در منزل به آزمودنی‌ها بدهند.»

نویسندگان این مقاله می‌گویند: «پس از پایان شش هفته، فشار خون سیستولی و دیاستولی و نسبت کمر به باسن، اندازه‌گیری شد و همچنین نمونه خون وریدی یک روز پس از آخرین جلسه تمرین به صورت ناشتا جهت تعیین سطح گلوکز و سطح نیمرخ لیپیدی اخذ شد.»

در این پژوهش آمده است: «در گروه تمرین پیلاتس+ ویتامین E، مقادیر LDL، HDL  و  تری گلیسیرید تغییر معناداری نداشتند اما مقادیر کلسترول، گلوکز و نسبت کمر به باسن کاهش معناداری یافت. در گروه تمرین پیلاتس مقادیر LDL، تری گلیسرید، کلسترول، گلوکز و نسبت دور کمر به باسن کاهش معناداری یافت اما مقدار HDL تغییر معناداری نداشت. در گروه کنترل نیز مقادیرLDL ، HDL، تری گلیسیرید، کلسترول و نسبت دور کمر به باسن تغییر معناداری نداشت.»

نویسندگان این مقاله در پایان معتقدند: «تمرینات منتخب پیلاتس، منجر به کنترل برخی شاخص‌های سندرم متابولیک از جمله چربی‌های خون و گلوکز در دختران نوجوان دارای اضافه وزن می شود. از سوی دیگر استفاده از ویتامین E به همراه تمرینات منتخب پیلاتس نیز منجر به تاثیرات مشابهی می‌شود و تفاوت معنی‌دار از این نظر وجود ندارد بر همین اساس می‌توان دریافت شرکت در تمرینات منتخب پیلاتس به تنهایی و یا همراه با ویتامین E می‌تواند منجر به بهبود برخی از شاخص‌های سندرم متابولیک شود»

این مقاله در سومین شماره بیست و یکمین دوره ی مجله زنان مامایی و نازایی ایران منتشر شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …