توازنی بین ساحت خلق و نقد هنر نداریم

رئیس دانشگاه هنرهای اسلامی- ایرانی استاد فرشچیان با ابراز تاسف از این که در ایران توازنی بین ساحت خلق و نقد هنر وجود ندارد، گفت: ساحت خلق در ایران بسیار خوب پیش رفته و آثار بسیار فاخری در طول تاریخ خلق شده‌اند اما در حوزه نقد و نظریه هنری بسیار ضعیف بوده‌ایم.

به گزارش ایسنا، بهمن نامور مطلق در نشست پژوهشی بازخوانی انتقادی پژوهش‌های هنری که عصر امروز (پنج‌شنبه،27 آذر) برگزار شد، گفت: اگر بگوییم هنر دو ساحت نقد و خلق دارد متاسفانه ما در ایران توازنی بین ساحت نقد و خلق نداریم. ساحت خلق بسیار خوب پیش رفته و آثار بسیار فاخری در طول تاریخ خلق شده‌اند اما در حوزه نقد و نظریه هنری بسیار ضعیف بوده‌ایم.

وی افزود: عالم خلق، عالمی شگفت‌انگیز و پر رمز و راز است اما چون ساحت نقد در ایران پیشرفت نکرده است، بنابراین دیگران شاید بهتر بتوانند رموز عالم خلق را کشف کنند. اگر بتوانیم در حوزه نقد نیز جدی کار کنیم مطمئنا بهتر از دیگران می‌توانیم آثار هنری را نقد کنیم زیرا در این فضا و با آثار هنری رشد کرده‌ایم.

رئیس دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی فرشچیان خاطر نشان کرد: اگر نقد خوب نداشته باشیم مطمئنا خلق هم دچار نارسایی‌هایی می‌شود. در 10 سال اخیر کتاب‌هایی که در موزه‌های خارجی بودند و به آن‌ها دسترسی نداشتیم در حال بازتولید شدن است. در خود دانشگاه استاد فرشچیان، امکان برگزاری کرسی‌های نظریه‌پردازی هنر به دانشگاه محول شده است و افرادی که فکر می‌کنند حرف‌های تازه‌ای در عرصه نظریه دارند می‌توانند از این فرصت استفاده کنند.

در ادامه این نشست، دکتر ایرج داداشی، عضو هیئت علمی دانشگاه هنر بیان کرد: پرسش از هنر اسلامی، چندین بار دشوارتر از پرسش از هنر است، زیرا افزون بر گوناگونی نگرش‌ها و رای‌ها درباره هنر، با انبوهی از نگرش‌ها و رای‌ها درباره اسلام هم روبه‌رو خواهیم بود. باید بدانیم که با هر رویکردی، روش‌هایی پدید آمده است که شاید همه مانند همدیگر نباشند.

وی با بیان این که«هر پژوهشی در جهان کنونی، از یک روی می‌تواند نخستین پژوهش باشد» افزود: از روی دیگر، هر پژوهشی بر بن و پایه پژوهش‌های پیشین خود ایستاده است. پیش‌پنداره‌ها را نباید نادیده انگاشت یا دست‌کم گرفت زیرا بی هیچ گمانی بر فرجام و دستاورد هر پژوهشی سایه می‌افکند.

داداشی ادامه داد: پیشینه پژوهش‌ها، آگاهی‌هایی را می‌سازد و می‌تواند نگرش و بینشی ویژه را پدید آورد. گرد هم آمدن اندیشوران و پژوهشگران بر نگرش ویژه‌ای و برگزیدن رویکرد و روشی همانند، و پیروی از یک دستگاه اندیشگی و بینشی و زبانی ویژه یک گفتار یا گفتمان یا discourse  را می‌سازد.

عضو هیئت علمی دانشگاه هنر اظهار کرد: پرسش از هنر بر اساس گفتمان‌ها می‌تواند پرسش فلسفی و حکمی از هنر، یا پرسش تاریخی از هنر، یا پرسش جامعه‌شناختی از هنر، یا پرسش انسان‌شناختی از هنر، یا پرسش لغوی و ریشه‌شناختی و مانند آن باشد.

وی با تاکید بر لزوم توجه به تعریفات، تعصبات، تحکم، تعمیم، تقلیل، تمسخر و تمایلات در بحث از هر موضوعی گفت: در بحث از هر موضوعی، به طور طبیعی اختلاف نظرها و تشتت آرای بسیاری وجود دارد که پیش از هر چیزی توجه به چند نکته در این دیدگاه‌ها و گفتارها لازم است. زیرا با توجه به آن‌ها است که می‌توان علت اختلافات و تنوع آرا و نظریات را شناخت و از آن‌ها به عنوان امکان نگرش از وجوه گوناگون به یک موضوع بهره گرفت.

در بخش پایانی این نشست، دکتر نیر طهوری، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی و والری گونزالس، پژوهشگر دانشگاهSOAS  لندن به ترتیب به بیان نظرات خود درباره هانری کربن و  هنر اسلامی پرداختند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …