تب بازار نفت از تابستان داغ خاورمیانه

افزایش دمای هوا در خاورمیانه که یکی از بزرگترین مناطق تولیدکننده انرژی جهان است، ممکن است قیمتهای سوخت را بالاتر ببرد زیرا کشورهای این منطقه نفت و گاز طبیعی بیشتری برای خنک کردن هوا می سوزانند.

به گزارش ایسنا، پیش بینی می شود دمای هوا در عربستان سعودی، امارات متحده عربی و کویت گرمتر از حد معمول باشد. این وضعیت با کمبود عرضه در بازار نفت به دلیل محدودیت عرضه میلیونها بشکه در روز نفت توسط اوپک و متحدانش همزمان شده است.

احمد مهدی، تحلیلگر خاورمیانه در موسسه مطالعات انرژی آکسفورد در این باره گفت: تقاضا در تابستان جاری قویتر از سال گذشته خواهد بود.

مصرف برق در کویت هفته جاری که موج گرما باعث افزایش بیشتر استفاده از دستگاههای تهویه هوا شد، از پیک قبلی عبور کرد. عراق که با قطعی فلج کننده برق در تابستان گذشته روبرو بود، نفت خام و نفت کوره می سوزاند تا فعالیت نیروگاههایش مختل نشود.

دمای هوا در کشورهای تولیدکننده نفت منطقه خلیج فارس در ماههای گرم تابستان به ۵۰ درجه می رسد. عربستان سعودی که بزرگترین عضو اوپک است، سال گذشته در نیروگاههایش ۲۵ درصد نفت بیشتری مصرف و در آن زمان اعلام کرد ممکن است حداکثر یک میلیون بشکه در روز برای تولید برق مصرف کند.

مصرف انرژی در سال ۲۰۲۰ که ساکنان در این منطقه به دلیل پاندمی کووید ۱۹ در طول ماههای تابستان در خانه ماندند در حالی که معمولا به سفر می رفتند، افزایش پیدا کرد.

نفت در حال حاضر که جهان در حال احیا از پاندمی کووید ۱۹ بوده و اوپک پلاس همچنان محدودیت عرضه دواطلبانه خود را حفظ کرده است، در حدود ۷۰ دلار در هر بشکه است. تحلیل اوپک نشان می دهد مصرف نفت سریعتر از عرضه رشد می کند و خریداران ناچارند از ذخایرشان نفت برداشت کنند.

تولیدکنندگان خاورمیانه گاز طبیعی بیشتری برای تولید نیرو مصرف می کنند و همزمان با تسهیل تدریجی محدودیت عرضه توسط اوپک پلاس، کشورهایی مانند عربستان سعودی و عراق گاز بیشتری به همراه نفت استخراج می کنند.

کشورهای منطقه خلیج فارس برای آماده شدن در برابر گرمای نفس گیر اقداماتی انجام داده اند و زیرساخت انرژی خود را کارآمدتر و سودآورتر کرده اند. کویت هم قرار است تاسیسات واردات گاز طبیعی مایع را استارت بزند در حالی که امارات متحده عربی امسال نخستین نیروگاه هسته ای خود را به شبکه برق ملی وصل کرد.

در حال حاضر اوپک پلاس درباره افزایش بیشتر تولید حرفی به میان نیاورده است. این گروه در نشست ماه گذشته خود برنامه آوریل برای ادامه افزایش تدریجی تولید تا پایان ژوییه را تایید کرد اما به سطح تولید در اوت و پس از آن اشاره ای نکرد. این امر به عربستان سعودی و همسایگانش اجازه می دهد نفت بیشتری از آنچه تولید می کنند خریداری کرده و نفت بیشتری را به بازار روانه نکنند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، کارول ناخله، مدیر اجرایی شرکت مشاوره کریستول انرژی در این باره گفت: اوپک پلاس همچنان روی بیش از پنج میلیون بشکه در روز ظرفیت مازاد تولید نشسته که عمده آن در خلیج فارس به خصوص عربستان سعودی است. سعودیها می توانند هر کاری که دلشان می خواهد انجام دهند با این حال تولید نفت بیشتر برای تولید نیرو بهترین گزینه آنها نیست.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …