تمایل ارمنستان برای حضور سرمایه گذاران ایرانی و آذربایجان شرقی در این کشور

ایسنا/آذربایجان شرقی وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که ارمنستان در حال بازسازی و گسترش زیرساخت حمل و نقلی و عمرانی است، خاطرنشان کرد: مسئولان ارمنستان علاقمند هستند که شرکت‌های ایرانی و آذربایجان شرقی در آنجا نقش ایفا کنند.

محمد اسلامی عصر امروز سه‌شنبه بعد از بازگشت از کشور ارمنستان، در حاشیه‌ی بازدید از پایانه‌ی مرزی نوردوز آذربایجان شرقی در رابطه با دستاوردهای سفر به ارمنستان اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران اهمیت ویژه ای به همکاری و تبادلات با کشورهای همسایه قائل است و ارمنستان نیز همواره با جمهوری اسلامی ایران رابطه ای پایدار داشته و در شرایط گوناگون با اعتماد و اعتقاد خاصی با ما در ارتباط بوده است.

وی ادامه داد: در این سفر سعی کردیم سرفصل هایی را که می‌تواند شرایط و ظرفیت های همکاری بین دو کشور را افزایش دهد، فراهم کنیم و یکی از موضوعات هدف گذاری برای رساندن میزان تراز مبادلات تجاری بین دو کشور به یک میلیارد دلار  بود که در این خصوص مذاکرات خوبی انجام و سه سند نیز امضا شد.

وی با بیان اینکه ارمنستان در حال بازسازی و گسترش زیرساخت حمل و نقلی و عمرانی است، خاطرنشان کرد: مسئولان ارمنستان علاقمند هستند که شرکت های ایرانی در آنجا نقش ایفا کنند.

وزیر راه و شهرسازی به تشکیل کمیته‌ی مشارکتی ما بین دو کشور اشاره کرد و گفت: یکی از  سرفصل ها این شد که در قالب این کمیته‌ی مشارکتی، صادرات خدمات فنی مهندسی، سرمایه گذاری مشترک برای ساخت جاده، اتوبان و راه آهن، احداث پل و تونل و ایجاد مراکز لجستیکی که همه‌ی این موارد می‌تواند در گسترش ترانزیت و تبادل تاثیرگذار باشد.

وی ادامه داد: به زودی در همین راستا هیأتی از ارمنستان برای بازدید و گفت‌وگو به جمهوری اسلامی ایران سفر خواهند کرد و ما نیز شرکت های معتبر ایرانی را به آنها متصل خواهیم کرد.

 اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع کاهش عوارض متقابل دو کشور نیز اشاره کرد و افزود: برای آسان تر کردن رفت و آمد ماشین های دو کشور و استفاده‌ی رانندگان از جاده‌ و مسیر ایران و ارمنستان، تفاهم نامه ای را جهت تعیین نرخ  حداقلی امضا خواهیم کرد.

وی در رابطه با بحث راه آهن و قطار «تبریز-جلفا» نیز گفت: با توجه به تفاهم نامه سه جانبه ای که بعد از وقایع اخیر ما بین روسیه، آذربایجان و ارمنستان امضا شده است،  در خصوص فعال کردن قطار «تبریز – جلفا – نخجوان» و از آنجا به «ایروان – تفلیس» گفت‌وگوهایی انجام شد که این موضوع می‌تواند تاثیر بسیار زیادی در آذربایجان شرقی و جلفا داشته باشد.

وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از سخنان خود ارمنستان را یک عضو موثر کشورهای اوراسیا برشمرد و اظهار کرد: با توجه به اینکه ارمنستان برای تعداد بی‌شماری از اقلام دارای تعرفه ترجیحی با اروپا است، لذا این کشور می‌تواند دروازه‌ی ورودی بزرگی به حوزه تجاری باشد و بازرگانان ما می‌توانند از این فرصت استفاده کنند.

وی، از تقاضای سرمایه گذاران ارمنستان برای سرمایه گذاری در آذربایجان شرقی خبر داد و افزود: در این خصوص با استاندار سیونیک دیداری داشتیم و تقاضاهایی را برای سرمایه گذاری دریافت کردیم که باید گفت‌وگویی دقیق با استاندار آذربایجان‌شرقی انجام دهیم تا از این فرصت بکر و بی نظیر برای ارتقا سطح تولید و افزایش درآمد سالانه استفاده کنیم.

اسلامی در خصوص آخرین وضعیت جاده نوار مرزی جلفا که بعنوان شاه‌راه اصلی به کشور های اوراسیا محسوب می‌شود، گفت: من واقعا متاسفم که یک نماینده‌ی مجلس به این پروژه لطمه زده و مزاحمت ایجاد کرده است و اصلا نمی‌دانم معنی این تداخل قوا چیست و به لحاظ قانون اساسی نیز در این خصوص توجیه نیستم.

وی در پایان تاکید کرد: ما تمامی مسیر های جاده ها را بر اساس مطالعات کارشناسی تعیین می‌کنیم و آنچه که تعیین کننده است، بررسی های فنی و مهندسی است که با جمعی جهات تصمیم‌گیری می‌شود و خوشبختانه مجموعه‌ی مس سونگون مشارکت خوبی داشته و با جذب مشارکت این مجموعه، میزان باقی مانده از این پروژه را که جزو پروژه های دارای اولویت یک است، تکمیل خواهیم کرد.

معاون وزیر و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور نیز طی سخنانی گفت: در جریان این سفر در خصوص بحث مسیر ترانزیتی کریدور شمال-جنوب و استفاده از این ظرفیت بسیار بالا و همچنین حذف عوارض گمرکی در داخل دو کشور مذاکراتی انجام شد که باعث افزایش ترانزیت در کریدور خلیج فارس – دریای سیاه خواهد شد.

داریوش امانی ادامه داد: موضوع بعدی بحث صدور دانش فنی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای جمهوری اسلامی ایران به ارمنستان بود تا بتوانند از تجربیت سازمان استفاه در خصوص پایانه های مرزی، افزایس ترانزیت  و … استفاده کنند و بسیار مشتاق بودند که شرکت های ایرانی در ارمنستان سرمایه گذاری کنند.

وی در خصوص رعایت استاندارد در ناوگان حمل و نقل دو کشور نیز اظهار کرد: در صورت استفاده از ظرفیت ترانزیتی دو کشور باید استاندارد های کنوانسیون تیر رعایت شود و در تفاهم نامه ای که با ارمنستان داشتیم نیز قید کردیم که اگر قرار باشد ناوگان ارمنستان تا عمق خاک جمهوری اسلامی بیایند، حتما باید استاندارد های روز دنیا را داشته باشتد.

به گزارش ایسنا، اسلامی به همراه معاونین خود بعد از بازدید از پایانه‌ی مرزی نوردوز و تعدادی از محورهای مواصلاتی آذربایجان شرقی، با بدرقه‌ی مدیران کل اداره های کل  راه و شهرسازی و راهداری و حمل و نقل جاده ای استان، تبریز را به سمت تهران ترک کرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …