ترمز رشد ۷ هفته‌ای قیمت نفت کشیده شد

قیمت نفت در معاملات روز پنج شنبه که آخرین روز معاملات هفته جاری پیش از تعطیلات کریسمس بود، افزایش یافت اما تحت تاثیر نگرانیها نسبت به پیامدهای شیوع نوع جهش یافته ویروس کرونا، رشد هفتگی که به مدت ۷ هفته متوالی داشت، متوقف شد.

به گزارش ایسنا، بهای معاملات نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا در بازار نیویورک ۱۱ سنت افزایش یافت و در ۴۸ دلار و ۲۳ سنت در هر بشکه رسید اما برای کل هفته ۱.۶ درصد کاهش داشت.

بهای نفت برنت در بازار لندن با ۹ سنت معادل ۰.۲ درصد افزایش، در ۵۱ دلار و ۲۹ سنت در هر بشکه بسته شد اما برای کل هفته دو درصد درصد کاهش ثبت کرد.

هفته معاملات جاری به دلیل تعطیلات کریسمس در روز جمعه کوتاه تر شد.

با وجود آمار رسمی ذخایر نفت آمریکا که روز چهارشنبه منتشر شد و از قیمتها حمایت کرد اما افزایش سریع موارد ابتلا به ویروس کرونا در آمریکا از شور و اشتیاق خریداران در بازار نفت کاسته است.

پیش از این نفت با خوش بینی معامله گران به عرضه میلیونها دوز واکسنهای کووید ۱۹ در سراسر جهت و تقویت تقاضا برای نفت، به مدت ۷ هفته متوالی رشد قیمت داشت. روند افزایشی قیمت نفت هفته جاری در پی انتشار خبر شیوع نوع جهش یافته ویروس کرونا در انگلیس که ۷۰ درصد قدرت شیوع بیشتری دارد، متوقف شد.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا هشدار داد نوع جدید ویروس کرونا احتمالا پیش از این که شناسایی شود، به آمریکا رسیده است. با این حال حداقل چهار شرکت داروسازی انتظار دارند واکسنهای کووید ۱۹ آنها در برابر نوع جهش یافته ویروس کرونا موثر باشد و آزمایشهایی انجام می دهند که نتایج آن تا چند هفته دیگر اعلام می شود.

کاهش هفتگی قیمت نفت با وجود گزارش روز چهارشنبه اداره اطلاعات انرژی آمریکا روی داد که نشان داد ذخایر نفت در هفته منتهی به ۱۸ دسامبر به میزان ۵۶۲ هزار بشکه کاهش یافته و به ۴۹۹.۵ میلیون بشکه رسیده است. همچنین ذخایر بنزین در همین مدت ۱.۱ میلیون بشکه کاهش داشت و به ۲۳۷.۸ میلیون بشکه رسید و ذخایر سوختهای تقطیری ۲.۳ میلیون بشکه کاهش داشت و به ۱۴۸.۹ میلیون بشکه رسید که بسیار بالاتر از حد انتظار بود. هر دو شاخص نفت روز چهارشنبه با بیش از دو درصد افزایش بسته شده بودند.

خبری که روز پنج شنبه از قیمتهای نفت پشتیبانی کرد، امضای توافق تجاری پسا بریگزیت میان انگلیس و اتحادیه اروپا بود. انگلیس با امضای توافق تجاری بریگزیت، از خروج پر هرج و مرج از یکی از بزرگترین بلوکهای تجاری دنیا اجتناب می کند. بسیاری از سرمایه گذاران نسبت به ایجاد نوسان بیشتر در بازارهای مالی در صورت عدم توافق تجاری پسابریگزیت هشدار داده بودند.

بر اساس گزارش رویترز، اندرو لیپو، رییس شرکت “لیپو اویل آسوشیتس” در این باره اظهار کرد: اگرچه توافق بریگزیت از قیمتهای نفت پشتیبانی کرد اما کووید ۱۹ عامل تاثیرگذار اصلی بر بازار نفت است. بازار نفت مانند همه منتظر توزیع گسترده تر واکسنها برای احیای سفرهای هوایی و جاده ای است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …