تداوم روند صعودی قیمت جهانی مواد غذایی

سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) اعلام کرد قیمت جهانی مواد غذایی ماه میلادی گذشته تحت تاثیر رشد قیمت اقلامی نظیر شکر و روغن‌های گیاهی، برای نهمین ماه متوالی افزایش پیدا کرد.

به گزارش ایسنا، شاخص قیمت غذای فائو که تغییرات ماهانه سبدی از غلات، دانه‌های روغنی، محصولات لبنی، گوشت و شکر را بررسی می‌کند، در فوریه به ۱۱۶ واحد در مقایسه با ۱۱۳.۲ واحد در ژانویه افزایش یافت. شاخص ژانویه در ابتدا ۱۱۳.۳ واحد گزارش شده بود که مورد بازبینی قرار گرفت.

شاخص قیمت غلات فائو در فوریه ۱.۲ درصد رشد ماهانه داشت. در میان غلات مهم، قیمت سورگوم بر مبنای ماهانه ۱۷.۴ درصد و بر مبنای سالانه ۸۲.۱ درصد افزایش داشت که به دلیل تقاضای قوی از سوی چین بود. قیمت ذرت و برنج هم افزایش پیدا کرد اما قیمت صادرات گندم تا حدود زیادی ثابت ماند.

شاخص قیمت شکر ماه میلادی گذشته تحت تاثیر نگرانیها نسبت به وضعیت عرضه در فصل ۲۰۲۱-۲۰۲۰ به دلیل کاهش تولید در کشورهای تولیدکننده بزرگ و تقاضای قوی از سوی آسیا، بر مبنای ماهانه ۶.۴  درصد رشد کرد.

شاخص قیمت روغن‌های خوراکی فائو در فوریه ۶.۲ درصد رشد کرد و به بالاترین حد از آوریل سال ۲۰۱۲ تاکنون رسید. قیمت روغن پالم به دلیل نگرانی‌ها نسبت به ذخایر اندک صادرکنندگان بزرگ، برای نهمین ماه متوالی افزایش یافت.

شاخص قیمت لبنیات ۱.۷ درصد افزایش یافت. همچنین شاخص قیمت گوشت ۰.۶ درصد رشد کرد. فائو اعلام کرد فروش گوشت خوک به دلیل خرید کمتر چین در بحبوحه مازاد عرضه و افزایش خوکهای فروش نرفته در آلمان به دلیل ممنوعیت صادرات به بازارهای آسیایی، کاهش پیدا کرد.

فائو پیش بینی خود از فصل غلات سال ۲۰۲۰ را از برآورد ۲.۷۴۴ میلیارد تن در گزارش ماه پیش، به ۲.۷۶۱ میلیارد تن افزایش یافت که رشد ۱.۹ درصدی سالانه را نشان می دهد.

این بازبینی منعکس کننده افزایش ۷.۵ میلیون تنی برآورد تولید گندم جهان پس از انتشار آمار رسمی از سوی استرالیا، اتحادیه اروپا، قزاقستان و روسیه است. با پیش بینی هند از تولید بالاتر، پیش بینی تولید برنج جهانی هم به میزان ۲.۶ میلیون تن در مقایسه با برآورد ماه پیش افزایش یافت.

فائو پیش بینی خود از ذخایر جهانی غلات در سال ۲۰۲۱ را به میزان ۹ میلیون تن بالا برد و ۸۱۱ میلیون تن برآورد کرد که به معنای کاهش سالانه ۰.۹ درصدی است.

بر اساس گزارش رویترز، این نهاد سازمان ملل متحد اعلام کرد نشانه های فعلی از افزایش اندک تولید جهانی غلات در سال ۲۰۲۱ حکایت دارد. اگرچه محصول گندم نیمکره شمالی هنوز به مرحله برداشت نرسیده و در نیمکره جنوبی هنوز کشت نشده است، اما پیش بینی مقدماتی فائو برای تولید جهانی گندم در سال ۲۰۲۱ به سومین رشد سالانه متوالی و رسیدن تولید به ۷۸۰ میلیون تن اشاره دارد که رکورد جدیدی به شمار می رود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …