تداوم افزایش قیمت جهانی نفت

قیمت نفت در معاملات صبح جمعه بازار آسیا افزایش یافت و همسو با رشد بازارهای کالا و همچنین تحت تاثیر آمار اقتصادی مثبت آمریکا و چین، در مسیر ثبت دومین رشد هفتگی متوالی قرار گرفت.

به گزارش ایسنا، بهای معاملات نفت برنت با ۰.۷۳ درصد افزایش، به ۶۸ دلار و ۵۹ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۰.۷۴ درصد افزایش، به ۶۵ دلار و ۱۹ سنت در هر بشکه رسید.

آماری که روز پنج شنبه در آمریکا منتشر شد، نشان داد هفته گذشته ۴۹۸ هزار تقاضای دریافت بیمه بیکاری ثبت شده که پایینترین میزان از اواسط مارس سال ۲۰۲۰ است که بیماری کووید ۱۹ پاندمی اعلام شد. سرمایه گذاران اکنون منتظر انتشار آمار ماهانه اشتغال بخش غیرکشاورزی آمریکا از سوی وزارت کار این کشور هستند.

آمار اقتصادی چین که بزرگترین واردکننده نفت جهان است، مثبت تر بود. شاخص مدیران خرید خدمات کایشین در آوریل ۵۶.۳ واحد بود. صادرات این کشور بر مبنای سالانه ۳۲.۳ درصد و وارداتش ۴۳.۱ درصد رشد کرد. تراز تجاری چین در ۴۲.۸۶ میلیارد دلار ایستاد. آمار اقتصادی بهتر از حد مطلوب منعکس کننده تقاضای قوی داخلی و بین المللی است. مصرف چین از زمان رکود ناشی از شیوع پاندمی در سال ۲۰۲۰ بهبود یافته و واردات نفت این کشور در چهار ماه نخست امسال بیش از هفت درصد رشد کرد.

نفت در سال ۲۰۲۱ سیر صعودی پیدا کرده است. نفت برنت روز چهارشنبه به مرز ۷۰ دلار رسیده بود. آمار اقتصادی مثبت آمریکا و چین نگرانیها نسبت به افزایش موارد ابتلا به کووید ۱۹ در کشورهای دیگر را تا حدودی برطرف کرد. شمار روزانه موارد ابتلا به کووید ۱۹ در هند که سومین واردکننده بزرگ نفت جهان است، به رکورد ۴۱۴ هزار و ۱۸۸ نفر رسید.

واندانا هری، موسس شرکت واندا اینسایتس به بلومبرگ گفت:  با در نظر گرفتن خوش بینی نسبت به بازگشایی آمریکا و اروپا و کانونهای کرونا در آسیا و آمریکای لاتین، نفت برنت در قیمت ۶۸ تا ۶۹ دلار متعادل به نظر می رسد. به نظر می رسد اخبار وحشتناکی که از هند به گوش می رسد شوکهای بزرگی به بازار نفت وارد نخواهد کرد.

بر اساس گزارش اینوستینگ، سرمایه گذاران همچنین به مذاکرات ایران و آمریکا برای احیای برجام چشم دوخته اند که به رفع تحریمها علیه صادرات نفت ایران منتهی خواهد شد. چهارمین دور مذاکرات غیرمستقیم در وین آغاز می شود و اگر دو طرف به توافق برسند، توافقی در ماه میلادی جاری اعلام خواهد شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …